Sanokaa nyt millä ihmeellä saatte hyvää ja "kosteaa" pullaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kujakatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kujakatti

Jäsen
01.02.2008
160
0
16
Mä en saa hyvää pullaa vaikka kaikki niksit olen kokeillut mitä lukee mm. Kaarina Roinisen leivontakirjan nikseissä ja tältä palstaltakin olen lukenut jotain.
Olen vähentänyt jauhoja (jopa niin, että leipomisesta ei tule enää mitään), olen laittanut munan tai jättänyt pois. Laittanut voita tai pelkkää margariinia yms.

Miten saisi pullasta sellaista mehevän kosteaa? Eikä mitään kuivakasta. Esim. mieheni sisko leipoo niin taivaallista pullaa, että se vie kielen ja vaikka tänään leipoisi eikä pakastaisi niin huomennakin vielä tuoreen ja mehevän makuista. Omani on jo saman iltana vähän "vanhan" makuista kuivaa känttyä :(

Yleiskoneella teen taikinan ( kuten hänkin tekee), joten sillä tehtävään taikinaan kaipailisin vinkkejä, KIITOS :flower:

Eilen tein pullaa ja se onnistui mainiosti, aina ei minullakaan niin käy. Kyllä se on siitä jauhomäärästä kiinni. Laitan 2munaa ja sitten jauhoja tarpeeksi vähän, lisää sitten vaikka alustaessa niitä enemmän jos ei leipomisesta tule mitään. Niin ja voi ihan viimeiseksi ja mielellään ei sen jälkeen enää jauhoja.

SUosittelen taikinan tekoa käsin. Siinä oppii sen "käsituntuman" sille, koska taikina on hyvää. Oletkin kokeillut vähentää jauhoja jne. Ainoa selitys on huono kohottaminen. Liian vähäinen/liiallinen vaivaaminen, jollin sitko ei muodostu sopivaksi. Kun taikinan tekee koneella, siitä pitäisi tehdä vähän löysempää kuin käsin tehtävästä taikinasta. Suosittelen kuivahiivaa, kun vaan muistat taikinanesteen lämpötilan. Kananmuna kovettaa taikinaa. Ei heti, mutta sellaisen säilytettävän pullan rakenne kovettuu kemiallisesti nopeammin munaisessa taikinassa.

Jauhopussin ja maitojauhepakkauksen kyljissä on testattuja ja toimiviksi todettuja ohjeita. Pullantekoon ei valitettavasti ole salaista asetta.

Meillä ei koskaan pullaa jää seuraavalle päivälle. Hyvä jos pakastimeen saa pari säilöön...

punasta hylamaitoa 5dl
1 muna
1tl suolaa
2dl sokeria
1rkl kardemummaa(hienonnettua)
200g margariinia
2pss kuivahiivaa(korvaa tuorehiivalla jos mahollista)
jauhoja n.1kg

jätä niin löysäksi taikina kun pystyt.nostata reilu 30min.paista 200-225(riippuen uunista,polttaako helposti!) ja nostata hetki vielä pellillä ja voitele munalla.

1litra maitoa
125g hiivaa
3-4 munaa
4dl sokeria
2tl suolaa
400-500g rasvaa
n.2kg vehnäjauhoja
kardemummaa

Tee pehmeä taikina ja anna kohota kunnolla lisää sit vehnäjauhoja niin että voi leipoa leivo pullat ja kohota vielä pellillä.

Kohotus vinkki. kun olet pessyt astianpesukoneellisen ja tyhjentänyt niin laita taikina sinne lämpimään ja kosteaan liinalla peitettynä niin kohoaa nopeaan. Myös pellin voi nostaa koneeseen jos mahtuu..

Alkuperäinen kirjoittaja kujan katti:
Mä en saa hyvää pullaa vaikka kaikki niksit olen kokeillut mitä lukee mm. Kaarina Roinisen leivontakirjan nikseissä ja tältä palstaltakin olen lukenut jotain.
Olen vähentänyt jauhoja (jopa niin, että leipomisesta ei tule enää mitään), olen laittanut munan tai jättänyt pois. Laittanut voita tai pelkkää margariinia yms.

Miten saisi pullasta sellaista mehevän kosteaa? Eikä mitään kuivakasta. Esim. mieheni sisko leipoo niin taivaallista pullaa, että se vie kielen ja vaikka tänään leipoisi eikä pakastaisi niin huomennakin vielä tuoreen ja mehevän makuista. Omani on jo saman iltana vähän "vanhan" makuista kuivaa känttyä :(

Yleiskoneella teen taikinan ( kuten hänkin tekee), joten sillä tehtävään taikinaan kaipailisin vinkkejä, KIITOS :flower:

Kysy siltä sun miehen siskolta miten se tekee pullat
ja tuu sit kertoon meillekkin :)
Mä haluaisin kans oppia tekemään meheviä pullia

Mä teen ihan sillä jauhopussin kyljessä olevalla reseptillä ja hyvää tulee aina. On TODELLA TÄRKEÄÄ vaivata taikinaa riittävästi, jotta siihen tulee sitko. Taikina pitää nostattaa kunnolla ennen leipomista ja nostattaa uudelleen ennen uuniin laittoa.

Mä sanon edelleen, että se on kiinni siitä vaivaamisesta. Taikinaa pitää vaivata, alustaa tarpeeksi kauan.
Tosin muut täällä olivat viimeksi ihan toista mieltä. ;)
Mutta niin mä saan hyvää pullaa aikaiseksi. :)

Kiitti vinkeistä ja sitten vielä lisäkysymyksiä :saint: eli jos vaivaatte koneella niin kauan keskimäärin vaivausaika on?? Tuossa jossain tulikin, että käsin kannattaisi vaivata ja mietin, että vaivaanko koneella liikaa? Jostan olen kuullut, että ihan muutama minuuttikin riittäisi, pitkääköhän paikkansa?

no, mä teen parhaat pullat. suoraan jauhopussin kyljessä olevalla ohjeella. taikinan teen käsin, vaivaan paljon!
kohotan taikinan että pullat uunissa. (laitan lämpiämään 50 asteeseen, ja sammutan hetken päästä. )
liika rasva että sokeri tukahduttaa hiivan eikä jaksa nousta nin hyvin. silloin kun tehdään juhlapullaa, pannaan hiivaakin lisää.

En osaa lonkalta sanoa muuta kuin, tutustu juuri sinun koneesi käyttöohjekirjaan. Koneet ovat teholtaan erilaisia, eikä niitä voi vertailla. Niistä lkäyttöohjeista löytyy myös hyviä ruokaohjeita. Liialla vaivaamisella taikina voi pilata. Taikinan kokokin vaikuttaa, eli 2,5dl taikina on eri juttu kuin 5dl taikina. Kaikki nämä jutut löytyvät sieltä käyttöohjeesta.

Alkuperäinen kirjoittaja alibullen:
no, mä teen parhaat pullat. suoraan jauhopussin kyljessä olevalla ohjeella. taikinan teen käsin, vaivaan paljon!
kohotan taikinan että pullat uunissa. (laitan lämpiämään 50 asteeseen, ja sammutan hetken päästä. )
liika rasva että sokeri tukahduttaa hiivan eikä jaksa nousta nin hyvin. silloin kun tehdään juhlapullaa, pannaan hiivaakin lisää.

niin ja taikina on sitten tarpeeksi vaivattu kun se irtoaa käsistä ja kulhon reunoista. liian löysä taikina ei huhuista riippumatta ole avain kuohkeisiin pulliin.

Alkuperäinen kirjoittaja kujan katti:
Kiitti vinkeistä ja sitten vielä lisäkysymyksiä :saint: eli jos vaivaatte koneella niin kauan keskimäärin vaivausaika on?? Tuossa jossain tulikin, että käsin kannattaisi vaivata ja mietin, että vaivaanko koneella liikaa? Jostan olen kuullut, että ihan muutama minuuttikin riittäisi, pitkääköhän paikkansa?

Mun mielestä muutama minuutti ei todellakaan riitä. Mutta kun teet taikinaa, niin älä laita kaikkia jauhoja kerrallaan. Jätä muutama desi niin että lisäilet sitten lopuksi hiljalleen. Näin näet milloin taikina muuttuu sopivaksi. Se ei saa tarttua käsiin kun kokeilet taikinaa ja taikinan pitää olla kimmoisaa. Sen huomaa kyllä silmillään milloin taikina muuttuu kimmoisaksi, mm. irtoaa reunoista ja muuttuu pyöreämmäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
maito ja margariini vaikuttaa,samoin kananmunaa ei saa jättää pois.käytä tuorehiivaa
Kananmunahan se vasta kuivattaakin... Mä en ikinä käytä, paitsi voiteluun.

Koita nesteeksi lämmitettyä kivennäisvettä, jätä taikina himan löydäksi (leivottavaks kuitenkin) ja tee se taikina käsin. Noilla nikseillä mulla ainakin onnistuu. Tosin perhetuttu tekee vielä parempaa, mut käyttääkin rutkasti enempi rasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja paivi76:
Mä sanon edelleen, että se on kiinni siitä vaivaamisesta. Taikinaa pitää vaivata, alustaa tarpeeksi kauan.
Tosin muut täällä olivat viimeksi ihan toista mieltä. ;)
Mutta niin mä saan hyvää pullaa aikaiseksi. :)

Peesaan. Kunnolla vaivataan - pitää irrota sormista ja kohotetaan ISOKSI. Konevatkauksessa pätee tuo sormista irtoaminen - kokeile aina välillä tilannetta. Muutama minuutti ei todellakaan riitä koneella.

Jäin tossa kerran kunnolla kohottamatta, tuli heti turhan kovaa.

Minä käytän 200gr voita + 2dl sokeria puolen litran taikinassa, jotta on makoista.

Miksi ihmeessä pullataikina pitää pilata kananmunalla? Minä en koskaan laita kananmunaa pullataikinaan, koska pullasta tulee silloin kuivaa. Opin sen jo vuosia sitten.

Ja vaivaaminen on se erittäin tärkeä pointti, se pitää tehdä ajan kanssa, ja kunnolla. Konevaivaus on paras.

Pullaan laitetaan yleensä myös liikaa vehnäjauhoja. Itse laitan juuri niin paljon että saa pyöriteltyä pulliksi, jos on hiukan liian löysää, lisään jauhoja leivontapöydällä.

Tulee tosi hyviä pullia kun tietää nuo niksit.

Erikoisen hyviä pullia saa, kun kaulii taikinan levyksi, sivelee sulatetulla voilla, ripottelee sokeria ja kanelia, ja vielä silputtua, mielellään hapokasta omenaa päälle. Sitten rullataan ja leikataan paloiksi.

Näin muodostuvat "hyrrät" laitetaan pullavuokiin niin, että leikkauspinta on pohjaa vasten. Munavoitelu ja raesokeria päälle.

Voi että tulee hyvää! Voittaa viineritkin! :)

Yhteistyössä