Hae Anna.fi-sivustolta

Sama talo toistuvasti unessa

Viestiketju osiossa 'Unien tulkinta' , käynnistäjänä vierailija, 13.02.2019.

1. vierailija Vierailija

Mikä merkitys voi olla talolla, joka kuului lapsuuteen/nuoruuteen?
    Olen muutaman vuosikymmenen nähnyt toistuvasti unta talosta, jonka isäni hankki aikoinaan kesämökiksi Unissa talo on aina hieman erilainen kuin mitä se aikoinaan oli oikeasti.
    Oikeassa elämässä se oli täysin kunnostamaton ja puutarha villiintynyt. Emme jossain vaiheessa käyttäneet sitä enää ja kun isäni kuoli, niin äiti myi sen pois. Uusi omistaja kunnosti sitten paikan.
    Aikoinaan näin usein unta, että yövyin talossa ja siellä kummitteli.
    Unet olivat hyvin todentuntuisia.
    Sittemmin oli jakso, jolloin unissa talon nurkat olivat aina lahonneet ja lattiankin kestävyys oli niin ja näin.
    Myöhemmin taas taloon oli tullut kaikenlaista uutta. Sieltä löytyi mm. suuri keittiö, joka muistutti jotain koulun tai vastaavan keittiötä kaikkine laitteineen. Edelleen siellä kuitenkin kummitteli, etenkin yhdessä huoneessa. Talossa oli myös suuri sisääntuloaula, josta noustiin raput ylös keittiöön.
    Kun yksi lapsistani kuoli, niin näin taas talosta unta ja tässä unessa olivat mukana myös isäni ja äitini (molemmat silloin jo kuolleet). Olimme sisätiloissa ja olin huolissani niistä lahoista lattioista ym. Silloin äitini sanoi, että "ei huolta, isä on tehnyt lattiat niin kestäviksi, että ne eivät ikinä sorru".
    Nyt sitten viime yönä talo ilmaantui taas uneeni.
    Olin siellä välillä isäni kanssa ja välillä yksin.
    Paikka oli entistä isompi.
    Sisääntuloaulassa oli vasemmalla yhtäkkiä valtava ovi, kirkon oven näköinen. Siitä pääsi ilmeisesti johonkin kappeliin ja harmittelin, että emme olleet koskaan käyttäneet sitä.
    Löysin rakennuksesta myös pesutuvan (jonne johti hieman vaarallisen näköinen käytävä, korkealla, ilman kaiteita) ja ison parvekkeen.
    Taloon tuli myös yksiraiteisen junaradan pätkä. Sillä tuotiin kuulemma aina vaunulastillinen porkkanoita. Talossa oli edelleen se suurkeittiö.
    Jossain vaiheessa selvisi, että talo oli kuitenkin myyty ja katsellessani sitä ulkoapäin huomasin, että vintin ikkunoista näkyi paljon kaikenlaista antiikkitavaraa. Harmittelin miksi emme olleet tyhjentäneet vinttiä ennen talon myyntiä.
    Sitten menin sisälle yhteen huoneeseen, jossa oli iso koko seinän mittainen kirjahylly, jossa lasivitriinejä, jne.
    Löysin jostain hyllystä ensin vanhoja Aku-Ankkoja (niitä meillä oli oikeasti iso pinkka talossa).
    Isäni oli myös paikalla ja hän löysi yhdestä hyllystä vanhan kirjasarjansa.
    Itse näin yhdessä hyllyssä vanhan lasimaljakon. Maljakossa oli muumiaiheinen kuva ja totesin sillä olevan keräilyarvoa.
    Aloin harmitella isälleni miksi maljakkoa ei otettu talteen ennen talon myyntiä ja että nyt siitä olisi saanut rahaa, kun sitä tarvitsisin. Sanoin (tai raivosin itkuisena), että rahani ovat lopussa, enkä tiedä kuinka selviän seuraavaan tilipäivään (oikeassa elämässä tilanne, kun satunnainen pätkätyö, jonka palkka tulee vasta "joskus" siirtää myös sovitellun päivärahan maksun normaalista aikataulusta hamaan tulevaisuuteen ja rahat sen takia loppu).
    Yhdestä huoneesta löysin sitten myös paljon vanhoja leluja. Niitä oli yksi kaappi täynnä.
    Siihen uni sitten suurinpiirtein loppuikin.

2. vierailija Vierailija

Unen talo olet sinä itse. Summa summarum, sinussa piilee paljon käyttämätöntä potentiaalia.
    Unessasi isä, äiti voisivat kertoa niistä vanhoista, ei ehkä niin hyvistä vaikutteista, mitä olet itseesi heiltä saanut. On tavallaan uusien tuulien aika, nostaa enemmän se esille, mitä sinä oikeasti olet. Vahvistaa sitä perusturvan tunnetta itsessäsi, niin, että voit nyt itse luoda sen, mitä ehkä olisit vanhemmiltasi aikoinaan toivonut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri