Hae Anna.fi-sivustolta

Sappikivet ja rajut kohtaukset

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä kipuihin kyllästynyt, 18.05.2009.

1. Mitä olette ottaneet sappikohtauksiin kun ne ovat tuleet oikein rajuina. Lääkäri ei määrännyt minulle mitään lääkettä (ei litalginia) vaan sanoi, että leikataan sappikivet sitten joskus. Välillä tulee todella rajuja kohtauksia,onko kenelläkään mitään uutta neuvoa kerrottavana. Tiedän nämä samat jutut jo, että varon rasvaista ruokaa ja tiettyjä vihanneksia yms. Mutta minulla ei sappikohtaus tule yleensä ruoasta vaan stressistä ja sitä riittää. Mitä voisin kokeilla ennaltaehkäisyksi. Onko omenaviinietikka hajoittanut jollakin sappikiviä ja jos on, niin miten sitä pitää ottaa? Kertokaa jotain uutta vinkkiä.

Kiitos etukäteen

2. Itselleni tulee nämä sappikivikohtaukset, lähes heti, jos syön jotain liian rasvaista, suolaista, tiettyjä kasviksia. Kipu on hirveä, sitä ei haluaisi kokea uudelleen. Itse menen vastaanotolle ja pyydän Litalgin-reseptin, en usko yksityisen kieltäytyvän.

3. käsittämätöntä Vierailija

Ihan outoa että sulle ei ole määrätty litalginia!!!! Mulle lääkäri määräsi ja sanoi vielä, että jos menen syömään esim ravintolaan niin otan varuksi alle 1(-2) litalginia ettei ilta mene pilalle. Muutaman lasin viiniäkin voi kuulemma ottaa huoletta sen kanssa.

Sappikipu on niin kova, että on ihan vastuutonta laittaa ihminen kärsimään siitä kivusta kun kerran on olemassa ihan kelpo lääke. Kunhan sitä ei syö jatkuvasti.

Itse otan joskus jos tiedän, että tulee syötyä raskaasti. Välillä menee puoli vuotta väliä, etten ota yhtään. Ja etelän lomalle talvella otin purkin mukaan.

Mulla kanssa stressi on osasyynä, ei yksin ruokavalio. Erään kohtauksen yhteydessä poistettiin tiehyeihin jumittunut kivi/kivet suun kautta tehtävällä operaatiolla. Pari päivää meni sairaalassa. Leikkauksen tarve on kuulemma vähän niin ja näin joten en ole vielä menossa leikkaukseen. Turhaan en halua kun kuulemma poiston jälkeen voi vielä jäädä ne kivut.

4. anita047 Vierailija

hei, välttäkää kaikkea rasvaista ruokaa, myös munia. tuoreita vihanneksia ja hedelmiä voi syödä ja paljon. rasvatonta lihaa voi syödä vähän. erityisen hyviä artisokka, retiisi, mausteista kurkkuma ja inkivääri.
    yksi omega3 kapseli per päivä. kannattaa kokeilla juoda omenatuoremehua (mielellään luomua)johon puristetaan sitruunamehua ja juoda sitä vähintäin litra per päivä. ainakin kolmen päivän ajan. jotkut vannovat että se sulattaa kivet pois. olo ainakin paranee.

5. vierailija Vierailija

6. vierailija Vierailija

Litalgin ei todellakaan ole mitään karkkia jota kannattaa napsia huoletta. Kannattaa tutustua vähän lääkkeeseen mitä ottaa. Itselläni on sappivaivoja joihin käytän kyseistä lääkettä VAIN todella tarvittaessa. Litalginilla on monia tunnettuja haittavaikutuksia kuten valkosolujen äkillinen väheneminen,voimakkaat allergiset reaktiot jne. Kyseessä on D-luokan lääke.

7. Sapeton Vierailija

Tuorekurkku ja tuoreet mansikat laukaisee myös kohtauksen, ei yksistään rasvainen ruoka. Samoin yskänlääkkeen kodeiini, itse saan siitä selkeät sappikivut jos joudun useampna päivänä ottamaan, vaikkei ole enää sappeakaan.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri