Sairaalloinen suhtautuminen ruokaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuka häpeän jaksaisi kantaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuka häpeän jaksaisi kantaa

Vieras
Olen 35v ja ruoka on ongelma ja herkut. Lapsesta asti ollut ongelma syöppö. Kai se on syömishäiriö.
Olen alkanut ymmärtämään tän syömiseni ongelmana/ sairautenea.
Lapsena äiti ja isäpuoli vertasi aina minua ja siskoani joka oli taas sairaan laiha ja minä pullea. Sain kuulla 3-4 vyotiaasta asti että olen lihava ja sisko on niin siro todellisuudessa hän oli alipainoinen.
Alkoholistiperheessä ja väkivallan keskellä ei ollut mahdollisuuksia kehittyä tervettä itsetuntoa. Aina latistettiin ja mollattiin koulumenestystä ja osaamistani askartelussa oikeastaan kaikessa. Sitten äitikin hylkäsi minut sain asua kotona mutta minusta ei huolehdittu. Ruokaa ei ania ollut kaapissa ja lääkkeitä ei saanut jos ois tarvinnu. Ja sitten pahaa oloa paransin herkuilla suklaa sipsit jos vain sain jostain rahaa.
Teini vaiheessa tuli ahimiminen ja laihdutus kierre. Jojottelin -10kg pois + 10 kg takasin. Aiukisena sama kierre on jatkunut kilo määrät vain lisääntyneet -20 kg ja +20 kg. Paino on sahannu ylös alas.
Olen aika maassa tän kanssa.
En tiedä onko tällaseen hoitoa kun aina vaan puhutaan bulimiasta anoreksiasta mutta tämmösestä en tiedä mitä tämä on. En oksenna. Välillä paastoan tai syön olemattomia määriä ruokaa. Ja kun elämässä tulee epäonnistumisia heti pelaan ruuan kanssa.
Olen kuin alkoholisti joka on päihteistä riippuvainen minä taas riippuvainen ruuasta. Tiedän että tämä on sairasta.
Osaako joku auttaa onko minulla toivoa ja onko tämäm tyyppiseen syömishäiriöön hoitokeinoja?

googletappa semmoisesta epätyypillisestä syömishäiriöstä tieto kun BED (bindge eating disorder). siihen kuuluu juuri tuollaista holtitonta ahmintaa, ilman oksentamista ja voimakkaita painon vaihteluita...
täällä siis yksi BED:iä sairastava...
hoitona on terapiaa ja lääkkeitä...
toivottavasti löydät apua ongelmaasi! :)

Tunnistan itseni tuosta sinun tilanteesta =/ Mulla siihen liitty vielä ruuan tai siis herkkujen piilottelu.Mässäilen niitä yksinäni kun en edes miehelleki kehtaa tunnustaa ahmimistani... Silloin siis,kun on tuo syömisvaihe. Nyt olen taas käännöspisteessa,suht hoikkana,mutta tuo syöpöttely on taas alkanut tulla mukaan kuvioihin,enkä tiedä,miten sen saisin lopetettua.Helppo on ulkopuolisen sanoa,että sen kun vaan päätät ja pysyt päätöksessäsi.Ei ole niin yksinkertaista...

Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara:
googletappa semmoisesta epätyypillisestä syömishäiriöstä tieto kun BED (bindge eating disorder). siihen kuuluu juuri tuollaista holtitonta ahmintaa, ilman oksentamista ja voimakkaita painon vaihteluita...
täällä siis yksi BED:iä sairastava...
hoitona on terapiaa ja lääkkeitä...
toivottavasti löydät apua ongelmaasi! :)

saako kysyä onko hoidosta apua? onko elämäsi nyt normaalia?
onko suhtautuminen ruokaan muuttunut? pysyykö homma hanskassa koko ajan? ahmitko enää?

Yhteistyössä