Sanokaa rakkaat ihmiset, miten saan taas liikunnasta ilon eikä vaan pakkomielle polttaa kaloreita?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeasti apua kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oikeasti apua kaipaan

Vieras
Mun on pakko päästä joka päivä lenkille. Mielummin heti aamusta tai muuten en koko päivänä muuta pysty ajattelemaan kuin sitä, että "pakkolenkki" on tekemättä.
On ahmimishäirötaustaa ja aina olen ollut hoikka, mutta yhdessä vaiheessa ahmimisen ollessa pahimmillaan olin suht pyöreä. Nyt taasen kiloista päässyt eroon ja ruokavalio normaali, mutta pakkomielteinen eli kaavoihin kangistunut ja ajatukset pyörivät liikaa ruoan ja kaloreiden ympärillä. Lasken kalorit (pisteet) ja viikonloppuisin sallin herkut siis ne jotka ansaitsen liikunnalla.
Haluaisin, että liikunta tuottaisi mielihyvää niinkuin joskus ennen tätä syömishäiriöstä johtuvaa liikuntapakkomiellettä joka jäänyt ns. päälle.
Miten sen voisin taas löytää??? Auttakaa rakkaat kannssasisaret. Mulla oikeasti kauhea stressi tuosta liikuntapakkomielteestä ja 170 cm/ 65 kg syön verenpainelääkkeitäkin jo stressiin.
Tiedän, että sairasta mutta haluankin siitä eroon.

Kannattaisi lääkärille puhua, kuka siis on määrännyt nuo verenapainelääkkeet? Kerroitko miksi stressiä ja mikä pohjimmainen syy? Oletko keskustellut syömishäiriöstäsi kenellekään, yritä löytää siihen apua joltakin ja ihminen kenelle voisit puhua asiasta.

En ole kenellekkään puhunut. En oikein pysty. Työterveyslekuri määräsi lääkkeet, mutta kun samalla työkaveri. Hulluinta tässä kaikessa on se, että olen itse terveydenhoitaja ammatiltani:( Tiedän siis miten auttaisin ja mitä sanoisin jos vastaanotolla äiti, joka puhuisi tuollaisia, mutta töissä en voi kenellekkään kertoa tästä. Ammatti-ihmiseltä tämä on suorastaan outoa. Täytyisi sitten mennä ihan yksityiselle, että omat paperit eivät ole oman työpaikan koneelta luettavissa keneltäkään.

Itselle tulee mieleen, että oletko muutenkin sellainen järjestelmällinen tyyppi? Että saatko iloa asioiden suunnittelemisesta ja laskemisesta?

Vai onko ihan vain kalorienlaskenta se juttu ja lihomispelko?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itselle tulee mieleen, että oletko muutenkin sellainen järjestelmällinen tyyppi? Että saatko iloa asioiden suunnittelemisesta ja laskemisesta?

Juu olen kyllä. Kaikki asiat pitää olla järjestyksessä hyvänä esimerkkinä koti. Ja moni muu!

Voi että...jotenkin tunnen että mulla on vähän samoja oireita,olen laskenut pisteitä taas 10viikkoa ja nyt tällä viikolla aloitin syömisen ,söin ja söin ja nyt vaaka näyttää kahta kiloa liki enemmän mitä vielä viikko sitten:(Tänään taas pisteille palasin.Liikuntaan mulla ei ole pakkomieltä jopa toivon että olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juu olen kyllä. Kaikki asiat pitää olla järjestyksessä hyvänä esimerkkinä koti. Ja moni muu!

Auttaisiko, jos kanavoisit sen laskemisen sitten johonkin muuhun? Siis liikunnassa.

Jos alkaisit suorittamaan läpi jotakin kunto-ohjelmaa, jossa toistot lisääntyisivät ja mahdollisesti vaikeustasokin?

Saisit siitä intoa, kun näkisit etenemisen tilastoimalla suorituksiasi.

Itseäni motivoi kovasti, kun on selvät tavoitteet - suorituskerrat jokaiseen kuntoiluun. Tiedän, että joistakuista se voi kuulostaa "koulusuorittamiselta" ja vie ilon pois, mutta on myös meitä jotka kaipaavat sitä konkreettista taustatavoitetta liikunnalle =)

Auttaisiko, jos kanavoisit sen laskemisen sitten johonkin muuhun? Siis liikunnassa.

Jos alkaisit suorittamaan läpi jotakin kunto-ohjelmaa, jossa toistot lisääntyisivät ja mahdollisesti vaikeustasokin?

Saisit siitä intoa, kun näkisit etenemisen tilastoimalla suorituksiasi.

Itseäni motivoi kovasti, kun on selvät tavoitteet - suorituskerrat jokaiseen kuntoiluun. Tiedän, että joistakuista se voi kuulostaa "koulusuorittamiselta" ja vie ilon pois, mutta on myös meitä jotka kaipaavat sitä konkreettista taustatavoitetta liikunnalle =)

Voi kiitos ihanasta asiallisesta vastauksestasi. Ehkä just joku tuo voisi olla se minun juttuni.
Vielä kun saisi ajatuksen myönteiseksi sen suhteen eikä se päivän liikunta-annos vaivaisi mieltä niin kauan kun se on suoritettu. Yleensä menen töihin vasta 9-10 välillä ja lähes aina käyn lenkillä ennen sitä, mutta jos jostain syystä aikaisempi aamu tai muuta etten pääse niin en saa mielenrauhaa. Sairastahan tuo on, mutta niin ahdistavaa:(

Voi kiitos ihanasta asiallisesta vastauksestasi. Ehkä just joku tuo voisi olla se minun juttuni.
Vielä kun saisi ajatuksen myönteiseksi sen suhteen eikä se päivän liikunta-annos vaivaisi mieltä niin kauan kun se on suoritettu. Yleensä menen töihin vasta 9-10 välillä ja lähes aina käyn lenkillä ennen sitä, mutta jos jostain syystä aikaisempi aamu tai muuta etten pääse niin en saa mielenrauhaa. Sairastahan tuo on, mutta niin ahdistavaa:(

Ota rauhallisempaa liikuntaakin ohjelmaasi lenkin sijasta. Vaikka Pilatesta tai jotain muuta hitaaseen tahtiin suoritettavaa. Varmasti auttaa stressiin ja on hyvää liikuntaa keholle siinä missä sykettänostavakin liikkuminen.

Aamun voi aloittaa muutamalla liikkeellä heti sängystä noustessa, eikä tarvitse potea huonoa omaatuntoa siitä että lenkki jää myöhemmäksi.

Jos vielä tässä ehdottelen, niin kannattaa levitellä liikuntaa moniin lajeihin, niin mieli ei odota vain sitä lenkkiä. Itselleen on helppo olla liian ankara, joten kannattaa kysyä suunnitelmaan kommenttia joltakin muultakin. Jos ammattimaisempaa mielipidettä kaipaa, niini kuntosaleilla työskentelee personal trainereita joilta voi ostaa palveluita ja henk.koht. suunnitelman/ohjausta vaikka ei salilla kävisikään. :wave:

Yhteistyössä