Sanokaa ny ensikertalaiselle hysteerikolle et riittääkö maito..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hysteerinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hysteerinen"

Vieras
Kun mulla on reilun viikon ikäinen poika ja oon ihan hysteerinen ton maidon tulon kans.. :(

Vauva pissaa ja kakkaa monta kertaa päivässä, on tyytyväisen oloinen ja nukkuu 3h pätkiä.. MUTTA kun vauvalla on selkeästi virhe imuotteessa jota koitan korjata ja rinnan päät on kipeät ja usein imetyksen jälkeen litistyneet. Verta ei tule ja joskus harvoin on saatu jo jopa oikea ote. Sairaalassa maitoa virtasi hyvin ja otekkin kai oli oikea, joten miksi yhtäkkiä väärä imuote?

Vauva saa imettyä jotain ulos rinnoista mut toisinaan tuntuu et imee vaan eikä mitään tule. Rinnat ei muutenkaan ole enää sellaiset täyden oloiset kuten synnärillä, onko se normaalia?

Oon koittanut lukea imetystukilistan sivuja ja jotain apuja sieltä löytänytkin. Oon nyt pari kertaa päivässä lypsänyt vauvalle maitoa 30-40 milliä ja hörpyttänyt sitä. En haluis rintakumeja alkaa käyttään jos ote ei sit palaa enää yhtään hyväksi sen jälkeen enkä halua imetystä lopettaa kun kyllä tota maitoa nyt jonkun verran tuntuu piisaavan. Vauva on muutenkin hereillä ollessaan ihan koko ajan tissillä ja molemmista juotan.

Mistä mä tiedän saako vauva maitoo tarpeeksi? Seuraava neuvolakin on vasta toukokuun alussa. Viimeviikolla terveyden hoitajan käynnin punnituksessa painoa ei esim. ollut tullut kun 40g/2vrk. Mutta kuitenkin niin et ollaan 100g yli syntymäpainon. Mikä sit on hyvä painonnousu?

Äh.. Otankohan mä liian vakavasti tän homman? Pelkään vaan ihan kauheasti ettei homma lähde sujumaan :(

Niin ja se on ihan normaalia että vauva on koko ajan tissillä kun on hereillä. TOiset vauvat on varsinaisia tissitakiaisia :D mullakin on ollu kaksi sellasta. Mitä enemmän vauva on tissillä, sitä paremmin maitoa tulee. Mutta se imuote pitäis saada korjattua mahdollisimman pian.

jos epäilet maidon riittävyyttä niiin käy ostamassa mammateetä.
ja maidon tulo tasautuu siinä viikon iässä, eivät oo enää kokoajan keilapallot.
olikohan että 100g viikossa on normaali painonnousu määrä alussa.
kannattaa kokeilla erilaisia imetysasentoja, meillä kolmonen imi oikealla otteella väärinpäin ollessaan, eli kainalossa kölliessä. tuo on asento jota en kahden ekan kohdalla oppinut, tai sitten ei tissit roikkunu riittävästi -.-
mutta vaatii paljon tyynyjä ettei sulla itelläs jumi niskat lopullisesti.

Mä imetin kaks ekaa ekat viikot rintakumien kanssa kun rinnat oli niin turvoksissa ettei oikea ote muuten meinannut löytyä. Sit aloitin imettämisen kumilla ja kun vauva ekan kerran piti taukoa niin otin kumin pois. Mun mielestä säkin voisit kokeilla rintakumia ihan vaan vähän aikaa.

Maitoa sulla näyttää tulevan ihan tarpeeks. Rinnat ei alkuturvotuksen jälkeen tunnu mitenkään erikoisilta. Jos neuvolatätikään ei halunnu vauvan painoa mitenkään erityisesti tarkkailla niin älä ole huolissassi.

Mä olisin kans enemmän huolissani tosta imuotteesta kun maidon riittävyydestä. Jos ei imetystukiäiti (tms) onnistu niin soittaisin neuvolaan (tai synnärille) ja pyytäisin apua sitä kautta.

Imetyksen aloittaminen on usein hankalaa. Mullakin meni varmaan 2 viikkoa, että alkoi sujumaan hyvin, hyvällä otteella, ilman, että nännit olivat enää kipeät. Lansinohia nännien päälle, niin paranevat nopeammin (Lansinohin kanssa käytä liivinsuojuksia muuten se pilaa rasvaisuudellaan paidan). Vauvani oli todella paljon rinnalla, vaikka maitoa minulta tuli yli äyräiden. Mulle ainakin sanottiin, että jos imetksen kanssa on ongelmia jälkeenpäin kotona, voi synnärin osastolle soittaa ja saa yksityisen imetysneuvonnan paikan päällä. Näin ainakin Haikaranpesässä Kätilöopiston sairaalassa. Myös neuvolasta saa apua ja netistä, mm. imetystukilista. Kannattaa olla peräksiantamaton tossa imetysasiassa, niin sitten se lähtee sujumaan. Todellakaan se ei ole aluksi kaikille helppoa. Se on henkisesti myös iso juttu, kun on päättänyt imettävänsä ja sitten se ei tahdokaan aluksi sujua niin kauniisti, kuin elokuvissa. Tsemppiä, voimia ja peräksiantamattomuutta sinulle!

Niin kuin itse kirjoitit, jos pissaa tulee monta kertaa päivässä, tulee silloin maitoakin :) rinnat todellakin ovat synnärillä enemmän turvonneet kuin sen jälkeen. Vauvoilla on myös nostatuskausia, jolloin ne ovat rinnalla ihan jatkuvasti, tämä lisää maidontuotantoa kasvavan vauvan tarpeita vastaavaksi. Ole huoleti :)

Imuote kyllä kannattaa katsoa imetystukiäidin tai vaikka synnärin ihmisten kanssa.Koita "kutittaa" vauvan leukaa juuri ennen kuin rinta on suussa (pari senttiä ennen) -> suu aukeaa isommalle -> saa paremman otteen.

Vauva pissaa ja kakkaa monta kertaa päivässä, on tyytyväisen oloinen ja nukkuu 3h pätkiä..

Jo tämä kertoo että maitoa tulee riittävästi. Se että stressaat saattaa vähentää sitä määrää - mutta on normaalia että maidon tulo tasaantuu eikä rinnat tunnu enään niin täysiltä.

Mikä imuotteessa mättää? Jossain oli että jos se ei satu ja maito menee perille niin ote on silloin hyvä.

Yhteistyössä