Sanokaa nyt tekin jotain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arghhhhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arghhhhhh

Vieras
Oonko minä nipottava paha akka vai voisko tuossa miehessäkin olla jotain vikaa?????

Meillä on kaksi lasta 3v uhmis ja vauva. Mies käy arkisin töissä joka päivä, eli arkisin lastenhoito, siivous ja ruuan laittaminen jää yksin minun vastuulle. Mies ei iltaisin jaksa tehdä mitään, ei leikkiä lasten kanssa, ei tehdä kotitöitä tms. No arkisin tuo menee, olenhan minä kotona ja minulla on aikaa...

Viikonloppuisin mies ei tee kuitenkaan yhtään sen enempää... Ei siivoa, ei tee lasten kanssa mitään, ei siis tee mitään tämän yhteisen kodin eteen. Haluaa omaa aikaa ja haluaa tehdä omia juttuja? Ok, ymmärrän jollain tasolla senkin, mutta entä se minun oma aika? Milloin minä saisin hengähtää????

Tänään veidn herneen nenään kun mies KÄVÄSI aamulla tekemässä omia juttujaan. Viipyi siellä yli 5h vaikka tiesi, että minä olin aikonut tehdä omia juttuja aamupäivällä... Tuolla se nyt mököttää kun joutui laittamaan ruokaa kun minä en ehtinyt sitä tekemään ja nyt haluan hetken vaan olla!

Eli, onko se ihan ok että minä kannan tämän yhteisen kodin kaikki hommat harteillani??????

Selvitä miehelle mitä haluat, ilmeisesti hänelle se ei ole vielä selvää että haluat ja tarvitset omaa aikaa. Hermoile sitten, jos tilanne ei muutu kun olet asiasi kertonut miehelle. Totta ihmeessä jokaisen täytyy joskus saadaa omaa aikaa!!

ei ole ok.... sun täytyy tehä vaan niin et anna hiehelles muuta mahdollisuutta ... kun haluut omaa aikaa lähet kotoota litoo... mä hoitelen kodin tietty päiväl yksin ja teen iltaruoan et isukki saa tulla suoraa katettuun pöytään ja syömään työpäivän jälkeen.. hää nukkuu sitten putkeen päikkärit mutta sitten hää saakin olla loppu illan pojun kanssa ja mun vapaa alkaa... tietty jos häl menoja niin menee mutta mielellään lähtee vaik pikku-ukon kaa ulos... MUTTA nää kaikki mitä olen sen saanu tekemään ja toimimaan näin ei ollut päivänselvii juttuja vaan piti teh'ä sen eteen töitä ... Ole luja vaan .. tsemppiiä... :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
Selvitä miehelle mitä haluat, ilmeisesti hänelle se ei ole vielä selvää että haluat ja tarvitset omaa aikaa. Hermoile sitten, jos tilanne ei muutu kun olet asiasi kertonut miehelle. Totta ihmeessä jokaisen täytyy joskus saadaa omaa aikaa!!

Olen minä miehelle sanonut. Olen sanonut itkun kanssa lopen väsyneenä, että haluan tukea ja apua arkeen, mutta kun miestä ei kiinnosta! Ei sitä pakottaa voi? Vai voiko?

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
ei ole ok.... sun täytyy tehä vaan niin et anna hiehelles muuta mahdollisuutta ... kun haluut omaa aikaa lähet kotoota litoo... mä hoitelen kodin tietty päiväl yksin ja teen iltaruoan et isukki saa tulla suoraa katettuun pöytään ja syömään työpäivän jälkeen.. hää nukkuu sitten putkeen päikkärit mutta sitten hää saakin olla loppu illan pojun kanssa ja mun vapaa alkaa... tietty jos häl menoja niin menee mutta mielellään lähtee vaik pikku-ukon kaa ulos... MUTTA nää kaikki mitä olen sen saanu tekemään ja toimimaan näin ei ollut päivänselvii juttuja vaan piti teh'ä sen eteen töitä ... Ole luja vaan .. tsemppiiä... :hug:

Tuota olen yrittänyt. Kun tulen kotiin, lapset itkee nälkäisenä, toinen likaisessa vaipassa. Mies vaan makaa sohvalla ja sanoo "ei niillä ole mitään hätää". Eli jos vaan lähden, tuntuu että jätän lapseni heitteille. Vaaratilanteitakin on ollut kun mies ei jaksa katsoa lasten perään.

voi voi...toi on meilläkin niin arkipäivää... Tosin mä en jaksa enää välittää. Meillä kans mies tykkää tehdä aina omia juttuja pihalla... aina on olevinaan jotain pikku näpräämistä ja laittamista, tuntuu kyllä että se on vaan tekosyy ettei tartte hoitaa kotihommia/ lapsia... Vaan kyllä mäkin sit välillä vaan otan sitä omaa aikaa, tykkäs ukko tai ei.

Kutakuinkin sama tilanne. Tosin kyllä isäntä isomman lapsen kanssa viettää aikaa ainakin ulkosalla (kun saa tehdä omia hommia), mutta muuten ei kyllä tähän härdelliin osallistu.

Kun eilen "huomautin" isännän pilkkireissusta niin vastaus oli tyyliin "en minä siellä niin usein käy, mutta lopetetaan sitten sekin, on se kumma ettei pari kertaa keväässä saa pilkillä käydä..." Ja lähti suuttuneena pois.

Minä yritin selittää ettei pointti ole se, että hän käy liikaa vaan se että minä haluaisin JOSKUS edes käydä jossain myös YKSIN! Mutta ei ymmärrä niin ei ymmärrä, samasta asiasta väännetiin esikoisen ollessa vauva.

Toinen asia, joka ei mene mulle ja hänelle samalla lailla jakeluun on nuo yöheräämiset. Isäntä ei ole herännyt yhtenäkään yönä hoitamaa vauvaa, joka on koko ikänsä (9kk) ollut huono nukkumaan. Vasta yhtenä iltana manasin, että koskahan meikäläinen saa nukkua sen 6 tai 7 tuntia putkeen. Hän vaan tuumas että ei ole hänkään nukkunut.

??? Miten niin ei ole? Ok, viikolla ei mutta lauantai-sunnunta yönä JOKA viikko ja pääsiäisenä hän oli kuitenkin töistä pois sen 5 päivää ja nukkui JOKA yö... Nyt ilmoitinkin, että kun hän on ensiviikon lomalla niin se on kyllä hän joka herää. Vastausta en saanut lainkaan... -Että haluampa vaan nähdä sen yön kun hän nousee.

En kyllä tosiaan tiedä mitä tässä pitäis tehdä tai ajatella, ei vaan näköjään ymmärretä tätä asiaa samalla tavalla?! Olen kyllä yrittänytr tehdä oman kantani selväksi mutta hän kääntää asian niin, että kiellän häntä menemästä tai tekemästä asioita...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:o hotellissa asuvat tollaset miehet täys ylöspidossa ja vielä petipalveluki pelaa :(

Niin, aina on puhdas koti, ruoka valmiina, teen hemmetti eväätkin tuolla töihin ja leivon kahvitauoille herkkuja. Puhtaat vaatteet, lapset hoidettu ja ukko vaan mököttää. Voi hemmetin kuustoista:'(

Toi on muuten aika totta...toi hotellissa asuminen. Oikeen kun rupee miettimään asioita, niin mun mies ei joudu tekemään yhtään mitään muuta kun käymään töissä... Mä hoidan aivan kaiken, lapset, ruuat, kodin, paperiasiat... niin ja pihahommat :) Joo onhan se tietty valintakysymys, mut jotenkin ei vaan jaksa aina valittaa kaikesta ja sit taas toisaalta muuttuisko se siit mihinkään vaik lähtis käveleen.... Taitaa aika moni nainen olla varaäiti aikuisille miehille....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:o hotellissa asuvat tollaset miehet täys ylöspidossa ja vielä petipalveluki pelaa :(

Niin, aina on puhdas koti, ruoka valmiina, teen hemmetti eväätkin tuolla töihin ja leivon kahvitauoille herkkuja. Puhtaat vaatteet, lapset hoidettu ja ukko vaan mököttää. Voi hemmetin kuustoista:'(

No älä suostu! Sen kuuluis mennä niin, että mies tekee sulle...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:

Tuota olen yrittänyt. Kun tulen kotiin, lapset itkee nälkäisenä, toinen likaisessa vaipassa. Mies vaan makaa sohvalla ja sanoo "ei niillä ole mitään hätää". Eli jos vaan lähden, tuntuu että jätän lapseni heitteille. Vaaratilanteitakin on ollut kun mies ei jaksa katsoa lasten perään.

tuo ei ole kivaa... kyl sun täytyy pitää ukolles nyt kunnon puhuttelu ja saada se tajuamaan et pitää alkaa elämään kuin perheenpään pitääkin.... mutta muista että vaikka saattaakin tulla kovaa tekstiä niin yhtään et ittees ala syyllistää sussa ei ole se vika ...

Mun mielestä työssäkäyvällä osapuolella on oikeus vapaa-aikaansa.

Mutta se ei tarkoita sitä, että mies ei tekisi mitään....vaan esim. sitä, että mies voi kohtuuden rajoissa harrastaa arki-iltana tai jompanakumpana päivänä viikonloppuna, ja osallistuu jollain tavalla kotihommiin, ja on lasten kanssa niin että vaimokin saa vapaa-aikaa. Pääsee vaikka jumppaan tai jonnekin edes kerran viikossa. Ja viikonlopun/vapaapäivien pitäisi enimmäkseen olla perheen yhteistä aikaa.

Sitä, että työssäkäyvä mies joutuu heti töistä tullessaan imuroimaan, tekemään ruokaa, ja huolehtimaan nälkäisten & likaisissa vaipoissa olevien lasten tarpeista, en ymmärrä. Mitä ihmettä vaimo tekee päivät kotona, jos ei ole ehtinyt tekemään ruokaa, vaihtamaan vaippaa, ja imuroimaan pari kertaa viikossa? Tällainen tapaus löytyy tuttavapiiristäni; kotiäiti, jonka työssäkäyvä mies hoitaa työnsä lisäksi oikeastaan täysin myös kodin ja lapset, kun vaimo on vähän....outo :snotty:

Tai kirjoita miehelle sen vapaapäiväksi lista niistä ihan perus kotitöistä mitä sullakin tulee päivän mittaan tehtyä, saapahan yrittää selvitä. Jätä vaikka nuorin kotiin ja lähde muiden muksujen kanssa kyläilemään. Kotiin tullessa voit rauhassa motkottaa tekemättä jääneistä asioista, "sullahan oli selvä lista, näitä asioita minäkin teen päivittäin. Ja vain yksi lapsi valvottavana!". Jos sitä kautta menisi perille, ettet jaksa tehdä kaikkea yksin?

Alkuperäinen kirjoittaja ttt:
Tai kirjoita miehelle sen vapaapäiväksi lista niistä ihan perus kotitöistä mitä sullakin tulee päivän mittaan tehtyä, saapahan yrittää selvitä. Jätä vaikka nuorin kotiin ja lähde muiden muksujen kanssa kyläilemään. Kotiin tullessa voit rauhassa motkottaa tekemättä jääneistä asioista, "sullahan oli selvä lista, näitä asioita minäkin teen päivittäin. Ja vain yksi lapsi valvottavana!". Jos sitä kautta menisi perille, ettet jaksa tehdä kaikkea yksin?
Osaakohan se ukko edes lukea?

Yhteistyössä