Sairasta vauvaa ei hoidettu, koska olivat mamuja (Suomi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Hengitystieoireista kärsinyttä kolmeviikkoista vauvaa ei tutkittu, koska tällä ei ollut oleskelulupaa. Lastenlääkäri Tea Niemisen vastaanotolle asteli jokin aika sitten isä, äiti sekä vastasyntynyt vauva, joka kärsi hengitysvaikeuksista.

Vauva oli jo mennyt huonoon kuntoon.

Englantia puhunut perhe oli opastettu Niemisen vastaanotolle usean välikäden kautta.

Perheen isän mukaan heidät oli aiemmin käännytetty pois kodin lähellä sijaitsevalta terveysasemalta. Syynä tähän oli perheen mukaan se, ettei sairaalla vauvalla eikä äidillä ollut esittää oleskelulupaa.

- Juttelin ensin kaikessa rauhassa vanhempien kanssa ja äiti piti vauvaa sylissään. Sitten kysyin, saanko tutkia lapsen ja yllätyin, kun vauva olikin niin huonossa kunnossa, Nieminen kertoo.

Vauva kärsi Niemisen mukaan hengitysvaikeudesta.

- Koska hän on niin pieni, voi infektioon liittyvä limakalvoturvotus helpommin tukkia pienet hengitystiet, lastenlääkäri selittää.

Nieminen lähetti vauvan välittömästi tutkimuksen jälkeen Lastenklinikalle, jonne hänet otettiin sisään potilaaksi.

- Koskaan aiemmin ei ole tullut vastaan tapausta, jossa joku olisi kertonut, ettei ole saanut hoitoa akuuttitilanteessa, Nieminen ihmettelee.

- Muualla ei varmaan ymmärretty, että kyseessä on ollut akuuttitapaus, koska vanhemmat olivat niin rauhallisia.

"Olen pöyristynyt"

Päätoimisesti HYKSin Lastenklinikalla työskentelevä, mutta myös yksityisvastaanottoa pitävä Nieminen kertoo järkyttyneensä tapauksesta.

- Olin pöyristynyt siitä, että heidän piti tulla mutkan kautta sairaan lapsen kanssa julkisilla kulkuneuvoilla yksityiselle lääkäriasemalle, koska he eivät saaneet muualta apua.

Niemisen mukaan sekä lääkärin etiikka että Suomen laki velvoittavat hoitamaan välitöntä hoitoa vaativat potilaat, erityisesti lapset ja raskaana olevat riippumatta siitä, millaisella statuksella he Suomessa ovat.

- Jotain ohjetta on ilmeisesti pyritty tulkitsemaan, jolloin vanhat käytännöt ovat unohtuneet. Ensin katsotaan, minkälaisesta vaivasta on kyse ja vasta sitten mietitään, kuka tutkimuksen ja hoidon maksaa, Nieminen toteaa.

Tapauksesta kertoi ensimmäisenä Lääkärilehti.

Hah, vähän väliä saa tältäkin palstalta lukea kuinka ei ole saatu hoitoa lapsille ja on käännytetty terveysasemalta sairaan lapsen kanssa kotiin. Tostakaan ei olisi saatu revittyä mitään uutista, mikäli kyseessä olisivat Suomen kansalaiset, ihan tavallista toimintaa

haloo miten tavalliset ihmiset ja ensikertaa vanhemmiksi tulleet voivat tietää kyseessä olevan akuutti asia? Ja vielä ulkomaalasia niin ei varmaan osattu kommunikoida kunnolla... törkeetä käytöstä terveysasemalta! Itse en myöskään koskaan pääse terveysasemalle lääkärin vastaanotolle vaikka olen suomalainen. Ei ole akuuttia hoitotarvetta niin ei saa aikaa mihkään ns. normaali vaivaan.

[QUOTE="voiei";28895219]haloo miten tavalliset ihmiset ja ensikertaa vanhemmiksi tulleet voivat tietää kyseessä olevan akuutti asia? Ja vielä ulkomaalasia niin ei varmaan osattu kommunikoida kunnolla... törkeetä käytöstä terveysasemalta! Itse en myöskään koskaan pääse terveysasemalle lääkärin vastaanotolle vaikka olen suomalainen. Ei ole akuuttia hoitotarvetta niin ei saa aikaa mihkään ns. normaali vaivaan.[/QUOTE]

Kuinkahan on.. Onko nämä vanhemmat käännytetty pois vai "käännytetty", eli ovat alkaneet kinastelemaan ja lähteneet kun eivät ole päässeet jonon ohi hoitoon.

on kyllä tuo byrokratia ihan mahdottoman epäselvää oikeassa arjessa, itse hoitajana isossa kaupungissa jossa paljon maahanmuuttajia ja ulkomaalaisia -> meillä on ohjeet joiden mukaan saa ottaa asiakkaaksi, jos ei noudata noita sääntöjä niin pahimmissa tapauksessa maksuja voidaan periä meiltä ammattilaisilta :( ( teoriassa kai ainakin...) eli voi olla että ovat olleet hakemassa apua väärässä osoitteessa!! eikä ole sitten ohjattu oikeaan paikkaan.

Kyllä mä ymmärrän, että aikuisia istutetaan tuntikausia odotusaulassa ja pompotellaan vastaanotolta toiselle kun tää meidän ilmainen terveydenhoito nyt vaan on niin vitun perseestä, mutta silti oletan ja toivon, että vauvat olisivat aika korkealla prioriteeteissä.

Jopa niin korkealla, että raha olisi toissijainen seikka. Vai onko nykyään mikään niin arvokasta?

On mullakin kokemus siitä, että kun oltiin vieraalla paikkakunnalla, ja lapsi tarvitsi hyönteisen piston vuoksi kiireistä hoitoa, yritettiin ensin kiemurrella tilanteesta irti. Meidän kohdalla riitti lapsen paidan helman ylös nostaminen ja koko vartaloa peittävän urtikarian paljastuminen.

Myös lähipiirissä on tapaus viime kesältä, jossa kaatunutta ja loukkaantunutta henkilöä ei hoidettu kesämökkipaikkakunnalla. Kun puoliso toi kaatuneen kotipaikkakunnalle tämä olikin sairaalassa ja vakavassa leikkauksessa samana päivänä. Ikävä kyllä mitkään hoitotoimenpiteet eivät enää viivästynyttä hoitoa pelastaneet. Alle vuosi tapahtuneesta ko. henkilö kuoli ja syynä viivästyneestä hoidosta aiheutuneet komplikaatiot ja sen aiheuttamat muut erittäin vakavat sairaudet mm. sydämen toiminnassa.

Harvoinhan terveyskeskukseen pääsee ilman ajanvarausta hoitoon, ainakaan lääkäriin, sen vuoksi me varataankin suoraan yksityiseltä aika tai mennään akuuteisa tilanteissa päivystykseen. Toisilla paikkakunnillakin käytämme aina yksityistä lääkäriasemaa, niistä saa nopeampaa ja parempaa hoitoa, vaikkei mulla kyllä ole mitään huonoa sanottavaa Länskästä tai Oyksista.

Yhteistyössä