Sammas rinnoissa? Imetys sattuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sammastunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sammastunut

Vieras
Hei,

Onko jollain kokemusta imetyskivusta, jossa syynä olisi ollut sammas? Vauva nyt 8kk ja imetys on alkanut saattua. Samalla, kun kipu alkoi, vauva sai pari alahammasta ja alkoi syödä reippaammalla tahdilla kunnon annoksia ruokaa. En tiedä, voiko ruuan kautta tulla jotain rintaan. Hampaat hiertävät vähän, mutta tämä ongelma on isompi toisen rinnan kanssa, joten en usko ongelman johtuvan hampaistakaan.

Netistä lueskelemalla olen päätynyt siihen, että rinnassa on sammasta. Nänni on todella kipeä myös imetysten välissä, imetys sattuu hirmuisesti. Nänni on punainen, arka ja keskellä muutama pieni valkoinen laikku. Alapuolelta vähän haavautunut, mutta se voi johtua hampaistakin.

Minkälaista on rinnassa oleva sammas? Mikä on paras keino parantaa se ja helpottaa imetyskipua? Onko hyviä vinkkejä sammaksen tunnistamiseen rinnassa ja vaivan hoitamiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja sammastunut:
Hei,

Onko jollain kokemusta imetyskivusta, jossa syynä olisi ollut sammas? Vauva nyt 8kk ja imetys on alkanut saattua. Samalla, kun kipu alkoi, vauva sai pari alahammasta ja alkoi syödä reippaammalla tahdilla kunnon annoksia ruokaa. En tiedä, voiko ruuan kautta tulla jotain rintaan. Hampaat hiertävät vähän, mutta tämä ongelma on isompi toisen rinnan kanssa, joten en usko ongelman johtuvan hampaistakaan.

Netistä lueskelemalla olen päätynyt siihen, että rinnassa on sammasta. Nänni on todella kipeä myös imetysten välissä, imetys sattuu hirmuisesti. Nänni on punainen, arka ja keskellä muutama pieni valkoinen laikku. Alapuolelta vähän haavautunut, mutta se voi johtua hampaistakin.

Minkälaista on rinnassa oleva sammas? Mikä on paras keino parantaa se ja helpottaa imetyskipua? Onko hyviä vinkkejä sammaksen tunnistamiseen rinnassa ja vaivan hoitamiseen?

Taalla on aiemmin ollut asiasta keskusteluja. Kuulemma mm. vichylla/sitruunan mehulla rinnan huuhtelu auttaa. Minulla oli hirvea kipu rinnassa imettamisen aikan ja sen jalkeen, ei haavaumia. Tuli yllattaen, ei selkeaa syyta. Liuottelin vichylla ja paasin kivusta muutamassa paivassa. En kaynyt laakarissa, koska tuo oma konsti auttoi. En tieda siis oliko sammas.

Voi olla sammastakin. Jos kotikonsteilla putsaamalla ei helpotu (esim. just sitä sitruunaa, tiheämpi puhtaiden liivien vaihto, ilmakylvyt), kannattaa käydä lääkärissä näyttämässä, jolloin saat lääkekuurin. Sammashan on ikäänkuin "hiivatulehdusta".

Apteekista saa Daktarin-voidetta joka auttaa, minulle lääkäri määräsi sitä. Mutta silloin sammasta on todennäköisesti lapsen suussakin, puolukkaa ruuan jälkeen suuhun ja jos ei auta niin siihenkin on lääke, siihen taitaa vaan tarvita reseptin.

Itse käytin Rela-tippoja (maitohappobakteeri-) nänneihin iltaisin, ne auttoi nopeasti. Otin myös sisäisesti ja annoin vauvallekin. Niitähän neuvolakin suosittelee antibioottikuurin yhteydessä vauvallekin antaa, eli luvallista hommaa.

Itse käytin sitruunamehua joka syötön jälkeen pelkästään rintoihin. Pari viikkoa olisi hyvä käyttää, vaikka kipu häviäisikin jo ennen sitä, jotta kaikki pöpöt varmasti lähtee. Käytti siis vichyä tai puolukkaa tai sitruunaa. Minun ei tarvinnut hoitaa lapsen suuta mitenkään, helpotti pelkästään itsensä hoitaminen.

Yhteistyössä