Sappikivitautiset hohoi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
Taasen kysymyksiä. Mulla todettiin se nyt sit ultrassa ja kolmas kohtaus eilen :snotty: . Lääkettä en saa ku imetän, lääkärin aika parin viikon päästä ja ruokavaliota oon noudattanu.
Te joilla se ollut/on kun saitte kohtauksia, mistä tuli? Mitä ja kui paljo söitte kiellettyä ruokaa kun se tuli?
Eilinen kohtaus tuli joko syömättömyydestä(ultraa varten piti olla syömäti) tai 7% cremeen tehdystä perunabroilerilaatikosta. Yritän vaan oppia ymmärtään tautia et voiko jopa kevytkerma aiheuttaa sen :o
Kiitos :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Taasen kysymyksiä. Mulla todettiin se nyt sit ultrassa ja kolmas kohtaus eilen :snotty: . Lääkettä en saa ku imetän, lääkärin aika parin viikon päästä ja ruokavaliota oon noudattanu.
Te joilla se ollut/on kun saitte kohtauksia, mistä tuli? Mitä ja kui paljo söitte kiellettyä ruokaa kun se tuli?
Eilinen kohtaus tuli joko syömättömyydestä(ultraa varten piti olla syömäti) tai 7% cremeen tehdystä perunabroilerilaatikosta. Yritän vaan oppia ymmärtään tautia et voiko jopa kevytkerma aiheuttaa sen :o

Multa on leikattu sappikivet, koska lopulta ei voinut syödä mitään. Alussa lähinnä tuore kurkku, kaalit, omenat,tuore leipä aiheutti kohtauksen, mutta lopulta oli sama mitä pisti suuhun, tahi oli pistämättä. :|

Kun mies sanoo kokoajan että toki voin kaikkea ottaa kunhan vain VÄHÄN. Jotain kiellettyä olen ottanut vähän eikä ole tullut kohausta mutta on se aika riskipeliä. Tuntuu todella ettei mitään voi syyä. Netissä luki et YLEENSÄ vasta suuret määrät kiellettyjä ruoka-aineita aiheuttaa sen mutta toki joillain herkemminkin.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta äitillä sappikivet vaivaa.
Hän jos syö YHTÄÄN esim. kaalia saa lähteä samoin tein sairaalaan kipujen takia. Viimeisin mistä äiti on saanut kipukohtauksia on ollut riisi, joten hällä alkaa mennä siihen suuntaan että mitään ei suuhunsa voi kohta laittaa :/
Onneksi on leikkaus jonossa.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta äitillä sappikivet vaivaa.
Hän jos syö YHTÄÄN esim. kaalia saa lähteä samoin tein sairaalaan kipujen takia. Viimeisin mistä äiti on saanut kipukohtauksia on ollut riisi, joten hällä alkaa mennä siihen suuntaan että mitään ei suuhunsa voi kohta laittaa :/
Onneksi on leikkaus jonossa.

No hyi kauhee :o . Just, että kaikesta saa olla varuillaan. Haluan kyl leikkaukseen, en ihan vielä kun vaavi 3kk.

Mulla todettiin tammikuussa sappikivitauti vasta kun mulle tuli kova kuume, joka kesti monta päivää.

Jouduin sairaalaan, koska mulla oli sappitulehdus! Sitä ennen mulla oli kyllä usein lieviä vatsakipuja ja luulinkin, että mulla on laktoosi-intoleranssi.

Mulla ei siis koskaan ollut varsinaista kohtausta, vaan sellaista lievää kipuilua, johon sain lääkkeeksi Litalginia.

Tuon tulehduksen takia kivet sitten leikattiin toukokuussa.

Vasta nyt huomaan, että tälläistähän se normaali elämä on.

On muuten todella kamala tauti toi sappitulehdus!!

Miten kauan siulla nuo kivet on vaivanneet?
Äiti on ollut kauan jo ruokavaliolla mutta ei mene kun huonompaan suuntaan ja laikkaukseenkin pääsee joskus puolen vuoden sisällä.
Hällä kans on tuota Litalginea, mutta ei vissiin kummosta apua aina niistäkään ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Miten kauan siulla nuo kivet on vaivanneet?
Äiti on ollut kauan jo ruokavaliolla mutta ei mene kun huonompaan suuntaan ja laikkaukseenkin pääsee joskus puolen vuoden sisällä.
Hällä kans on tuota Litalginea, mutta ei vissiin kummosta apua aina niistäkään ole.

Eka kohtaus heinäkuussa, sit viikon päästä toinen kun en tiennyt mistä kyse ja söin tavallisesti. Nyt eilen kolmas. Päivystyksessä todettiin muutama viikko sitten ja ultralla varmistettiin eilen jonka jälkeen kohtaus tuli kotona. Lääkettä en voi ottaa imettävänä. Sanottiin et ota 3 buranaa. Otin ja ihme kyllä se alko lievittään kipua n. 15-20min päästä niin et koko kohtauksen aikana kykenin jopa puhumaan. Kesti vajaa 2h eli normi ajan mutta tosiaan en ollut kuolemaa tekemässä niiku aiemmin.

kyllä minä ainakin käytin litalginiä vaikka imetin, lääkäri sanoi että on ohjeen mukaan käytettynä turvallinen ja kun ei muuta ollut!!!! ja kun siihen kohtaukseen mikään muu ei auta.
mulle tuli niitä kohtauksia loppuaikana kerran viikossa vähintään ja ihan mistä vaan. Ainut mitä uskalsin syödä oli peruna ilman mitään höysteitä ja kaurapuuro. Onneksi leikattiin aika pian kun kohtaukset oli niin rajuja. vauva oli silloin 4kk ja oli sairaalassa mukana (ei nyt tosin leikkaus salissa).

Mun äidillä on leikattu sappikivet, just tommosien kohtauksien takia..nyt ihmetellään kun kohtaukset jatkuu edelleen, vaikka leikattu olevinaan on.
Mikä niitä kipuja voi vielä tehdä?Kellään tietoa?
Inhottavaa, kun ei voi auttaa ja toinen joutuu kärsimään tommosista. Oikeen mitään ei voi syödä, ettei vaan tulis kohtausta:(

Alkuperäinen kirjoittaja VierasVain :
Mun äidillä on leikattu sappikivet, just tommosien kohtauksien takia..nyt ihmetellään kun kohtaukset jatkuu edelleen, vaikka leikattu olevinaan on.
Mikä niitä kipuja voi vielä tehdä?Kellään tietoa?
Inhottavaa, kun ei voi auttaa ja toinen joutuu kärsimään tommosista. Oikeen mitään ei voi syödä, ettei vaan tulis kohtausta:(

Mulla kans leikattu sappirakko pois ja silti kärsin kipuja vieläkin silloin tällöin(tosin paljon lievempiä kuin ennen leikkausta). Eli jos syön hirveen mausteista tai rasvaista ruokaa tai valkosipulisa niin kipuja on yhä edelleen. Ennen leikkausta mulla saatto kestää kohtaukset jopa reilun vuorokauden putkeen ja silloin jouduin kulkemaan ympäri kämppää koska paikallaan ei saanut oltua ollenkaan ja piti kulkea sillai kippurassa. Olin niin kipee et oksentelin ja litalginit ei auttaneet ollenkaan. Aina jouduin lähtemään päivystyksestä hakemaan kipupiikkiä joka sentään vähän helppas.

imetät siis vielä?? ei muuten paitsi että mulla on todettu kanssa sappikivet ja ne ei oooireillu oikeestaan muuten ku just synnytysten jälkeen!! esikoinen oli puolisen vuotias ku alko vaivat ja sitte oli poissa pitkän aikaa ku taas nuoremman syntymän jälkeen pari kuukautta niin oksat pois....

nyt taas pystyn kohtuudella juomaan kahvia ja syömään omenaa kaalia yms..

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
imetät siis vielä?? ei muuten paitsi että mulla on todettu kanssa sappikivet ja ne ei oooireillu oikeestaan muuten ku just synnytysten jälkeen!! esikoinen oli puolisen vuotias ku alko vaivat ja sitte oli poissa pitkän aikaa ku taas nuoremman syntymän jälkeen pari kuukautta niin oksat pois....

nyt taas pystyn kohtuudella juomaan kahvia ja syömään omenaa kaalia yms..

Jep imetän. Lääkäri sanoi et monilla se alkaa kun tulee raskaaksi ja oireilee sen jälkeen. Saattaa loppua tai jatkua, ei tiiä. En haluais jäädä odotteleen ja koittaan onneeni vaan haluan rakon pois.

Mä en käsitä kuin joillain voi olla oireita vaikka rakko leikattu POIS :o

Niitä kuulemma voi olla vielä leikkauksenkin jälkeen. En vain valitettavasti muista syytä mistä johtuu. Mullakin silloin tällöin harvoin tulee vieläkin kohtauksia vaikka kolme vuotta sitten leikattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Verenpisara:
Mä en käsitä kuin joillain voi olla oireita vaikka rakko leikattu POIS :o

Niitä kuulemma voi olla vielä leikkauksenkin jälkeen. En vain valitettavasti muista syytä mistä johtuu. Mullakin silloin tällöin harvoin tulee vieläkin kohtauksia vaikka kolme vuotta sitten leikattiin.

Tosin ne on lieviää verrattuna silloin kun mulya ei oltu vielä leikattu. Ei auttanut litalgin ja ruoallakaan ei ollut väliä mitä naamaansa pisti kun kohtaus tuli.

Kun leikataan niin jos tähystyksenä(se tavallisin) niin nukutetaan eikö? Kauan joutuu oleen sairaalassa? Joku sanoi et vauva oli mukana? Kui pienen sinne saa mukaan? Saako vaikkapa muutaman kuukauden vanhan kuhan ois syy et imettää?

Kyllä sitä kiellettyjen listaa kannattaa oikeasti uskoa; miulla kans kohtaukset tuli aikanaan vaikka kuinka vähän olisi syönyt esim. just kaalia tai sipulia (oliko siinä sun eilisessä ruoassa sitä?) tai kurkkua. Myös mausteet oli pahoja, jostain syystä mun sappikivet ei kärsiny niitä just ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Kyllä sitä kiellettyjen listaa kannattaa oikeasti uskoa; miulla kans kohtaukset tuli aikanaan vaikka kuinka vähän olisi syönyt esim. just kaalia tai sipulia (oliko siinä sun eilisessä ruoassa sitä?) tai kurkkua. Myös mausteet oli pahoja, jostain syystä mun sappikivet ei kärsiny niitä just ollenkaan.

Söin tekemääni laatikkoa: sipulia, valkosipulia, miedot yrttipitoiset mausteet, 7% creme, perunaa, broileria, porkkanaa. Mutta kun kohtaus voi tulla myös jo maha tyhjä niin en tiiä tuliko viiveellä siitä kun oli joutunu oleen syömäti ultran takia. Muttakun en oo koskaan lukenu et SIPULI ois kielletty! Onko sekin??? :o

Yhteistyössä