Sanokaapa mitä olette mieltä (8-vuotiaan koulunkäynnistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Name-No
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Name-No

Aktiivinen jäsen
16.02.2009
1 589
2
36
Oli tänään tullut opettajalta reissuvihkoon viesti että pojalla pitää jäädä maanantaina puolen tunnin tukiopetukseen, aiheena äidinkielen työvihko. Oli lisännyt siihen että on ollit viime aikoina keskittyminen ja työrauhan antaminen melko vaikeaa. :|

Kun juteltiin kotona sitten pojan kanssa, sanoi hän että jää jälkeen siksi kun tekee niin hitaasti kirjaimet. Ja tuo on kyllä totta; joka kirjaimen täytyy olla millilleen tehtynä ennen kuin pojalle kelpaa. Vaikka olen yrittänyt kannustaa ja kehua että se riittää jotta tekee parhaansa. Ja on kuulema jutellut tunneilla kavereilleen.

Poika on luonteeltaan tosi sosiaalinen ja vilkas joten tuo puhuminen ei sinällään mitään ihmeellistä ole (siis tunnilla puhuminen kavereille) mutta tuo että opettaja viestiä on laittanut, hieman kirpasee. Onko muilla 8-vuotiaat vilkkaita eivätkä välttämättä osaa niin keskittyä siihen opiskeluun kouluaikana vai onko tuolla meidän pojalla nyt jotain oppimis-/keskittymisvaikeuksia? Tiedän että hieman turhaahan tällaista on pohtia, on niitä suurempiakin ajattelemisen aiheita mutta äiti on aina äiti.... :ashamed:

meidän ekaluokkalainen poika ei ole niinkään vilkas mutta tekeminen on hitaampaa keskimäärin kun muilla.
Tukiopetuksessa on ollut matikasta sekä äidinkielestä mutta nyt ei kummastakaan kun asiat sujuu.
Mitää keskittymis/oppimisvaikeuksia ei ole silti todettu.
Olen ajatellut, että tukiopetus on hyvä mahdollisuus ja tilaisuus lapselle saada tarvittavaa lisäapua jotta hommat alkaa sujua paremmin.
Se on suuri etu lapselle, kun on mahdollisuus tukiopetukseen : )
luokan opettaja sanoi alkusyksystä että osa lapsista käy tukiopetuksessa ja että ottakaa se sillä lailla, että tuleepahan veroeuroille vastinetta!!
Hyvin sanottu! : )

Aattele jos ei olisi tarjolla tukiopetusta, siinä moni lapsi jäisi syystä' ja toisestamuiden jalkoihin koulunkäynnissä ja tulisi luokalle jäämisiä ym.

Enpä usko, että tuon ikäisenä vielä hätää. Oma poikani oli samanlainen ja kyllä siitäkin ihan normaali tuli. Huolellinen näyttää olevan, kun haluaa siistiä jälkeen.

Miks opettajan kotiin lähettämä viesti kirpaisee? Hyväähän tossa tosiaan pojalle tehdään, ja eikö ole tärkeää että kotonakin tiedetään mitä koulussa tapahtuu?

...en oikeen tajuu

meidän poika tekee halutessaa kirjaimet todella hienosti mutta kun on toinen tuuli kellossa niin jälki on tosi huolimatonta harakanvarvasta! nyt on siinä petrannut huomattavasti.
Ja matikassa ei ole suostunut käyttämään laskutikkua eikä kotona tahdo käyttää apuna helmitaulua eikä muita apuvälineitä, en ymmärrä miksi.
liikaa ei olla vaadittu pojalta ja aina ollaan kovasti kannustettu kaikessa.
Tuntuu silti olevan itse aika kriittinennkin itseään kohtaan, en muuten osaa selitää tuota että pityää muka osata HETI laskea ilman apuvälineitä.
Harmittaa kun muut käyttää ja oppii ja miedän poika tahkoaa ja kiukkuaa läksyjen kanssa kun menee vaikeamman kautta : (

Alkuperäinen kirjoittaja Sinulla on hieno poika! niin minullakin :):
meidän ekaluokkalainen poika ei ole niinkään vilkas mutta tekeminen on hitaampaa keskimäärin kun muilla.
Tukiopetuksessa on ollut matikasta sekä äidinkielestä mutta nyt ei kummastakaan kun asiat sujuu.
Mitää keskittymis/oppimisvaikeuksia ei ole silti todettu.
Olen ajatellut, että tukiopetus on hyvä mahdollisuus ja tilaisuus lapselle saada tarvittavaa lisäapua jotta hommat alkaa sujua paremmin.
Se on suuri etu lapselle, kun on mahdollisuus tukiopetukseen : )
luokan opettaja sanoi alkusyksystä että osa lapsista käy tukiopetuksessa ja että ottakaa se sillä lailla, että tuleepahan veroeuroille vastinetta!!
Hyvin sanottu! : )

Aattele jos ei olisi tarjolla tukiopetusta, siinä moni lapsi jäisi syystä' ja toisestamuiden jalkoihin koulunkäynnissä ja tulisi luokalle jäämisiä ym.

Kiitos sinulle kivasta vastauksesta. :hug:

Ei minua tuo tukiopetus sinällään haittaakaan; hyvä vaan että on mahdollisuus tuollaiseen jos joku koulussa tökkii. Mutta tuo ettei ole jaksanut keskittyä ja antaa muillekaan työrauhaa.... kun vasta vuodenvaihteen jälkeen opettaja sanoi että pojalla on alkanut menemään tosi hyvin. Ettei enää ole sellaista höpöttämistä kuin alkusyksystä. Ja nyt sitten viestittää näin.

Hyvähän se toki on että tietää miten lapsella koulussa menee enkä opettajaa tässä millään lailla syytä mutta jostain syystä aloin heti miettimään että oireileeko poika jostain. :ashamed: Vaikka ei kai tuon ikäisiltä voi vielä odottaakaan täydellistä keskustelukykyä, ainakaan jos on tuollainen papupata kuin meidän poika.... :whistle:

Muoks. Siis KESKITTYMIS-, ei KESKUSTELUkykyä :whistle:

tuttua on! miehen pojalla on jatkuvasti viestiä vihkossa, milloin mitäkin tehnyt ja häirinnyt tunnilla..läksyt tekemättä ja niistä on keskusteltu tuhansia kertoja! ei niistä kannata ottaa itseensä.. ottakaa kaikki tukiopetus vastaan vaan mitä tarjotaan, ei siitä haittaakaan ole=)
miehen pojalla on ihan oikeita keskittymisvaikeuksia.. mutta se ei anna aihetta (meidän tapauksessa) häiritä muiden lasten opiskeluja! monet kerrat on tehnyt tehtäviä toisessa huoneessa että muu luokka saa työrauhan..ja hyvä niin:)

Juu on muillakin. Meillä on ongelmana se,että jos poikaa ei kiinnosta, poika tekee kaikkensa, että ei tarvis osallistua. Kotona ja koulussa. Periksi ei saa kummassakaan paikassa. Vilkas on ku mahoton, mutta toisaalta arka joissain asioissa.

Opettajan kans on aiheesta juteltu monet kerrat ja opettaja sanoi sen perinteisen kliseen, että pojat on poikia. Niin se vain on, vaikka se välillä hajottaakin ja vaikka tiettyä käytöstä ei tarvi sietää tai hyväksyä.

Älä liikaa stressaa. Tukiopetus on hieno juttu. Onneksi sitä vielä voidaan järjestää.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miks opettajan kotiin lähettämä viesti kirpaisee? Hyväähän tossa tosiaan pojalle tehdään, ja eikö ole tärkeää että kotonakin tiedetään mitä koulussa tapahtuu?

...en oikeen tajuu

Juu, hyvä on että opettaja laittoi viestin ja että pojalla on mahdollisuus tukiopetukseen kun sitä tarvii. Mutta kirpaisi siksi kun heräsi "huoli", oireileeko poika jostain tai onko kyseessä muuten vaan "kevättä rinnassa"-ilmiö.

Meillä poika 10 v. ja olen tosi tyytyväinen kun pääsee kerran viikossa tukiopetukseen. Pojan luokalta useampi lapsi käy tukiopetuksessa, eikä kaikilla sen suurempia ongelmia ole.

Ja tuosta opettajan viestistä, niin mä ainakin "menen lankoja pitkin", jos yhteyttä ei oteta heti kun tarvetta syystä tai toisesta ilmaantuu. Lapsen parhaaks se on ja pystytään kotona tukemaan/puhumaan, jos ei ennen olla mitään huomattu.

Jokaisella ihmisellä on jotain missä täytyy halkoa hiuksia. Meidän 9v pojalla on tarkka vaatimus siitä mikä on kouluasua, kotiasu ja ulkoasu(ja erikoistilanne asut). Älä ole huolissaan pojastasi.

PUHUKAA ; ) kotona tuosta tunnilla puhumisesta oikein perinpohjin.
Sullahan on tosi hyvä tilanne poikasi kanssa, kun hän jo valmiiksi osaa tuon keskustelun taidon!
jutelkaa pitkään tuosta eopiskelurauhan antamisesta muille jne.
Palkitse vaikka poika uimahallilla hyvin menneen viikon päätteksi tms.
Muuten, on aikas hieno homma että poikasi on kova puhumaan ja ilmaisemaan itseään, kyllä tytöt ja naiset sitä piirrettä myöhemmin osaa arvostaa... : D

mutta tottapuhuen, kyllä tuon tunnilla häiritsemisen saatte yhdessätuumin loppumaan, koeta jos voit open kanssa olla samalla puolella.
Kerro hänelle reppuvihossa että olet puhunut poikasi kanssa (pidä hänetkin siis ajantasalla) näistä asioista ja pyydä häntä kertomaan sinulle myös se, milloin poika on onnistunut.
Kyllä on nannaa lapsen itsetunnolle, kun äiti reppuihosta lukee ääneen opettajan kehuja!
Ja sitten pienet juhlat pystyyn!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jokaisella ihmisellä on jotain missä täytyy halkoa hiuksia. Meidän 9v pojalla on tarkka vaatimus siitä mikä on kouluasua, kotiasu ja ulkoasu(ja erikoistilanne asut). Älä ole huolissaan pojastasi.

ihana! tää oli hyvä pointti : D
meissä kaikissa asuu pieni hiuksen halkoja : D

Kiitos teille kaikille ihanista vastauksista! :hug:

Mulla tämä huoli juontaa siitä kun pojan ollessa noin neljän vanha, tokaisi minulle eräs pk-työntekijä että tuolla pojalla on vaikea on keskittymishäiriö. :o Perustelut oli kun poika on vilkas ja puhelias eikä jaksa keskittyä pitkään paikoillaan. Ko. hlö oli antanut muillekin tarhan lapsille diagnooseja, mm. eräs pikkupoika oli hänen mielestään häiriintynyt. :o

Meidän poika sitten vaihtoi tarhaa ja kävi pari viimeistä pk-vuottaan eri paikassa ja siellä hänen eskariopensa van naurahti kun mainitsin asiasta.... siis sanoi että hän on ollut toistakymmentä vuotta lasten kanssa tekemisissä eikä meidän poika ole adhd:ta tmv. nähnytkään.

Mutta jotenkin tuo heitto vaikeasta keskittymishäiriöstä on jäänyt kytemään mieleen ja heti jos joku sanoo jotain ettei poika ole keskittynyt tai jtn., tulee vuosien takaiset kommentit mieleen. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Name-No:

Mulla tämä huoli juontaa siitä kun pojan ollessa noin neljän vanha, tokaisi minulle eräs pk-työntekijä että tuolla pojalla on vaikea on keskittymishäiriö. :o Perustelut oli kun poika on vilkas ja puhelias eikä jaksa keskittyä pitkään paikoillaan. Ko. hlö oli antanut muillekin tarhan lapsille diagnooseja, mm. eräs pikkupoika oli hänen mielestään häiriintynyt. :o

Meidän poika sitten vaihtoi tarhaa ja kävi pari viimeistä pk-vuottaan eri paikassa ja siellä hänen eskariopensa van naurahti kun mainitsin asiasta.... siis sanoi että hän on ollut toistakymmentä vuotta lasten kanssa tekemisissä eikä meidän poika ole adhd:ta tmv. nähnytkään.

Mutta jotenkin tuo heitto vaikeasta keskittymishäiriöstä on jäänyt kytemään mieleen ja heti jos joku sanoo jotain ettei poika ole keskittynyt tai jtn., tulee vuosien takaiset kommentit mieleen. :ashamed:

luulen, että jos joku muukin tosissaan sitä epäilisi, olisit saanut ehdotuksen pojan tarkemmista tutkimuksista.
Sehän olisi ehdottomasti pojan edun mukaista, että hän saisi diagnoosin jolloin saisi kaiken mahdollisen saatavilla olevan tuen ja avun koulunkäynnissä ja muutenkin.
En usko täten että todellista aihetta huoleen on, kun kukaan ei ole tutkimuksiin kehoittanut. Minulla on käsitys että nykyään sellaisiin herkästikin ryhdytään, nimenomaan lapse edun nimissä.
Voisit puhua ja kysyä tuost asiasta mitä mieltä ope on ja joku muu ammattihenkilö joka pojan kanssa toimii.

Tuohon keskittymiseen ja työrauhaan...
Mun äiti sanoi vasta joskus tosi paljon myöhemmin, että opettaja oli laittanu viestiä ja soittanutkin kotiin kun kuulemma häiritsin niin paljon muita eka luokalla, enkä jaksanut keskittyä. Ja joo, kyllä mä muistan säätäneeni kaikenlaista, mutta vain siksi, että osasin lukea, kirjoittaa ja laskea yms. ennen kouluun menoa ja sain tehtävät tehtyä ennen muita. En myöskään jaksanut keskittyä, koska tehtävät ei innostaneet helppoudellaan.

Kyselepä pojalta, että miksi hän juttelee kavereille ja mitä mieltä hän on niistä koulussa tehtävistä jutuista. Josko löytyisi vaikka ihan joku yksinkertainen syy. Mutta ei sun kannata siitä ottaa mitään paineita, että tuollasta viestiä on tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja sinulla on hieno poika! niin minullakin : ):
Alkuperäinen kirjoittaja Name-No:

luulen, että jos joku muukin tosissaan sitä epäilisi, olisit saanut ehdotuksen pojan tarkemmista tutkimuksista.
Sehän olisi ehdottomasti pojan edun mukaista, että hän saisi diagnoosin jolloin saisi kaiken mahdollisen saatavilla olevan tuen ja avun koulunkäynnissä ja muutenkin.
En usko täten että todellista aihetta huoleen on, kun kukaan ei ole tutkimuksiin kehoittanut. Minulla on käsitys että nykyään sellaisiin herkästikin ryhdytään, nimenomaan lapse edun nimissä.
Voisit puhua ja kysyä tuost asiasta mitä mieltä ope on ja joku muu ammattihenkilö joka pojan kanssa toimii.

Ollaan tästä aikanaan neuvolassa puhuttu kun minulla vaivasi sen verran mieltä ja myös päiväkodissa. Eikä kukaan ole koskaan ollut sitä mieltä että pojalla jotain oikeasti "ongelmaa" olisi (paitsi tämä kyseinen nainen joka heitti tuon yhden kommentin :snotty: ). Opettaja vaihtui tässä vuoden vaihteessa ja tämä joka oli viime syksynä, totesi vaan kerran että puheliashan hän on mutta niin on muutkin pojat luokassa.

Tällä uudella opettajalla on käytäntö että viiva taululle jos höpöttää tunnilla ja kahdesta viivasta viesti kotiin. Tähän mennessä ei viestiä meille ole tullut....

Asiaa muuten niin kommentoimatta mut meillä on kans piirun tarkka poika noissa koulu jutuissa, ja voi sitä kumituksen määrää kun numerot ja kirjaimet ei ollut tiptop.

Ope oli alkanu pojalle sanomaan että, älä kumita vaan tee seuraavasta parempi, se tehos meidän poikaa ja se kauhee kirjan puhki kumitus loppu siihen.

Hyviä vinkkejä on teiltä tullut. :flower: Täytyy vielä jutella pojan kanssa mutta yhtenä arvauksena olisi tämä.... kun poika todella tekee tarkkaa jälkeä ja kirjoittamiseen kuluu aikaa, niin hän turhaantuu kun muut menee edelle ja nopeampaa ja keskittyminen herpaantuu sitten kokonaan. Mutta tämä nyt on vaan tällasta pohdiskelua.

Ja ihanahan se on että on sosiaalinen ihminen; kotiin on kiikuttanut jo useammankin sydänkortin joita saanut luokan tytöiltä. :D :heart:

Yhteistyössä