Sanoisitteko tässä tapauksessa äidillenne, että ostaa vähemmän lahjoja lapsellenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nana"

Vieras
Aina jos äitini on tuonut lapsellemme jotain tuliaisia tai lahjan niin mieheni pyytää minua sanomaan äidilleni, että lopettaa krääsän tuomisen. Vaikka äitini tuomiset ovat olleet lapselle mieluisia tai hyödyllisiä eli lukee tai leikkii niillä paljon. Aika usein tuo jonkun kirjan, kutomansa paidan tai villasukat, kirpparilta löytämänsä kivan vaatteen yms. Esim. Viimeksi toi "muuten vaan" kutomansa villasukat kun vanhat olivat jo pieniä. Eikä todellakaan joka kerta kun nähdään tuo jotain vaan ehkä noin jokatoinen kuukausi jos nyt jotain koitan arvioida.

Tänäkin jouluna taas sama homma. Mieheni mielestä äitini oli ostanut lapsellemme liikaa lahjoja ja minun pitäisi siitä hänelle sanoa. Lapsi sai äidiltäni yöpaidan sekä rattaisiin lämpimän makuupussin (nämä olin antanut vinkiksi kun äitini kysyi ennen joulua onko jollekin tarvetta). Lisäksi äitini oli ostanut lapsellemme nuppipalapelin. Lapsemme tykää tehdä palapelejään monta kertaa päivässä eli ei sekään minusta mikään huono/ turha lahja.

Olen miehelle aina vastannut joo joo mutta en ole koskaan äidilleni sanonut, että tuo lapsellemme liikaa leluja, kirjoja, vaatteita yms. koska en itse koe tilanetta sellaisena. Eri asia olisi jos äitini toisi usein jotain mitä lapsi jaksaa katsoa 5 min. ja sitten se unohtuu lelulaatikkoon.

Huomauttaisitteko tilanteessani miehen toiveesta äidillenne, että ostaa liikaa lahjoja lapselle?

[QUOTE="Nana";30538365]Huomauttaisitteko tilanteessani miehen toiveesta äidillenne, että ostaa liikaa lahjoja lapselle?[/QUOTE]

En, mutta kertoisin sen myös miehelle enkä vastaisi hänelle "joo, joo".

Kertoisin mielipiteeni miehelleni. Jos lapsen lahat ovat mielestäni ok, niin ensisijassa minun on puhuttava siitä mieheni eikä äitini kanssa. Miten voisin moittia äitiäni, jos hän on tuonut pyytämäni lahjan ja muutkin lahjat ovat tarpeellisia. Miksi mies sanoo lahjoja krääsäksi? Onko teille liikaa tavaraa? Ehkä siinä tapauksessa pitäisi karsia jotiain muuta kuin lapsen villasukkia tai muuta tarpeellista.

Juu tottakai olen miehellenikin sanonut monta kertaa, että mielestäni äitini tuo tarpeellisia juttuja eikä liikaa mutta mieheni mielestä taas äitini tuo vain tarpeetonta krääsää.

Säilytystila meillä on kyllä vähissä kun mieheni on taas minun mielestäni hamsteri :D Tai viimevuosina on kyllä heitellyt pois paljon vanhoja lehtiä yms. tavaraa mutta edelleen meillä on vaatehuone ja yläkaapit täynnä laatikoita joissa on miehen lehtiä sekä muuta muistotavaraa. Edellisen muuton yhteydessä luopui kyllä todella isosta osasta esim. Peruskoulun kirjoja ja vihkoja, säästi edesmenneiden lemmikkiensä ruokakipoista vain yhdet ja heitti loput pois ja niin edelleen. Samoin on heitellyt repaleisia lehtiä joita ei enää usko lukevansa pois jokunen vuosi sitten kun aikaisemmin säästi aivan kaiken. Eli mielestäni lapsella ei edes ole paljoa tavaraa mitä on säästetty (äitiyspakkauksen laatikosta noin 1/3 täynnä. Muut on annettu eteenpäin kun lapsi ei ole niitä enää tarvinnut.

Kysy mieheltäsi onko hän mahdollisesti kateellinen lapselleen. Toivoisiko että äitisi toisi hänelle itselleen lisää esim. vanhoja lehtiä ynnä muita miehen mieleisiä romuja?

Äsken vain tuli mieleen edellisen kommentista onko vähän sitäkin ettei miehen äiti tuo lapsellemme muuten kuin jouluna ja syntymäpäivänä lahjan ja silloinkin yhden lahjan. Tänä joulunakin lapsi sai miehen äidiltä kirpparilta ostetun pehmolelun (ei ollut irrottanut edes sitä hinta/ myyntilappua) kun taas minun äidiltäni tosiaan kolme pakettia.

Miehen vanhemmat ovat eronneet ja toisaalta taas miehen isä ja tämän vaimo antoivat lapselle 100€ lahjakortin lastenvaateliikkeeseen joka on kyllä mielestäni todella arvokas kun 50€ kin olisi ollut mielestäni iso lahjakortti. Lisäksi miehen isä ja tämän vaimo matkustavat paljon ja tuovat aina lapselle tuliaisia eli saa kyllä aika tasapuolisesti äidiltäni sekä mieheni isältä sekä tämän vaimolta jotain. Mutta en sitten tiedä kaiveleeko miestä se, ettei hänen äitinsä juuri lahjoja lapsellemme anna kun muutenkin valittaa ettei lapsemme ole paljoa tekemisissä hänen äitinsä kanssa. Tosin tämä johtuu ihan siitä ettei anoppia kiinnosta nähdä lasta. Esim. Nyt ennen joulua kävimme mieheni isällä ja tämä sanoi heti kuinka kiva oli kun tulimme kun ei olla nähty pitkään aikaan ja mainitsi, että edellisestä kerrasta on jo kaksi viikkoa. Miehen äiti taas keksii aina jotain tekosyiltä kuulostavia syitä miksi ei voi mennä käymään miksi hän ei ehdi meille ja on nähnyt lapsemme viimeksi joskus keväällä.

Mun vanhemmat tuo joka kerta meillä käydessä (1-2 kertaa kuukaudessa) tuliaisina jonkun lelun. Lisäksi synttärinä ja nimipäivänä saavat heiltä lahjan. Ja jouluisin 6 pakettia (yhdessä äitini kutomat villasukat ja tumput ja 5 lelua). Miehen kanssa ei olla tuohon koskaan puututtu vaan meistä se on ok. Miehen vanhemmat antavat vain synttärilahjan ja yhden joululahjan.

Jos miehes säilyttää peruskoulun kirjoja, vanhan lemmikin ruokakuppeja ja rikkinäisiä lehtiä niin hän on kyllä tarinan roisto jos kieltää lapselta lahjoja ja leluja. Meilläkin on jossain asunnossa joskus ollut niukasti säilytystilaa ja silloin on karsittu vanhempien tavaroita että lasten tarvikkeille mahtuu tilaa.

Niin ja nimipäivälahjasta saatiin myös väittely aikaiseksi :( Äitini oli kutonut lapselle nimpparilahjaksi todella kivat lapaset (nimpparit syksyllä), lisäksi toi pienen kylpylelun. Miehen mielestä nimipäivänä ei kuulu antaa lahjaa (vaikka itse on pettynyt kun olen muutaman kerran unohtanut hänen nimpparit) ja meillä on ollut tapana, että minäkin olen saanut lapsena pienen nimpparilahjan ja edelleen äitini lähettää onnittelukortin tai tekstarin kun minulla on nimpparit.

Miten helvetissä se on joillekin NIIN kauheaa kun lapset saa pari kertaa vuodessa lahjoja? Kenellä on niin hauraat lapset että menevät tuosta pilalle? Vai haluaako jotkut vanhemmat vaan olla niin vittumaisia omille lapsilleen etteivät soisi sitä lahjojen saamisen iloa?

Kaikki lapset lahjoja tykkää saada. Eikä määrä lapsia pilaa. Jotkut vaan kuvittelevat että lapsista kasvaa jotenkin hienompia ja valistuneempia kun elävät jatkuvassa kurissa ja täydellisessä kontrollissa.

Minä en tykkää ylimääräisestä romusta ja lapsillani on jo liikaa leluja. Ei niitä tarvitse koko ajan tuoda lisää. Meillä sukulaiset ja ystävät onneksi tämän tajuavat. Meillä lapset saa useimmiten lahjaksi yhteistä tekemistä yms. ja muoviromut jätetään muille :) Nyt joulunakin tuli vain muutama erittäin toivottu lelu ja niillä on leikitty koko päivä.

Miehet eivät vain ymmärrä mitä kaikkea lapsi "tarvitsee", ja kuinka paljon ne maksaisi jos äiti ne joutuisi kaikki ostamaan.
Laitappa keväällä vaikka mies hommaamaan ja maksamaan kaikki lapsen pieneksi jääneet kesävermeet; kengät, sandaalit, t-paidat, shortsit, kesätakki, hiekkalelut, uikkari, aurinkorasvat...
Pistä keräämään kuititkin talteen. Ja kysy sitten olisiko ollut kiva jos joku olisi näitä jo valmiiksi ostanut lapselle. Jäisi aikaa ja rahaa iskällä muuhunkin..

Yhteistyössä