Sain oppisopimuspaikan, mutta menetänköhän sen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Katriina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Katriina"

Vieras
Olin iloinen kun sain lähihoitajan oppisopimuspaikan vihdoin ja viimein parin vuoden haun jälkeen vanhainkodista ja nyt jännitän, että en saa soveltuvuustesteistä tarpeeksi hyviä pisteitä. Tietääkö kukaan pääseekö niistä hiemen pienemmillä pisteillä läpi kuin jos menisi koulupuolelle opiskelemaan siis täytyykö saada lähes täydet pisteet kuten oppilaitospuolelle päästäkseen? Mikähän se raja on oppisopimusopiskelijoille? Miten lääkärintodistus hankitaan opiskelua varten ja mitä siihen testataan vai otetaanko tiedot vanhoista lääkärilläkäynneistä josta voisi näkyä avioeron jälkeinen masennukseni ja en pääsisi opiskelemaan sen takia? Help ja kiitos vastauksestasi jo etukäteen:)

Ööö. Mun mielestä aika hassu kysymys. Ei soveltuvuustesti ole mikään koe, se mittaa soveltuvuutta alalle. Eli jos saat siitä huonot pisteet ja menetät paikan, niin kiitä onneasi ja hae muualle, et sovellu hoitoalalle.
Jos olet motivoitunut ja tykkäät hoitotyöstä, niin mitään ongelmaa tuskin tulee siitä testistä.

Edit: Ja lääkärintodistus sen vuoksi, että pystytkö työtä tekemään, mitkään vanhat masennukset ei siinä kyllä näy eikä vaikuta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Kiitos sulle vastauksestasi:) Tiedän, että jos en läpäise soveltuvuustestiä niin en sovellu alalle, mutta haluaisin tietää sen, että onko oppisopimusopiskelijan yhtä vaikea päästä opiskelemaan kuin koulupuolen opiskelijan jonne pääsi vain 20-30 ja hakijoita oli 120? Siis jos en saa erittäin hyvää pistemäärää niin enkö pääse kouluun? Olen suoritunut erinomaisesti harjoittelujaksosta oppisopimuspaikassa, mutta onkohan sillä mitään merkitystä haun kannalta. Mitähän opintoja varten hankittu lääkärintodistus maksaa ja mitä sisältää? Saako sen yksityiseltä vai kunnalliselta ja kuinka kauan sen saaminen kestää?

Niistä soveltuvustesteistä pitään vaan päsätä läpi, ei ne pisteitä niinkään katso. Hylsy tulee jos joku tehtävä jää nollapisteille tai jos psykologi toteaa ettet sovellu alalle. Kannattaa miettiä mainitseeko vanhoista masennuksista, mun kouluunhaku tyssäs siihen että psykologi totes että masennuksesta on turhan vähän aikaa, kokeile ens vuonna uudestaan. Kysyi siis että oonko käyttäny koskaan mitää säännöllistä lääkitystä, sanoin rehellisesti että vuos sitten oon lopettanu masennuslääkkeen jota vuoden verran söin.

Ja kysyi multa vielä että tuntuuko musta itestä että oon toipunut hyvin, mielestäni olin ja lääkkeet oli sen puoli vuotta ylläpitoannoksella kokoajan pienentyen, mutta silti oli hylsy tullut. Ei siis siinä haastattelussa voinut mainita että joo et pääse läpi...

1: Tietääkö kukaan kuinka monta pistettä täytyy soveltuvuustestistä saada, että pääsee läpi siis oppisopimuspuolella? Miten omassa kaupungissasi/kunnassasi?
2: Entä huonontaako testin tulosta se, että ei alalta työkokemusta ja koulumenestys ei ollut hyvä?

Työkokemusta kyllä on, mutta ei tämän alan. Olisin todella kiitollinen jos joku vastaisi. Jännittää jos joudun lopettamaan jo alkaneen opiskelun ja oppisopimuksen. Kuulemma meille kaikille oppisopimuslaisille tehdään testit ja päivämäärä ilmoitetaan pian vaikka työsuhteet alkaneet jo.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25078677:
Kiitos sulle vastauksestasi:) Tiedän, että jos en läpäise soveltuvuustestiä niin en sovellu alalle, mutta haluaisin tietää sen, että onko oppisopimusopiskelijan yhtä vaikea päästä opiskelemaan kuin koulupuolen opiskelijan jonne pääsi vain 20-30 ja hakijoita oli 120? Siis jos en saa erittäin hyvää pistemäärää niin enkö pääse kouluun?
Koulun aloituspaikat on jo ennalta määrätty, esim että aloituspaikkoja on 25. Hakijoista pääsee 25 parhaat pisteet saanutta, oli hakijoita 50 tai 150.
Sinulla on jo oppisopimuspaikka, eli ellei soveltuvuuskokeessa käy ilmi että olet täysin alalle sopimaton sinulla on opiskelupaikka.

Ja en tiedä montako pistettä sinun pitää saada, ainakin päästä niistä läpi.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä