Sanastako miestä?

  • Viestiketjun aloittaja Lyyli
  • Ensimmäinen viesti
Lyyli
Me olemme olleet jo todella pitkään yhdessä. Alusta saakka mies on puhunut palturia milloin kenellekin. Alkuun valehtelua oli vain humalassa, mutta nyt on sitten alkanut noita höpöjuttuja tulla ihan selvinpäinkin. Ei hän minulle valehtele, mutta vieraille ja jopa tutuille.

Itseäni hävettää suunnattomasti noissa tilanteissa. Ei kaikki nyt kauheita valheita ole, mutta aivan älyttömiä liiottteluja asioista.

Tässä pari viikkoa sitten taas mies valehteli yhdelle vähemmän tutulle perheelle. Kun sitten toisen pariskunnan nainen minulta kysyi asiaan liittyen, vastasin vain hänelle, etten kyllä tiedä asiasta mitään. Oli kyllä kummastuneen näköinen, sillä mieheni esitti asian, niinkuin minäkin olisin siinä ollut mukana. Kuitenkin tiedän, ettei asia ollut niinkuin hän sanoi.

Kotona sitten mieheltä kysyin, onko asia todella niin kuin hän kertoi ja mies sanoi, että kyllä se on. Ei vaan ole minulle koskaan ennen sellaisesta kertonut.

Olen joskus aiemminkin häneltä tivannut totuutta, kun hän on kännipäissään tutuille valehdellut ihan päin naamaa. Silloin hän sanoi, ettei sillä ole mitään väliä, mitä hän tuttavilleen ja työkavereilleen puhuu, ei ne voi hänen elämästään tietää.

Ei tuo nuorempana minua niinkään häirinnyt, mutta kun tässä ikää tulee ja muistikin mokoma heikkenee, niin saan varmaan hävetä monet kerrat, kun hän puhuu ihan mitä sattuu. Eikä hän nytkään muista, mitä on aikoinaan valehdellut.

Mikä aikuisen miehen saa noin liioittelemaan ja suorastaan valehtelemaan ja vielä kuvittelemaan, ettei kukaan tajua? Hävettää, mitä mahtavatkaan tuttavat minusta ajatella, kun tuollaisen kanssa elämäni olen elänyt tähän saakka.
 
tementia
Älä Lyyli huoli, kyllä ihmiset tietävät miehesi heikkouden, mutta fiksuina antavat mennä ohi korviensa ja olla kuin eivät huomaisi. Ei hän ole ainoa ihminen, joka noin tekee etkä sinä ainoa vaimo, joka häpeää. Korkeintaan he ajattelevat, että on siinä Lyylillä kestämistä!

Nythän alkaa olla jo aika, että höpinät voi laittaa dementoitumisen piikkiin. Sillä annetaan paljon anteeksi, eihän muistisairas ymmärrä eikä muista. Sinähän voit kysyttäessä suupielestä suhaista, että kun sillä tuo muisti ei pelaa...

Koska olet näin kauan jaksanut, eipä liene muuta tehtävissä, kuin olla välittämättä.
Isäukko höpisi aikanaan ihan mitä sattuu, yhdisteli asioita eri vuosikymmeniltä sikin sokin. Selitti tohkeissaan ja ihmiset kuuntelivat kiinnostuneen näköisinä, mutta toisella suupielellä kevyesti hymyilivät ja vilkaisivat pikaisesti minuun merkiksi siitä, että ymmärsivät kyllä.
 
Lyyli
Kiitos viestistäsi. Oli ihan lohduttava viesti. Kyllä se joskus tuppaa naurattamaan, kun mies kehua retostaa milloin milläkin asialla. Kun sitten kysyn tarkemmin, kun en asiaa muista, hän sanoo, että minulla on se dementia. Onneksi olen jo siihen tottunut, että minussahan se syy on. Ei siis haittaa. Joskus jopa tarkoituksella sitten unohtelen asioita, jotta voin sanoa unohtaneeni. Mutta valehtelusta muuten en tykkää. Johtuneeko siitä, että sitten pitäisi muistaa mitä kellenkin on puhunut. Nyt voin puhua samat asiat osin kahtenkin kertaan, mutta samalla lailla molemmat kerrat, kun ei tarvi miettiä, miten viimeksi sanoin.:)

Joo, mihin sitä enää tässä vaiheessa viitsii lähteä valmiista kodista. Paha ei mies ole eli horiskoon omiaan.

Lapsetkin on kyllä huomanneet, että isä puhuu joutavia ja vielä taitaa itsekin uskoa juttunsa.

Kai tää on näitä ikääntyvän naisen ongelmia.....:LOL:
 
Tuumailija
Minulla isä oli samanlainen. Oli äidillä kestämistä ja häntä ärsytti se erittäin paljon. Minusta isän valehtelu ja liioittelu vain paheni iän myötä. Ei siihen voinut oikein muuta kuin ottaa huumorilla.

Olen ajansaatossa huomannut eräällä toisella läheisellä samaa käytöstä. Luulen, että he alkavat itse uskoa omia juttujaan... käsittämätöntä. Itse olen kehittynyt huomaamaan milloin tulee palturia

Tsemppiä - kaikissa meissä on jotain korjattavaa.
 
Vaimon ojennuksessa
Mullakin lipsahtaa välillä pikku vale ja kun vaimoni sen saa kuulla. POIKA se karjuu ja me pojat sen eteen kun emme tiedä kumpaa se nyt meinaa. Se poika joka valehteli ja kertoo mitä on poika valehdellut ottaa HETI housut pois ja vitsan hakuun. Eli minä hänen aviomiehenä housut pois koivistani ja meidän poikamme
on hangon keksiä koko poika. Sitten hajen sen vitsan pojan ja vaimoni valvoessa
toimitusta. Naapuri huutelee AI SE ON NYT ISON POJAN VUORO. Ja vaimonsa
kanssa heillä on hyvin hauskaa mun kustannuksellani. Minä yritän vielä sepit-
tää vaimolleni poika käski en minä muuten, Ja vaimoni suuttuu mulle heti. Vai pojan syyksi meinaat laittaa iso poika munat ja kakarakin vielä olet saanut aika-
seksi mutta valehdella vain pitää ja sitten se riemu mun kohallani alkaa. Eli on
mun vuoroni parkua ja poikani vuoro on olla vain katselijana.
 

Yhteistyössä