Saisiko hyviä vinkkejä lapsen kuivaksi opetteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Tuo kohta 2 v. on varmaan vielä teininäkin vaipoissa. : /

Olen kyllä yrittänyt säännöllisesti opettaa potalla käymistä, mutta kertaakaan ei ole tehnyt siihen mitään, kun ei ole suostunut tekemään siihen mitään, nousee heti pois, ja yleensä alkaa kitistä jo siinä vaiheessa kun tuon potan esiin. En ole pakottanut tms., on vaan inhonnut sitä alusta asti.

Kertokaapas kokeneemmat hyviä vinkkejä miten saan tuon pojan käymään potalla? Hän menee päiväkotiin elokuussa, ja silloin olisi kiva jos olisi päiväkuiva. Vaikka tuntuu kyllä etten taida siinä tätä menoa onnistua. :(

Anna ajan kulua. Meillä lapsi suostui ensimmäisen kerran pottaan tekemään pissat ja kakat vasta 2v 7kk iässä, mutta oppikin sitten kerrasta ja vaipat voitiin jättää kerralla pois. Osa oppii nopeammin, osa hitaammin. Älä stressaa!!

Tuo kohta 2 v. on varmaan vielä teininäkin vaipoissa. : /

Olen kyllä yrittänyt säännöllisesti opettaa potalla käymistä, mutta kertaakaan ei ole tehnyt siihen mitään, kun ei ole suostunut tekemään siihen mitään, nousee heti pois, ja yleensä alkaa kitistä jo siinä vaiheessa kun tuon potan esiin. En ole pakottanut tms., on vaan inhonnut sitä alusta asti.

Kertokaapas kokeneemmat hyviä vinkkejä miten saan tuon pojan käymään potalla? Hän menee päiväkotiin elokuussa, ja silloin olisi kiva jos olisi päiväkuiva. Vaikka tuntuu kyllä etten taida siinä tätä menoa onnistua. :(

oottelisin et kesä tulee kun ilmat on lämpimämmät. pihalle vaan ilman vaippaa. kyllä se oppii kun on siihen valmis... ja unohda potta,osta pöntönpienentäjä ja anna käydä pöntöllä... ja mikä kiire jos toinen ei vielä edes kahta ole täyttänyt... po

Unohda koko homma. Yritä sitten kun kiinnostusta löytyy lapsesta itsestään ko asiaan. Näin meilläkin mennään ja nyt on taas yhtäkkiä halunnut käydä potalla :) Oli tuossa 3kk tauko siinä hommassa, sitä ennen kävi potalle tekemässä lähes kaiken..

Alkuperäinen kirjoittaja pölöö;23542870:
Unohda koko homma. Yritä sitten kun kiinnostusta löytyy lapsesta itsestään ko asiaan. Näin meilläkin mennään ja nyt on taas yhtäkkiä halunnut käydä potalla :) Oli tuossa 3kk tauko siinä hommassa, sitä ennen kävi potalle tekemässä lähes kaiken..

Joo näin täytyy varmaankin tehdä. :)

Täällä sama.
Poika täyttää ens viikolla kaksi ja kaksi kertaa on kakannut pottaan ja kerran pissannut (meni vielä tonne pissalle ihan yksinää :O:D).
Osaa sanoa että pissa tulee ja että kakattaa mutta se potta vaan on sellanen mistä ei jotenkin tykkää..Tai välillä tykkää,välillä ei.Haluu vaan tehdä vaippaan ne pissat.
Meillä on myös se sellanen tarrataulu mihin saa itse valita tarran kun on jotain pottaan tehnyt.

Mutta joo ei kai muu auta kuin odotella.Turhauttaa vaan kun on jo puol vuotta varmaan harjoiteltu eikä "asenne" pottaa kohtaan ole muuttunut.Ja ois hyvä jos vaikka kotona pystyis olla ilman vaippaa.

Niin ja onko kukaan testannut niitä kuivaksiopetteluvaippoja?Onko niistä mitään hyötyä?

Meillä toimi molempien tyttöjen kohdalla n. 2-vuotiaana niin, että kertakaikkiaan laitoimme vaipat pois. Annoimme kotona olla pylly paljaanaa, ja potan olkkarissa, tai missä ikinä olimmekaan. vähän väliä kysyimme, onko pissahätä, ja istutimme. Eihän sinne aluksi mitään tullut, mutta heti, kun huomasimme,että pissa alkaa tulla, kannoimme nopeasti potalle. KAnnpoimme, vaikka pissa olisi ehtinyt tulla jo kokonaan lattialle. Ja joka kerta kehuimme saatuamme lapsen potalle, vaikka pottaan olisi ehtinyt tulla vain pieni pisara. Sotkuista hommaa oli, mutta kahdessa viikossa molemmat oppi. Öisin pidimme vaippa, kuten myös ulkona ja kauppareissuilla aluksi. Kun lapsi oppi pissaamaan pottaan, molemmat tytöt vaativat vaippaa kakatakseen. N kuukauden annoimme sitten aina vaipan, kun pyysivät, ja sittern tpoimimme samalla tavalla kakan suhteen. Toimi hyvin.

Täällä sama.
Poika täyttää ens viikolla kaksi ja kaksi kertaa on kakannut pottaan ja kerran pissannut (meni vielä tonne pissalle ihan yksinää :O:D).
Osaa sanoa että pissa tulee ja että kakattaa mutta se potta vaan on sellanen mistä ei jotenkin tykkää..Tai välillä tykkää,välillä ei.Haluu vaan tehdä vaippaan ne pissat.
Meillä on myös se sellanen tarrataulu mihin saa itse valita tarran kun on jotain pottaan tehnyt.

Mutta joo ei kai muu auta kuin odotella.Turhauttaa vaan kun on jo puol vuotta varmaan harjoiteltu eikä "asenne" pottaa kohtaan ole muuttunut.Ja ois hyvä jos vaikka kotona pystyis olla ilman vaippaa.

Niin ja onko kukaan testannut niitä kuivaksiopetteluvaippoja?Onko niistä mitään hyötyä?

Olisko pottatarroista apua? Meillä on molemmat lapset tykänneet noista ja kannusti pissamaan pottaan :) http:// www.babyidea .fi/vauvanhoidosta/myweefriend.html

Vanhempi tytöistä alkoi vierastaa vaippoja itse,
kuopukselta jätimme vaipat ensin päiväksi pois, muutamaa kuukautta myöhemmin yövaipan.
Alussa tuli toki vahinkoja, mutta kuopuskin oppi olemaan vaipatta loppujen lopuksi.
Älä stressaa asialla!

[QUOTE="Piu";23543170]Olisko pottatarroista apua? Meillä on molemmat lapset tykänneet noista ja kannusti pissamaan pottaan :) http:// www.babyidea .fi/vauvanhoidosta/myweefriend.html[/QUOTE]

Hei mä olin ihan unohtanut noi! Joskus aikoinaan kuulin noista mutten nyt oo enää muistanut..kiitti:)
Voisin hommata noita ihan itsellenikin:laugh:

Meillä poika inhosi pottaa melkein 2-vuotiaaksi asti, ei suostunut istumaan hetkeäkään sillä. Sit kun suostui istumaan siinä ees jonkin aikaa niin tehtiin sitä pari kertaa päivässä, vaikka ei tosiaan mitään pottaan tehnyt. 2v1kk teki ekat pissat pottaan ja kehuin kovasti ja sen jälkeen oltiin pari pv ilman vaippaa ja kokeiltiin vessahädän tunnistamista. Ekana päivänä kastui housut moneen kertaan, tokana pari ja kolmantena osasi jo mennä potalle kun tuli hätä. Meillä potta oli aina jossain lapsen leikkipaikan lähellä aluksi, niin ehti paremmin.

Eli hyvään suuntaan ootte menossa, kun suostuu jo potalla istumaan. Kannattaa vaikka kokeilla ottaa potta olkkariin ja laittaa vaikka joku kiva lastenohjelma pyörimään, voi olla että ekat pisut tulee pottaan ihan vahingossa ja sitten saattaa vaikka innostua asiasta.

meillä oppi yht äkkiä hieman yli 3-vuotiaana kuivaksi.Ei koskaan tehnyt pottaan mitään.Pöntölle oppi ensin seisoma pissille ja siitä istumaan.Oli pottakammoinen ja niin tuntuu olevan pikkuvelikin.2vuotias käy myös satunnaisesti itse pöntöllä.Potta on pelkkä vitsi.
Aika on ainut mikä auttaa,usko pois.Kyselin itse vuosi sitten samaa täällä.

[QUOTE="vieras";23543309]Vaippa pois vaan ja luuttuat lattioita niin kauan et alkaa sujumaan. Meillä tyttö täyttää elokuussa 2 ja kohta aletaan meilläkin harjoittelemaan.[/QUOTE]

meilläei tämä toiminut.poika oli tyytyväisenä joko kakat tai pissat pikkupöksyissä tai sitten väänsi kakat lattialle tai pissat ja otti ihan osaksi leikkiä.Välilläkuivailiits pissojaan milloin tyynyillä tms.

meilläkin opeteltiin potalle vasta 2,5 vuotiaana ja silloin oli kesä
kesällä oli helppo olla pihalla pelkillä pikkuhousuilla ja jos kävi vahinko niin housut vain vaihtoon
MUISTA kehua, ihan liikaakin (omasta mielestä) tee siitä ISO asia, hehkuta kunnolla kun käy puskassa pissalla :) SE TEPSII!
ja sisällä kun käy potalla, anna palkinnoksi vaikka tarra, saa itse valita jonkun hienon ja isostahädästä saa 2 tarraa. Nämä toimi meillä hyvin :)
kannustusta, hehkutusta je kehuja kehiin!
Äläkä pidä mitään kiirettä sillä asialla, kun lapsi on itse valmis niin menee helpolla, ei väkisin kannata yrittää, se vaan pitkittää oppimista

Meillä opittiin kuivaksi 2 v ja 4 kk. Otin vain vaipat pois. Monet kakat ja pissat tuli pikkuhousuihin, mutta meniköhän vähän päälle viikko että alkoi hoksata sen että vessaan pitää mennä.

Suuri apu oli tarroista. Sai aina liimata tarran paperille kun tuli pissa pottaan ja sitten vähän isomman tarran tai kuvan kun kakkasi pottaan.

Meillä on kotioloissa jätetty vaipat pois hyvissä ajoin. tosin lapset ovat saaneet 1 vuoden iästä olla paljon vaipatta kotona. Rätin kanssahan sitä toki on saanut kulkea perässä, mutta samalla lapset on ymmärtäneet että mukavampihan se on olla ilman vaippoja.
Potalle lapsia ei koskaan pakotettu, mutta jossain vaiheessa jokainen ymmärsi että ei tartvitse pissata lattialle vaan voikin mennä vessaan. Tällä metodilla lapset oppivat päiväkuiviksi 2 v, 2v 4kk ja 2 v 5kk.

Yhteistyössä