Sairaan lapsen hoidon järjestäminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Sain juuri töistä tietää että meillä saa olla vain 3 päivää palkallisena hoitamassa sairasta lasta. (ainut lapseni on vasta vähän aikaa sitten aloittanut päiväkodin eikä ole vielä pahemin sairastellut, siksi nämä asiat uusia vielä)

Me varmaan saisimme hoidon järjestettyä, kun yksi eläkkeellä oleva isovanhempi voisi hoitaa lasta.

Mutta miten ne, joilla mahd. isovanhemmat ja kaikki ystävät, sukulaiset (yms. tukiverkosto) ovat päivisin töissä. Miten olette saaneet lapsen hoidon järjestettyä jos lapsella on vaikka yli viikko sairaslomaa? Otatteko palkatonta vapaata?

No mä olen joutunut ottamaan palkatonta jatkoksi jos on käynyt niin että mies on duunimatkalla jossain hevon kuusessa. Minä en luota keneenkään vieraaseen ihmiseen niin paljon että päästäisin kotiini lasta hoitamaan eikä tukiverkostoa ole.

Me vuorotellaan miehen kanssa, molemmathan saadaa olla se 3 päivää hoitamassa palkallisesti, jatkoksi palkatonta. Ikinä ei ole kyllä tarvittu olla niin kauaa poissa. Mulla on lisäksi vuorotyö, joten yleensä arkivapaita on joka viikolla 1-3, sekin auttaa.

Meillä saa olla 4 päivää ja ajatus työnantajalla on että jos on pariskunta, molemmat voivat olla tuon 3-4 päivää eli yhteensä min. 6 max 8 päivää. Oma mieheni tekee matkatöitä ja en ole vielä kertaakaan tarvinnut 4 päivää pidempää vapaata. Tai no, niinä kertoina kun olen, ollaan oltukin sitten sairaalassa ja sieltä saa D-todistuksen. Ja viikossa on onneksi vain 5 päivää.
Toivottavasti lapsesi ei saa pahempia flunssia tarhasta ;-)

[QUOTE="lara";25454816]Meillä saa olla 4 päivää ja ajatus työnantajalla on että jos on pariskunta, molemmat voivat olla tuon 3-4 päivää eli yhteensä min. 6 max 8 päivää. Oma mieheni tekee matkatöitä ja en ole vielä kertaakaan tarvinnut 4 päivää pidempää vapaata. Tai no, niinä kertoina kun olen, ollaan oltukin sitten sairaalassa ja sieltä saa D-todistuksen. Ja viikossa on onneksi vain 5 päivää.
Toivottavasti lapsesi ei saa pahempia flunssia tarhasta ;-)[/QUOTE]

Tosi joustava työnantaja. Se 3-4 päivää nimittäin yleensä tulkitaan niin, että /lapsi/sairaus eli jos äiti on 2 päivää pois, voi isä olla 1 tai 2 päivää pois. Tätä toki monet kiertää, kun työnantajilta ei tieto kierrä toiselle työnantajalle.

Mies jäänyt sitten kotiin tekemään töitä jos on ollut pidempi sairaus. Kun kahdelle lapselle tuli vesirokko muutaman päivän välein ja meille olisi tullut 2-3 viikon poissaolo ( tytöllä erittäin paha vesirokko+ korvatulehdukset ja 40 asteen kuume siihen päälle ) niin vaari tuli 400km päästä hoitamaan.

nyt ei tarvitse tuota miettiä kun olen kotona.

[QUOTE="Maija";25454853]Tosi joustava työnantaja. Se 3-4 päivää nimittäin yleensä tulkitaan niin, että /lapsi/sairaus eli jos äiti on 2 päivää pois, voi isä olla 1 tai 2 päivää pois. Tätä toki monet kiertää, kun työnantajilta ei tieto kierrä toiselle työnantajalle.[/QUOTE]

Ikinä en ole tuollaisesta kuullutkaan.
Eikös se mene niin että molemmilla vanhemmilla on yhtä lailla oikeus hoitaa sairasta lasta se 3 päivää- ei niin että vanhemmat olisivat yksi yksikkö joka jakaa nuo päivät?

Onneksi lapseni on ollut melko terveenä ja pienten nuha-yskä-tautien takia ei ole tarvinnut jäädä kotiin. Vesirokon sairasti onneksi siten, että viikossa oli yksi arkipyhä eli tuolloin ei tarvinnut mun ottaa kuin yksi arkipäivä palkatonta (sairastui lauantaina ja oli siten reilun viikon pois hoidosta). Mutta palkaton on meillä ainakin ainut vaihtoehto, jos lasta täytyy hoitaa kotona enemmän kuin sen 3 päivää. Isovanhemmat vielä työelämässä, joten ei apua ja kummit lapsiperheitä, joten ei voi viedä sairasta lasta tartuttamaan muita.

Olemme onneksi pystyneet vuorottelemaan, eniten vaikeuksia tuotti vesirokko, kun kaikki kolmes aivat sen vähän eri aikaan.( siis peräkkäin kyllä) Onneksi yli 10-vuotiaan vesirokon kriittisimmät päivät osuivat silloisen 8v. kanssa samoille päiville.
Kerran olen käyttänyt yksittäisen kesälomapäivän, vaikkei ollut edes kesälomakausi.
Tuli kannatavammaksi kuin palkaton.

Viimeksi muokattu:
Ja oma työnantajani ainakin mahdollisti sen , että minulla oli oikeus olla sen 3pv /vaikka isä oli sitä ennen ollut jo 3 pvää saman lapsen saman sairauden vuoksi pois. ( juurikin se vesirokko)

Meillä otetaan joko palkatonta, saldovapaata tai vuosilomaa jatkoksi.. Muutaman kerran on kyllä käynyt niinkin, että toinen lapsi on "sopivasti" sairastunut heti perään, kun toinen esim. viettää toipilaspäivää. Tällöinhän 3pv laskeminen alkaa alusta.

Joskus myös on viety lapsia minun vanhempien luokse toipilaspäiväksi (lähinnä se yksi kuumeeton päivä), jos itsellä ollut pakko mennä töihin. Isäni on yksityisyrittäjä ja pystyy tarvittaessa auttamaan lastenhoidossa.

Onneksi näitä "ylimääräisiä" vapaita on tarvinut käyttää ani harvoin. Ehkä 1-2 kertaa koko päiväkoti uran aikana (pojat aloittaneet päiväkodin 01/10).

Eikös se mene niin että molemmilla vanhemmilla on yhtä lailla oikeus hoitaa sairasta lasta se 3 päivää- ei niin että vanhemmat olisivat yksi yksikkö joka jakaa nuo päivät?

Se on 3 päivää per lapsi per sairaus, ei per vanhempi. Tiedän työpaikan, jossa vaaditaan myös puolison työnantajalta todistus joka kerta kun on sairaan lapsen kanssa kotona, jossa puolison työnantaja siis vakuuttaa että puoliso ei ole ollut kotona hoitamassa sairasta lasta samaan aikaan. Ihan natsimeininkiä siis.

Ei. Vaan se on 3pvää. Meillä tämä selvis niin et kun yhden työkaverin laps sairastui ja kaveri sai isovanhempansa hoitamaan 2 ekaksi pväksi ja itse olisi jäänyt sitten 2pvää ( laps sai 4pvää saikkua ). työkaverilla meni 1 pvä palkattomalle koska oli ylittynyt se 3pvää jonka saa palkallista. Tässä tapauksessa olis pitäny tehdä niin et äiti jää 2-3pvää ja joku muu loput.

Eli se on 3pvää ( riippuen työnantajasta/tessisitä ) ja se pitää jakaa vanhempien kesken. Se oliski helppoo jos vanhemmat sais yhteensä 6pvää palkallista.

Onneksi ei ole ikinä tarvinnut olla alle kouluikäisen kanssa pidempään. Itse olen ollut kahdessa työpaikassa aikuisiällä, samoin mies. Kaikissa näissä neljässä sairaan lapsen hoitoon tarkoitetut 3 palkallista ja 1 palkaton on olleet lapsi ja sairauskohtaisia. Eli jos äiti on ollut korvatulehduspotilaan kanssa kotona 3 päivää palkallisena, niin isä ei voi jatkaa siitä 3 palkallista vaan käytössä vain yksi palkaton. Molemmilla vaaditaan todistus, jonne kirjataan puolison työpaikan yhteystedot, jotta voidaan asia tarvittaessa todistaa (ja rasti ruutuun, että äiti/isä ei ole hoitanut lasta saman sairauden aikana).

Olen aina käsittänyt, että tämä on se yleisin tulkinta. Joku ta voi olla tietysti kiltti.

Kerran meillä oli lapsi 1,5 viikkoa kuumeessa, silloin oltiin 3 palkallista ja 1 palkaton, sitten mies käytti plussaldoja ja yhden päivän ekaluokkalainen oli kotona. Onneksi myös kuopus sairastui sitten limittäin, niin saatiin kuopuksen takia olla pois :)

meillä on lapset olleet tähän saakka sellasia, et sairastavat eniten loma-aikoina ja viikonloppuisin. Kurjaa toisaalta, muttei ole tarttenut miettiä, että kuka jää kotiin hoitamaan jne. Mutta käsittääkseni palkallisen vapaan lisäksi lapsen hoitamiseen saa palkatonta vapaata. Tietysti kannattaa myös miehen jäädä hoitamaan lasta. Ja lapselle on mukavinta, kun omat vanhemmat hoitaa kipeenä, joten ei tulis mieleenkään kysellä isovanhempia hoitamaan sairasta lasta.

Aika jännä, en koskaan irl ole kuullut, että kenenkään työnantaja tarkistaisi toisen vanhemman työnantajalta noita sairaspoissaoloja!

Mun töissä ja mun miehen töissä on molemmissa niin, että kolme päivää on palkallista sairauslomaa vain omalla ilmoituksella, joko omaa tai lapsen, ei tarvitse vielä edes todistusta lääkäriltä. Ja ollaan esim. vesirokon tapauksessa pidetty näitä limittäin, minä ekat kaksi päivää, mies sitten yhden, minä taas yhden, mies vielä yhden päivän, eikä tullut ongelmia tästäkään. Eli meillä siis joustavat työnantajat. :) Toki aina viedään todistus jos käydään lääkärillä. Meidän lapsellä kun yleisin vaiva on krovatulehdus, niin siihen on aina otettu lääkäriltä saikkutodistus päiväksi-kahdeksi.

Ei olla siis vielä jouduttu kokemaan sitä yli 3 päivän osuutta, kun on voitu vuorotella. Mutta tätä varten kysyin sen työnantajaltani, ja kyllä meillä on palkallista sen jälkeenkin, pitäisi vain olla se sairauslomatodistus lääkäriltä. Meillä on siis palkallista, enkä nyt muista onko se jonkun tyyliin 10 päivää vai kuinka kauan, mutta ainakin riittävän pitkään!

En tosiaan ollut tätä ennen kuullut että muilla on noin. Mielenkiintoista...

Ilmeisesti on työnantajakohtaista, miten voi olla pois. Lain mukaan se 3/4 päivää on se kokonaisaika, minkä yhden lapsen sairauden vuoksi vanhemmat voivat olla pois. Toiset työnantajat ovat tässä tiukempia. esim. mieheni työnantaja hyväksyy sen, että minä voin ensin olla pois 4 päivää ja sitten mies voi puolestaan olla nuo neljä. Ja voi olla jopa niin, että edellisellä viikolla on jo pois (pe) ja seuraavalla viikolla jatkaa (ma,ti,ke).

No pakkohan se on palkatonta ottaa jos mikään muu keino ei auta. Meillä on isovanhemmat kaukana, tosin anoppini on eläkkeellä ja valmis lähtemään sieltä 500km päästä tänne jos tarve tulee. Viimeksi oli viime keväänä tälläsellä hälytysreissulla, meidän vauva joutui keuhkokuumeen takia sairaalaan ja anoppi matkusti hoitamaan meidän muita lapsia että mies sai käydä töissä. Yhen päivän mies oli palkattomalla sillai että mä vauvan kanssa sairaalassa ja meis palkattomalla isompien kanssa kotona. Sit anoppi tuli hätiin ja mies pääs töihin. Meillä on kyllä kummallakin ymmärtäväiset ja joustavat työnantajat että ei se sinänsä katastrofi olis vaikka anoppi ei joskus pääsisikään.

Ja lisään vielä, että meillä lapsen isovanhemmat ja muut ovat tiukasti työelämässä, eli mitään sairaan lapsen hoitoapua ei edes saataisi. Sikälikin näyttää tosi hienolta, että meidän työnantajat joustaa. Ja toisaalta, eihän me siellä lusmuilla, vaikka pakolliset saikut onkin pakko lapsen takia pitää...

[QUOTE="Kaiku";25458320]Se on 3 päivää per lapsi per sairaus, ei per vanhempi. Tiedän työpaikan, jossa vaaditaan myös puolison työnantajalta todistus joka kerta kun on sairaan lapsen kanssa kotona, jossa puolison työnantaja siis vakuuttaa että puoliso ei ole ollut kotona hoitamassa sairasta lasta samaan aikaan. Ihan natsimeininkiä siis.[/QUOTE]

Jaajaa, no sitten meillä on tosi joustavat pomot. Eivät ole koskaan kyselleet toiselta puolisolta todistuksia ja ollaan saatu olla se kolme päivää/ vanhempi. Toisaalta, aika vähän ollaan jouduttu olemaan lasten takia ( tai itsenkään ) poissa, että vaikuttaisiko se.