Sanokaa jotain fiksua tähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pian kolmen äiti

Vieras
Eli meillä on ulkovarastossa vauvan rottinkinen ensisänky ja sitteri. Ne on ainoat joita ei ole vielä vauvalle laitettu valmiiksi.

Tänään kävin kurkkaamassa ja siinä patjan päällä näkyi hiiren papanoita. Toisella palstalla minut peloteltiin nyt metsämyyrällä ja myyräkuumeella. Eli että luultavasti ei olisikaan ollut hiiri vaan metsämyyrä, joka siellä varastossa on käynyt.

Tiesin, että niihin papanoihin voi törmätä, koska niitä oli jo joulukoristelaatikoissakin nähtävillä ja muuallakin olen törmännyt niihin.

Nyt pitäisi kuitenkin putsata tuo rottinkisänky ja hankkia siihen uusi patja. Patjan siis ilmanmuuta olisin hankkinut uuden, vaikka se ei olisi edes pölyä ikinä nähnyt. Ja sitteri pitää pestä, muistaakseni käsipesu siinä sitterissä. Siis ei voi edes kovikkeen takia laittaa koneeseen.

Eli pitääkö mun tosiaan mennä ostaman hengityssuojaimia ja sitten kertishanskat kädessä pestä tolulla toi sänky ja sitteri sitten jollain muulla? Pitääkö siis ihan tosissaan pelätä saavansa myyräkuume niistä?

Huomenna tasan 38+0 ja olen jo tosi puhki ja väsynyt ja nyt ihan poruttaa se, että tämä pesuhomma kävi näin vaikeaksi. Ja pohdin, että mitäs jos sain jo aamulla sen myyräkuumeen kun siellä varastossa pyörin.

En oikeasti tiedä onko tämä edes realististista.

Omasta mielestäni tuo olisi ylihysteeristä touhua, enkä uskoisi että voisi käydä niin huono tuuri että myyräkuumeen saisin. Pitäisin siis todennäköisempänä että se olisi pelkän hiiren papanoita eikä sen vaarallisempaa. Meidän kesämökin jokakeväisessä siivouksessa keräilen papanoita asuinhuoneista, joissa rotanmyrkkyyn ei ole koskettu. Ikinä en ole mitään tauteja saanut, eivätkä ole lapsenikaan.

Ajattelisin maalaisjärjellä. Minulle se sanoisi hengityssuojaimien yms olevan liitoittelua.

Mutta jokainen tyylillään. Tämä on vain oma mielipiteeni.

Minä taas olisin varovaisempi. Kaksi kaveriani on jo sairastanut tälle talvelle myyräkuumeen, ja toisella on yhä vieläkin lääkitys päällä, vaikka tapahtuneesta on jo kaksi kuukautta.

Jos harmittaa riskeerata oma ja vauvan terveys, niin eikö sun mies vois tehdä puhdistusta? Pienempi paha se on, jos hän sairastuu.

Pyyhi tavarat Tolulla. Se jo riittää pöpöjen tappamiseen. Jos tuotteet kestää vähän lämpöä, voit laittaa ne saunaan noin 70 asteeseen tunniksi, ilman vesihöyrytystä siis.(rottingin kestävyydestä en tiedä...) Se melko tehokkaasti tappaa kaikki pöpöt. Muutoin lian poistoon riittää tuo Tolu, ihan rätillä vaan pyyhit. Kanfasosat voi puhdistaa saunan höyryssä myös. Älä siis vaivu epätoivoon ja hysteriaan asian kanssa. Pese kädet huolellisesti käsisaippualla likaisten tavaroiden käsittelyn jälkeen. Tolun sijaan voi käyttää myös muuta kaupassa myytävää desinfioivaa yleispuhdistusainetta.

Minä en ottaisi noita varusteita ollenkaan vauvalle käyttöön, ellei niitä voisi pestä kunnolla ja desinfioida esim. saunassa. Ei se hiiren paskakaan vaaratonta ole ja ulkovarastossa siihen sitterin kankaaseen voi pesiytyä vaikka homeita tai sieniä, jotka sitten lämpimässä alkaa lisääntyä.

Sovin isäni kanssa. Hän tulee huomenna hakemaan sängyn patjoineen. Heittää patjan oman taloyhtiönsä roskikseen ja hoitaa sängyn perusteellisen pesun ja putsauksen. Eli se asia kondiksessa.

Mutta sanokaa nyt, että saan unohtaa nyt sitten koko jutun. Putsauspuoli hoidossa, mutta en kai nyt aamulla voinut saada sitä myyräkuumetta. Siihen patjaan en koskenut enkä pölyttänyt mitään. Nostelin ainoastaan jätesäkistä kirjat pois. Jätesäkki siis oli siinä sängyllä ja se oli jyrsitty auki parista sivusta. Kirjat nostelin varovasti sormikkaat kädessä katoksen pöydälle enkä tosiaan pöyhinyt mitään ja sen jätesäkin riekaleen heitin varaston lattialle.

Kai se johtuu näistä hormoneista ja siitä että näin loppumetreillä sitä aivot jyskyttää ihan ylikäyntiä, mutta jotenkin en saa mielestäni tuota myyräkuumetta nyt. Järki sanoo, että mies komppaa tuota varastoa tämän tästä ihan ilman mitään varovaisuutta eikä hän ole saanut mitään myyräkuumetta. Samoin itse pöngin joulunaikaan joulukoristelaatikoita joissa oli myös noita samaisia papanoita kuin siinä sängyn patjallakin ja käytin jopa sisällä niitä joulukoristeita enkä saanut myyräkuumetta.

Joku järjenääni siis pliis! :)

Alkuperäinen kirjoittaja pian kolmen äiti:
Sovin isäni kanssa. Hän tulee huomenna hakemaan sängyn patjoineen. Heittää patjan oman taloyhtiönsä roskikseen ja hoitaa sängyn perusteellisen pesun ja putsauksen. Eli se asia kondiksessa.

Mutta sanokaa nyt, että saan unohtaa nyt sitten koko jutun. Putsauspuoli hoidossa, mutta en kai nyt aamulla voinut saada sitä myyräkuumetta. Siihen patjaan en koskenut enkä pölyttänyt mitään. Nostelin ainoastaan jätesäkistä kirjat pois. Jätesäkki siis oli siinä sängyllä ja se oli jyrsitty auki parista sivusta. Kirjat nostelin varovasti sormikkaat kädessä katoksen pöydälle enkä tosiaan pöyhinyt mitään ja sen jätesäkin riekaleen heitin varaston lattialle.

Kai se johtuu näistä hormoneista ja siitä että näin loppumetreillä sitä aivot jyskyttää ihan ylikäyntiä, mutta jotenkin en saa mielestäni tuota myyräkuumetta nyt. Järki sanoo, että mies komppaa tuota varastoa tämän tästä ihan ilman mitään varovaisuutta eikä hän ole saanut mitään myyräkuumetta. Samoin itse pöngin joulunaikaan joulukoristelaatikoita joissa oli myös noita samaisia papanoita kuin siinä sängyn patjallakin ja käytin jopa sisällä niitä joulukoristeita enkä saanut myyräkuumetta.

Joku järjenääni siis pliis! :)

Lue toi oma tekstisi, niin etköhän löydä siitä ihan sitä omaa järjen ääntäsi. :)

Meilläkin löytyi varaston tavaroiden seasta papanoita, niitä oli mm. vauvanvaatelaatikon sisällä. Itse toimin niin että laitoin ihan vain tavallisen huivin hengityssuojaksi (koska myyräkuume leviää valitettavasti myös hengitettynä) ja siirsin vaatteet pesukoneeseen kumihanskat kädessä. Ne kamat jotka eivät konepesua kestäneet jouduin heittämään roskiin. Mitään ongelmia tästä ei tullut, ja tätä ennen olin kyllä käynyt varastossa ihan normaalisti möyhentämässä laatikot esiin ilman suojaimia, kun en tiennyt siellä papanoita olevan. Käsittääkseni pöpöt eivät elä ulosteessa määrättömän kauan, ja jos välissä käy kunnon pakkaset, myös se tappaa mahdolliset pöpöt ja jäljelle jää siis vain kirjaimellisesti pelkkää kakkaa.

Myyräkuumetta esiintyy eri puolilla Suomea eri määrissä (tosin en muista missä se on yleisintä), mutta jos asut "riskialueella", niin kyllä taudin kanssa kannattaa olla ihan perusvarovainen, sen verran rajusta hommasta on kyse. Mutta en kyllä ole kuullut että se vauvalle olisi mitenkään erityisen vaarallinen, itse siinä vain joutuu kärsimään. Mitä tulee jo tapahtuneeseen, niin turha sitä on enää miettiä, kun et asioita voi enää muuttaa. Varmasti ihan hyvä ratkaisu antaa jonkun muun pestä kakitut kamppeet, enkä millään jaksa uskoa että olisit ehtinyt pelkästä siirtelystä tartuntaa saada.

Myyräkuumeen riski kannattaa muistaa, vaikkei mitään ulosteita tai papanoita näkyisi missään. Meillä mökillä siivottiin puuvajaa, ja kyllä kaikilla oli "kuonokopat" naamalla (muistaakseni rautakaupasta ostettiin), kun sitä pölyä oli ihan älyttömästi. Myyräkuume tarttuu siis yleensä sisäänhengitetystä pölystä, ja virusta voi olla pölyssä vaikkei papanoita näykään.

"Myyräkuumeen aiheuttaa hantavirusten ryhmään kuuluva Puumala-virus. Virus lisääntyy ilmeisesti pääasiassa metsämyyrissä. Eläimet itse eivät sairastu mutta erittävät suuria määriä viruksia sylkeensä, virtsaansa ja ulosteisiinsa. Ihmisiin virus leviää pääasiallisesti sisäänhengitysilman sisältämän jyrsijöiden eritteiden saastuttaman pölyn välityksellä. Tauti ei tartu ihmisestä toiseen."

(Poliklinikka.fi)