Sairaanhoitajan/lääkärin työ raskaana ollessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **auri**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

**auri**

Vieras
Hei! Tuli mieleen sellainen asia, että mikäli työskentelee terveydenhoidon parissa, niin onko raskaana ollessa mitään rajoituksia työskentelyssä? Tarkoitan lähinnä joitakin tarttuvia infektioita tai bakteeriperäisiä tauteja, joita potilaissa voi olla. Läheiseni on tällä hetkellä sairaalahoidossa ja olen käynyt häntä katsomassa. Hänellä on joku bakteeri veressä (kaiken muun sairastelun lisäksi), johon hänellä on antibioottikuuri ollut jo muutaman päivän. Nyt jälkeenpäin on vasta tullut mieleen, että onkohan vierailuista mitään vaaraa sikiölle? Kuinkahan helposti esim. jokin bakteeri tarttuu potilaasta vierailijaan? Huoneeseen mennessä olen käyttänyt Dilutusta, samoin sieltä lähtiessä.

Toinen asia mitä mietin, on juuri tämä Dilutus. Onko sen käytöstä raskauden aikana mitään rajoitusta? Kun sehän haisee aika voimakkaalle. Pakostihan sitä tulee vähän myös hengitettyä, niin onkohan siitä sikiölle mitään haittaa?

Kiitos asiallisista vastauksista!

Itse en hoitanut MRSA-potilaita raskaana ollessani.

Dilutusta käytin normaalisti enkä usko siitä olevan haittaa käsien iholla. Se haju on voimakas muttei mitenkään haitallinen.

Raskaita nostoja vältin raskauden puolivälin jälkeen ja olin erityisen varovainen eritteiden ym kanssa, vaikki niinhän toki pitää aina olla.

Niin ja jos sairaalassa olevalla läheiselläsi on jokin bakteeri niin vältä iho kontaktia ja käytä käsidesiä mennen tullen runsaasti niin en usko että on hätää. Voit myös kysäistä osaston kansliasta bakteerin tarttuvuudesta, osaavat kertoa onko vierailuja rajoitettava.

mä olen hoitanut mrsa ja esbl-potilaitakin, suojavarusteet tietenkin koko ajan. mun kokemuksen mukaan osastoilla yleensä eristetään aika tehokkaasti jos tartuntavaaraa on, mut esim. vyöruusu-potilaita ei aina eristetä ja niitä kyllä kannattaa raskaana olevan välttää ellei ole itse vesirokkoa sairastanut.

Yhteistyössä