Sairaanhoitajaksi/terveydenhoitajaksi opiskelleet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva hoitsu(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva hoitsu(ko)

Vieras
Nyt olis pääsykokeet ohi ja ensi kuussa saan kuulla, pääsenkö opiskelemaan. Haastattelija ainakin tykkäs että jollei nyt yhteispisteet riitä niin kannattaa hakea uudestaan, eli piti minua alalle sopivana.

Opiskelusta siis kysyttävää. Meillä oli lukiossa ihan ala-arvoista opintojenohjausta, ja meille kerrottiinkin lähinnä vain, kuinka hakea eri kouluihin eikä siitä, minkälaista opiskelu AMK:ssa ja yliopistossa on. Minkälaista opiskelu th:ksi ja sh:ksi siis on? Paljonko on ns. yleisiä aineita, matikkaa, kieliä jne? Entä liikuntaa, vai onko ollenkaan? Paljonko harjoitteluja on, minkä pituisia?

Into piukassa odotan ja jännitän, olen nyt lukion jälkeen ollut vuoden hoitovapaalla ja kauhea kaipuu on jo koulun penkille! :)

ruottia ja englantia tais olla pari kurssia, kumpaakin siis.

matikkaa on pari (kolme?) lääkelaskennan kurssia. Laskutentit pitää päästä läpi jos mielii käytännön harjoitteluun.

liikuntaa ei ollut.

oli mm. anatomiaa ja fysiologiaa, hoitotyön perusteita, etiikkaa, psykologiaa, jonkin sortin tautioppia... katso jostain se koulutuksen sisältö.

käytännön harjoittelua meillä oli viisi viikkoa joka kevät ja syksy. Mielestäni aivan liian vähän.

opiskelutekniikka lienee muuttuneen siitä kun kävin. Nyt kai ei ole niin paljon luentotyyppistä opetusta vaan enemmän tehdään pienryhmissä ja kalastellaan itse sitä tietoa.

Aivan tajuttomasti oli kirjallisia tehtäviä ja niiden palautuksia, luonnollisesti jokainen opettaja piti omaa kurssiaan tärkeimpänä ja tehtävää pukkasi joka kurssista.

Itse aloitin Turun amk:ssa 2001 ja täytyy sanoa että se kolme ja puoli vuotta oli elämäni tuskaisimmat...

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
ruottia ja englantia tais olla pari kurssia.

matikkaa on pari (kolme?) lääkelaskennan kurssia. Laskutentit pitää päästä läpi jos mielii käytännön harjoitteluun.

liikuntaa ei ollut.

käytännön harjoittelua meillä oli viisi viikkoa joka kevät ja syksy. Mielestäni aivan liian vähän.

opiskelutekniikka lienee muuttuneen siitä kun kävin. Nyt kai ei ole niin paljon luentotyyppistä opetusta vaan enemmän tehdään pienryhmissä ja kalastellaan itse sitä tietoa.

Aivan tajuttomasti oli kirjallisia tehtäviä ja niiden palautuksia, luonnollisesti jokainen opettaja piti omaa kurssiaan tärkeimpänä ja tehtävää pukkasi joka kurssista.

Itse aloitin Turun amk:ssa 2001 ja täytyy sanoa että se kolme ja puoli vuotta oli elämäni tuskaisimmat...

Aika samat hommat ja opiskelen tätä nykyä amk:ssa sairaanhoitajaksi. Tosin suosittelen todellakin jotain muuta alaa. Ihan oikeasti. Työ on paskaa, palkka on niukka, muuta elämää ei ole kuin 3- vuorotyö ja opiskelukin on ihan syvältä.Jos perhe, läheiset ja oma aika on sinulle tärkeitä niin kannattaa harkita jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei positiivi:

liikuntaa ei ollut.

Aika samat hommat ja opiskelen tätä nykyä amk:ssa sairaanhoitajaksi. Tosin suosittelen todellakin jotain muuta alaa. Ihan oikeasti. Työ on paskaa, palkka on niukka, muuta elämää ei ole kuin 3- vuorotyö ja opiskelukin on ihan syvältä.Jos perhe, läheiset ja oma aika on sinulle tärkeitä niin kannattaa harkita jotain muuta.

TÄYSIN samaa mieltä. Siis todella hieno homma jos joku jaksaa tärkeää työtä, mutta... "Myy sielusi, ryhdy hoitoalalle."

Alkuperäinen kirjoittaja ei positiivi:

liikuntaa ei ollut.

no tähän sanoisin että pidän kyllä työstäni, palkka on hyvä ja joustavat työajat. Mutta olenkin töissä Norjassa.

mutta tuo koulu oli ihan hirveä. Jo ihan instituutiona. Opiskelijaa ei arvostettu yhtään, opettajat tuli ja meni välittämättä opiskelijoista, tunteja peruttiin ilmoittamatta, opettajat jättivät tulematta paikalle, tehtäviä tehtiin turhaan kun ei ne sitten mihinkään vaikuttaneetkaan jne.

Yksi ikävimmistä asioista oli se ettei saanut edes opinnäytetyön aihetta valita niin että se olisi kiinnostanut itseäni, piti valita valmiista... kiva motivoitua 1,5v tekemään opusta joka ei edes kiinnosta...

Kiitos näistä tiedoista! Mulla on tosiaan tuo terveydenhoitotyö ensisijaisena vaihtoehtona, siinä olis paremmat mahdollisuudet normaaliin päivätyöhön. Ja kai sitä 3-vuorotyötäkin ainakin jonkin aikaa jaksaisi, mulla olis lapsikin jo kouluikäinen kun valmistuisin niin ei sen ikäinen kuitenkaan kaipaa niin ehdottomasti just äitiä kuin vauva- ja taaperoikäinen lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos näistä tiedoista! Mulla on tosiaan tuo terveydenhoitotyö ensisijaisena vaihtoehtona, siinä olis paremmat mahdollisuudet normaaliin päivätyöhön. Ja kai sitä 3-vuorotyötäkin ainakin jonkin aikaa jaksaisi, mulla olis lapsikin jo kouluikäinen kun valmistuisin niin ei sen ikäinen kuitenkaan kaipaa niin ehdottomasti just äitiä kuin vauva- ja taaperoikäinen lapsi.

jos alalle haluaa niin tsemppiä!

mutta kannattaa henkisesti varautua siihen että itsenäisiä tehtäviä riittää, välillä tuntuu ettei vuorokaudessa tunnit riitä...

myös siihen kannattaa varautua että harjoittelupaikkaa ei saakaan omalta paikkakunnalta. Pitää mennä sinne mistä paikka osoitetaan ja ainakin minun opiskeluaikanani kaikki reissaus/asumiskulut oli maksettava itse.

Yhteistyössä