sanokaa ettei tämä ole totta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pois oravanpyörästä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pois oravanpyörästä?

Vieras
Siis voisiko nelihenkinen perhe (lapset alle 10-vuotiaita) saada toimeentulotuen perusosaa seuraavasti:

- aviopuolisot 391e molemmat = n.780e
- 1. lapsi 290,46 €
- 2. lapsi 267,41 € = n.557e

= yht. 1339e

Ja sen lisäksi vielä toimeentulotuen lisäosaa mm. seuraaviin kustannuksiin:

Perusosan lisäksi toimeentulotukea myönnetään seuraaviin kuluihin paikallisten ohjeiden mukaan:
asunnon vuokra tai vastike sekä kohtuullisiksi katsotut asuntolainan korkokulut, kohtuulliset kulut sähköstä, vesimaksusta, kaasusta, kotivakuutuksesta, tontin vuokrasta ja kiinteistöverosta
hyväksytyt kulut julkisessa terveydenhuollossa sekä julkisessa terveydenhoidossa määrätyt reseptilääkkeet
kiireellinen hammashoito
lasten päivähoitokulut kuitteja vastaan
silmälasit
hautauskulut sosiaalitoimiston päätöksellä
tarvittavat kustannukset työ- tai opiskelumatkoja varten ja muut työpaikasta aiheutuvat kulut

Siis JOS tämä pitää paikkansa, niin mehän muutetaan hiiteen pk-seudulta jonnekkin jorpakkoon josta ei töitä saa ja ryhdytään elämäntapataiteilijoiksi!

Nimittäin nyt tehdään töitä niska limassa ja harmitellaan kun ei jää aikaa olla kunnolla lasten kanssa ja sekin vähä aika pitää jyvittää kotitöille ja asioinneille ja käteen jää pakollisten asumiskulujen ja laskujen jälkeen n. 100e/kk. Siitä sitten maksetaan työmatkakulut ja työpaikkaruokailut ja tietenkin koko perheen ruoka- ja vaatekulut sekä huvitukset - joihin ei useinkaan sitten jää rahaa.

Ja kaikki tämä miksi?

Siis älytöntä jos toimeentulotuella voi jäädä enemmän rahaa käteen.

Nyt kyllä suutun ja mustaksi muutun. Ehkä se helpottaisi toimeentulotuen saannissakin tulevaisuudessa :D

Alkuperäinen kirjoittaja pois oravanpyörästä?;26091049:
Siis voisiko nelihenkinen perhe (lapset alle 10-vuotiaita) saada toimeentulotuen perusosaa seuraavasti:

- aviopuolisot 391e molemmat = n.780e
- 1. lapsi 290,46 €
- 2. lapsi 267,41 € = n.557e

= yht. 1339e

Ja sen lisäksi vielä toimeentulotuen lisäosaa mm. seuraaviin kustannuksiin:

Perusosan lisäksi toimeentulotukea myönnetään seuraaviin kuluihin paikallisten ohjeiden mukaan:
asunnon vuokra tai vastike sekä kohtuullisiksi katsotut asuntolainan korkokulut, kohtuulliset kulut sähköstä, vesimaksusta, kaasusta, kotivakuutuksesta, tontin vuokrasta ja kiinteistöverosta
hyväksytyt kulut julkisessa terveydenhuollossa sekä julkisessa terveydenhoidossa määrätyt reseptilääkkeet
kiireellinen hammashoito
lasten päivähoitokulut kuitteja vastaan
silmälasit
hautauskulut sosiaalitoimiston päätöksellä
tarvittavat kustannukset työ- tai opiskelumatkoja varten ja muut työpaikasta aiheutuvat kulut

Siis JOS tämä pitää paikkansa, niin mehän muutetaan hiiteen pk-seudulta jonnekkin jorpakkoon josta ei töitä saa ja ryhdytään elämäntapataiteilijoiksi!

Nimittäin nyt tehdään töitä niska limassa ja harmitellaan kun ei jää aikaa olla kunnolla lasten kanssa ja sekin vähä aika pitää jyvittää kotitöille ja asioinneille ja käteen jää pakollisten asumiskulujen ja laskujen jälkeen n. 100e/kk. Siitä sitten maksetaan työmatkakulut ja työpaikkaruokailut ja tietenkin koko perheen ruoka- ja vaatekulut sekä huvitukset - joihin ei useinkaan sitten jää rahaa.

Ja kaikki tämä miksi?

Siis älytöntä jos toimeentulotuella voi jäädä enemmän rahaa käteen.

Nyt kyllä suutun ja mustaksi muutun. Ehkä se helpottaisi toimeentulotuen saannissakin tulevaisuudessa :D

Hups siis 1000e/kk jää rahaa! Ei sentään 100e :D

No noin se taitaa monessa tapauksessa mennä :( Samaa harmittelin palkkapäivänä, kun maksoin omat ja miehen laskut ja laskin päivää kohti käyttöön jäävän rahan. Miehen sisko (4 lasta) sossun asiakas ja olivat saaneet uuden hienon pyykkikoneen ja käyneet ulkona syömässä koko porukka. Käyvät aika usein suhteessa ulkona syömässä. Kiva heille siis, en ole kateellinen. Harmittaa vain, kun itse raataa juurikin niskalimassa töissä ja toiset ovat kotona koko päivän. Hieman ihmettelen, ettei heitä ole ohjattu mihinkään työpaikkaan. Perusterveitä käsittääkseni ovat kuitenkin.

Onneksi minulla on sen verran selkärankaa, että en kestäisi olla sosiaalin asiakkaana jos vain muuhun pystyn. Ei kai siitä mitään tuliskaan, jos kaikki jäisivät pois töistä...

Jos toi on totta, niin mäkin haluun!
Miksi, oi miksi työssäkäyvän ja kotihoidontuella olevan vanhempien tulojen, käteen jäävä osuus on niin paljon pienempi?

[QUOTE="niinpä";26091129]No noin se taitaa monessa tapauksessa mennä :( Samaa harmittelin palkkapäivänä, kun maksoin omat ja miehen laskut ja laskin päivää kohti käyttöön jäävän rahan. Miehen sisko (4 lasta) sossun asiakas ja olivat saaneet uuden hienon pyykkikoneen ja käyneet ulkona syömässä koko porukka. Käyvät aika usein suhteessa ulkona syömässä. Kiva heille siis, en ole kateellinen. Harmittaa vain, kun itse raataa juurikin niskalimassa töissä ja toiset ovat kotona koko päivän. Hieman ihmettelen, ettei heitä ole ohjattu mihinkään työpaikkaan. Perusterveitä käsittääkseni ovat kuitenkin.

Onneksi minulla on sen verran selkärankaa, että en kestäisi olla sosiaalin asiakkaana jos vain muuhun pystyn. Ei kai siitä mitään tuliskaan, jos kaikki jäisivät pois töistä...[/QUOTE]

Jatkanpa vielä...
Oho, tulipas katkeran kuuloinen kirjoitus kuitenkin :) Suhteessa käyttörahaa jää varmaan saman verran kuukaudessa, en tietysti ole udellut enkä varma. Mutta esim ruokakaupassa ja vaateostoksissa näkyvät olevan paljon hövelimpiä kuin me... Ja oikeasti, ulkona syöminen on kallista :o Vai missä ei ole, minäkin haluaisin :)

[QUOTE="niinpä";26091129]No noin se taitaa monessa tapauksessa mennä :( Samaa harmittelin palkkapäivänä, kun maksoin omat ja miehen laskut ja laskin päivää kohti käyttöön jäävän rahan. Miehen sisko (4 lasta) sossun asiakas ja olivat saaneet uuden hienon pyykkikoneen ja käyneet ulkona syömässä koko porukka. Käyvät aika usein suhteessa ulkona syömässä. Kiva heille siis, en ole kateellinen. Harmittaa vain, kun itse raataa juurikin niskalimassa töissä ja toiset ovat kotona koko päivän. Hieman ihmettelen, ettei heitä ole ohjattu mihinkään työpaikkaan. Perusterveitä käsittääkseni ovat kuitenkin.

Onneksi minulla on sen verran selkärankaa, että en kestäisi olla sosiaalin asiakkaana jos vain muuhun pystyn. Ei kai siitä mitään tuliskaan, jos kaikki jäisivät pois töistä...[/QUOTE]

No ei kai minustakaan ihan tosissaan olisi tukien varassa eläjäksi, mutta ihan vaan ihmettelen että voiko tuo laskelmani pitää paikkansa.

Olen nimittäin pitänyt meitä ihan keskituloisena perheenä, mutta huonostihan tässä menee jos käteen jää kuukaudessa vähemmän rahaa käyttöön kuin mitä toimeentulotuen perusosa on :(

Jotenkin vain olen ajatellut, että samaa kai se on kaikilla muillakin jne.

Haaveena olisi maalle muutto, mutta sitten on pelottanut ettei saisikaan itseään elätettyä siellä. Näköjään sitä kuitenkin saattaisi tulla ihan mukavasti toimeen tukiaisillakin, jos ei heti muuta elatusta keksisi... Voisihan sitä sitten harrastaa pienimuotoista viljelyä omaan käyttöön (kasviksia, perunoita yms.) ja pitää vaikka pikku kanalaa ja ihmetellä maailman pieniä ihmeitä kaikessa rauhassa :)

Voihan toi ollakkin ihan totta. Ainakin sitten ymärrän miksi jotkut eivät vaan mene töihin ja miten niillä on varaa tehdä uusia lapsosia tänne. Itsekkin haaveilin aikani kolmannesta, kunnes totesin ettei meillä olisi varmaankaan enään varaa elättää kolmatta lasta kun nytkin tullaan nippanappa toimeen tällä kokoonpanolla.

Alkuperäinen kirjoittaja pois oravanpyörästä?;26091158:
No ei kai minustakaan ihan tosissaan olisi tukien varassa eläjäksi, mutta ihan vaan ihmettelen että voiko tuo laskelmani pitää paikkansa.

Olen nimittäin pitänyt meitä ihan keskituloisena perheenä, mutta huonostihan tässä menee jos käteen jää kuukaudessa vähemmän rahaa käyttöön kuin mitä toimeentulotuen perusosa on :(

Jotenkin vain olen ajatellut, että samaa kai se on kaikilla muillakin jne.

Haaveena olisi maalle muutto, mutta sitten on pelottanut ettei saisikaan itseään elätettyä siellä. Näköjään sitä kuitenkin saattaisi tulla ihan mukavasti toimeen tukiaisillakin, jos ei heti muuta elatusta keksisi... Voisihan sitä sitten harrastaa pienimuotoista viljelyä omaan käyttöön (kasviksia, perunoita yms.) ja pitää vaikka pikku kanalaa ja ihmetellä maailman pieniä ihmeitä kaikessa rauhassa :)

Näinhän tosiasiassa aika monet nuoret menettelevät. Juovat runokahvilassa vihreää teetä ja notkuvat kirppiksillä. Ajavat itsemaalatulla mummopyörällä ja maalailevat taivaanrantaa. Siinä Suomelle tulevaisuus. Eivät kaikki sosiaalipummit ole työttömiä lähiöperheitä, vaan osa on valinnut tuon tien aivan itse ja tietoisesti. Osa tietysti lukee humanistisia aineita yliopistossa ja ihmettelevät, mitä tekisi sitten aikuisena 40-vuotiaana.

Kerro mullekin mitä tukiaisia mä voin hakea? Mulla on 3 kanaa ja kukko, lisäksi perunamaa yms

Heh, ei kai noista vielä mitään maataloustukia saa. Tässä puhuin ihan toimeentulotuen perusosasta, jota kaiketi maksetaan sekä maalaisille että kaupunkilaisille. Olisi vaan mahtavaa uskaltaa jättää kaikki tuttu ja turvallinen taakse ja muuttaa maaseudun rauhaan. Kuopsutella siellä sitten päivät pitkät ja tehdä töitä itselleen...

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
olen yksinhuoltaja. minulla on kolme kotona asuvaa lasta, 18v, 16v ja 1v. Minun tuloni on 1041e. Vuokra 700e, sähkö 650e, vesi 75e. Saan toimeentulotukea noihin lakuihin eli laskujen verran 1420e, en muuta. Elämiseen pitäisi jäädä 1387e/kk

[QUOTE="vieras";26091214]Ei kai siitä ole kysymys, miten sossun rahoilla kummemmin elelis? Vaan siitä, että jotkut tekevät sen saman rahan eteen koko päivän töitä ja toiset eivät.[/QUOTE]

Perimmäinen pointtini on juurikin tämä.

Voisi kai sen ajatella näinkin:

Miksi minun on pakko tehdä työtä, josta en erityisemmin pidä, jotta voin viettää vähemmän aikaa rakkaimpieni kanssa ja silti tarjota heille ihan yhtä vähän kuin nekin, joilla on mahdollisuus sentään viettää koko päivän rakkaimpiensa kanssa.

No kyllä mä sain tästä sellasen käsityksen että kirjoittajien mielestä noi sosiaalituet on jotenkin valtavia :D ja että niillä jää enemmän rahaa kuin kokopäivätyössä käyvät.

Itse joskus toimeentulotuella elänyt, ja voin sanoa että sopii koittaa! siinä ei tosiaankaan aikaa jäänyt muuta kuin masentumiselle, kun itkit huonoa omaatuntoa "pummeudestas" ja laskit päiviä siihen, että 3vkon päästä voi ostaa jauhelihapaketin makaroonien kaveriks! Pullonkeräämisellä ansaitut rahat kun meni maitoon ja kahviin..

Ja ihan turha kuvitella että liioittelen, koska näin meillä. Ja laskuina oli tosiaan (kaupungin halvin) vuokra, netti ja puhelin.. Eli ei mitään velkoja makseltu noilla, oikeesti yritettiin vaan tulla toimeen..

Alkuperäinen kirjoittaja pois oravanpyörästä?;26091286:
Perimmäinen pointtini on juurikin tämä.

Voisi kai sen ajatella näinkin:

Miksi minun on pakko tehdä työtä, josta en erityisemmin pidä, jotta voin viettää vähemmän aikaa rakkaimpieni kanssa ja silti tarjota heille ihan yhtä vähän kuin nekin, joilla on mahdollisuus sentään viettää koko päivän rakkaimpiensa kanssa.

Eikai kenenkään ole pakko tehdä töitä?

Miksi niin monet silti tekee töitä, jos tuolla sossun rahalla muka pärjäisi samalla lailla??

HUHHUH mitä ihmisiä! :headwall:

ottakaa huomioon että sossu ei maksa koko vuokraa vaan aina pelkästään osan siitä, ja teidän täytyy asua sossun mielestä tarpeeksi halvassa asunnossa että korvaavat, eivät ala isoja tai kalliita asuntoja maksamaan. silmälasitkin saa liikkeen "sossuvalikoimasta" eli 80 euron arvoiset kekkoslasit ilman hienouksia. pesukoneet ja tälläiset maksetaan jos ei ole todistetusti yhtään mitään muuta mahdollisuutta pestä pyykkiä (ei pesutupia yms) ja silloinkin halvin mahdollinen. kaikista näistä ylimääräisistä rahoista saa tapella.

[QUOTE="hmm";26091344]ottakaa huomioon että sossu ei maksa koko vuokraa vaan aina pelkästään osan siitä, ja teidän täytyy asua sossun mielestä tarpeeksi halvassa asunnossa että korvaavat, eivät ala isoja tai kalliita asuntoja maksamaan. silmälasitkin saa liikkeen "sossuvalikoimasta" eli 80 euron arvoiset kekkoslasit ilman hienouksia. pesukoneet ja tälläiset maksetaan jos ei ole todistetusti yhtään mitään muuta mahdollisuutta pestä pyykkiä (ei pesutupia yms) ja silloinkin halvin mahdollinen. kaikista näistä ylimääräisistä rahoista saa tapella.[/QUOTE]

AIVAN! Ja jopa säästötilini 40euroa vähennettiin toimeentulotuesta, ja kaikki plussat tiliotteessa laskettiin tuloiksi, vaikka se olisi ollut 20 euron laina ystävältäni, jonka maksan takaisin... Että juuu.

Helppoa kuin heinänteko! :D

Viimeksi muokattu:
Juu me eletään tuilla. Ja ollaan laskettu että kun maksetaan vuokra ja ruokaan menee noin 130€/vk niin meille jää käteen noin 800€. Ei ole mitään järkeä mennä töihin.

Musta on tosi ällöttävää, et tälläset ketjut oikeesti antaa joillekki sellasen kuvat et "sossupummit" elelee jotenki herroiks näillä rahoilla, kun niin ei kyl ole.. sossunluukulla käyvät kokevat muutenkin jo tarpeeksi häpeää "ilmaisesta rahasta", ja sit kehataan vielä väittää että saa ilmaiseksi muka saman verran kuin työssäkäyvä!

:headwall:

itse käyn muuten pätkätöissä ja palkan luistaessa pärjätään ihan hitosti paremmin kun yrittäessä kerjätä sossuilta rahaa tyyliin pamahtaneeseen pyykinpesukoneeseen. rahaa ei voi töissäkäyntijaksoilta pistää edes pahan päivän varalle säästöön koska sossu tosiaan ei anna yhtään rahaa jos on säästöjä. ellei sitten nosta käteisenä patjan sisään.

olen yksinhuoltaja. minulla on kolme kotona asuvaa lasta, 18v, 16v ja 1v. Minun tuloni on 1041e. Vuokra 700e, sähkö 650e, vesi 75e. Saan toimeentulotukea noihin lakuihin eli laskujen verran 1420e, en muuta. Elämiseen pitäisi jäädä 1387e/kk

Millaista teollisuushallia te lämmitätte tuolla 650e/kk(?) sähkömäärällä? Sähkölämmitteisessä omakotitalossa sähköön menee talviaikaan tyypillisesti joku 200-300e/kk, kesällä sitten pelkkä käyttösähkö (luokkaa 100-150e/kk).

Yhteistyössä