Saiskohan lainaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Oma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Oma"

Vieras
Onko kellään kokemuksia kannattaako lähteä pankista kyselemään lainaa.

Mies vakityössä, palkka netto 1830€
Minä yrittäjä äitiyslomalla, äitiysraha minimi, eli noin 500€
Lisäksi lapsilisät noin 200€
Tulot yht. 2530€

Tilanne on kuitenkin tilapäinen, tulot nousevat kun minä palaan työntekoon. Ja nytkin teen jonkinverran.

Meillä on 2 lasta 4v ja 4kk.

Haaveena omistusasunto, mutta tällä hetkellä tulot on niin pienet, että hukkaanko vain aikaani juoksemalla pankkiin kyselemään?

Asumme pk-seudulla.
Lainaa tarvitsisimme noin 220 000€.

Vai kannattaako vain kärvistellä vuokralla kunnes molemmat on töissä.

Säästöjä ei ole, takaus löytyy. Ikä noin 40v molemmilla.

Niin on, tulot on tosi pienet nyt äitiysloman ajan.

Kun teen taas töitä normaalisti, on nettotulot yhteensä noin 3500-4000€/kk.
Eikö nyt äitiysvapaan ajaksi voisi saada lyhennysvapaata??

Miksiköhän näitä aina täällä kysellään, kun vastausta ei tiedä kukaan muu, kun se pankki?!? Mutta sanoisin, että tuolla periaatteella ette ainakaan saa, että ette ala sitä edes maksaa heti. Joten tilanne ihan sama, jos haette sitä lainaa vasta, kun olette kummatkin töissä. Niin se ainakin voi irrota helpommin. Siihen asti nyt vaan kärvistelette kiltisti...

Me saatiin periaatteessa samantyyppisessä tilanteessa vähän isompi laina kuin teillä. Toki meillä on ikää 15 vuotta vähemmän ja alettiin maksamaan lainaa heti. En usko että lyhennysvapaata saa heti kun lainan ottaa. Mun mielestä lyhennysvapaata voi pyytää aikasintaan kun lainaa on jo vähän maksettu.

Tuskinpa. Nyt kun lähes jokainen pankki noudattaa sitä sääntöä, että säästöjä pitää olla tietty määrä ennenkuin lainaa myönnetään. Teidän tapauksessa siis useampi kymppitonni pitäs olla. Kyllähän ne siellä ihmettelee, että miten selviydytte lainanmaksusta, jos

a. heti tarvitsette lyhennysvapaata
b. ette noista tuloista ole tähän mennessä kyenneet säästämään penniäkään

Suosittelisin aloittamaan heti säästämisen, ja varmaan pitäisi miettiä vähän pienempää lainaakin, ainakin ensalkuun... (?).