Sain tietää että äidilleni on tehty abortti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Oletteko te muut saaneet tietää vastaavaa?

En ole abortin vastustaja, mutta nyt kun olen raskaana niin välillä olen miettinyt että miten äiti on voinut. Toisaalta hän on sanonut että hänen oma äitinsä painosti häntä aborttiin ja itse hän katui sitä vuosikaudet, mutta nyt on päässyt asiasta yli vaikka joskus käykin mielessä.

Tuntuu hurjalta ajatella että minulla olisi isosisko- tai veli. Ja että äiti on oikeasti ollutkin kolme kertaa raskaana vaikka vain kaksi lasta hänellä on.

Ymmärrän että olosuhteet olivat varmaan joskus silloin 70- ja 80-lukujen taitteessa erit ja äidillä ei varmaan ollut muuta mahdollisuutta. Lapsen isä oli ehdottomasti halunnut abortin, ja kuten sanoin niin mummoni on äitiä painostanut ja korostanut opiskelujen tärkeyttä. Ja eipä tuolloin ennen varmaan ollut niin kattavaa huoltoa yhteiskunnalta kuin nyt.

Eipä tällä mitään pointtia ollut, kunhan pohdin :)

Mun äidille on tehty abortti. Mulla olisi muuten kolme vanhempaa sisarusta. Mutta ymmärrän syyn, hän sairastui tuberkuloosiin ja joutui syömään vahvoja lääkkeitä, jotka olisivat vahingoittaneet sikiötä.

Äidilleni on tehty abortti minun ja veljeni jälkeen. Sain tietää sen joskus vuosia sitten jo aikuistuttuani. Ymmärrän vanhempieni tilanteen tuolloin 60- ja 70-luvulla. Itse olen kyllä ollut ehkäisyssä supertarkka. Ei ole tarvinnut pelätä yllätysraskautta, vaan kaksi lasta tehty hyvin suunnitelmallisesti. Jos kaikesta huolimatta vahinko vielä tapahtuisi... tässä tilanteessa toki otettaisiin vastaan.

Minäkin olen vahinkolapsi. Pillerit petti.
Siskoni ( hänkin vahinko, syntyi kuparikierukka kädessä )
Hänellä oli kohdun ulkopuolinen raskaus,
Keskenmeno.
2 aborttia ennen siskoni syntymää.
Siskoni syntymän jälkeen hän teki 3 aborttia.
Kun me teinejä niin kävi hdelmöityshoidoissa 5v ilman tulosta, onneksi.
Siinä vaiheessa vain yksi munasarja ja kohtu ja vatsaontelo täynnä kiinnikkeitä.

eli vähän niinko kehottaisitte, etten kerro lapsilleni että mulle on tehty abortti. Jota en ole sekuntiakaan katunut, se oli valtava helpotus! Muuten olisin sossun elättämä yhden lapsen lähiö-yh.

Eli juu, olin itsekäs, mutta sain paljon paremman elämän, hyvän miehen ja kaksi ihanaa lasta! En kuulu kirkkoon, joten en vieny kenenkään taivaspaikkaakaan.

Vois mys miettiä siltä kannalta, ettei sinua välttämättä olisi, jos äitisi olisi pitänyt lapsen. Ei välttämättä olisi koskaan tavannut isääsi ja hänen elämä olisi varmasti ollut erillaista kuin mitä se nyt on.

Eikä tämä erillainen elämä välttämättä ole surkeaa ja huonoa, vaan että elämä olisi saattanut kuljettaa eri tavalla :)

Niinhän se on, ettei minuakaan välttämättä olisi..

Ja en mä äitiä tosiaan mitenkään syytä. Ja abortti on ihan ok jos on varma päätöksestään :) Se vaan mietityttää ja säälittää äitini jos hän on vuosia asiasta tuntenut katumusta. Ollut silloin 17v kun on abortin tehnyt.

Asia tuli puheeksi kun itse pohdin teenkö abortin vai pidänkö lapsen. Äiti oli sitä mieltä että ei aborttia jos mua arveluttaa ja kertoi omasta kokemuksestaan.

Itse olen myös miettinyt joskus olenko vahinkolapsi ja kysynytkin sitä vanhemmiltani, ja en kuulemma ole. Ja olenkin lukenut jotain äidin raskauspäiväkirjaa jossa hän kirjoittaa että kävi otattamassa kierukan pois. Epäilys siis tuli siitä kun vanhempani olivat seurustelleet vasta n. 3kk kun äiti tuli raskaaksi. Ja ei sillä että se haittaisi vaikka vahinko olisinkin, kunhan vaan mietin. Oma tuleva lapseni on myös vahinko mutta silti nyt todella odotettu :)

Yhteistyössä