sappivaiva/vatsavaiva kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oireilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oireilija

Vieras
Itselläni alkoi oireilu marraskuussa 2012 tasan viikko synnytyksestä. Ensin ajattelin vatsakivun johtuvan näistä jälkisupistuksista kun alkoi imettäessä. No lopulta äityivät todella kipeiksi supistusmaisiksi kivuiksi eli helpotti välillä ja sit sattui hetken ajan olin jo niin kipeä ettei mitenkään päin ollut hyvä ja liikkumaan ei päässyt. Kivun helpotettua soitin tietty synnäril (oli viikonloppu) kävin tutkimuksissa ja sain kohtutulehdukseen lääkkeet. Maha oli vielä koko päivän kipeä istuminen sattui ja tietty tiessä olevat töyssyt. Kipu kohtaus kesti n. tunnin ajan. Meni jokunen kuukausi kun tuli uusi kohtaus alkoi taas hiljaksiin ja oli supistusmainen ylämahalla keskellä ja jälleen aamuyöstä. Silloin olin niin kipeä jo että olisin halunnut soitettavan ambulanssi mutta olin mennyt ulos huonovointisuuden ja hikoilun takia enkä päässyt liikkumaan jotta oisin edes ovea saanut hakattua. Silloin jo päättelin ettei ihan voi kohtutulehdus olla. Siinä oli vielä jossain kohtaa ennen kesää ihan pieni kipukohtaus jonka jälkeen alkoi muu oireilu. Väsymys, hikoilu, närästys, mahan polttelu, ripuli jne. Verikokeet otettiin ja vain crp koholla 20 molemmin puolin. Niin ja kilpparit vähän vaihteli. Oireet loppuivat talvella 2013. No nyt sit kesäkuun alussa tuli kipein kohtaus ja lähdin päivystykseen ja sieltä siirrettiin sairaalaan. Kipu keskellä ylämahaa. Ja kesti useamman tunnin litalginin sain joka helpotti aika pian ja paljon. Epäilivät umpparia. Maha oli vain liian pehmeä. Verikokeissa näkyi taas crp koholla ja lievä leukosytoosi. Ja nyt oireet palasivat Mistäköhän vois johtua. Ultrattu on sillo viime vuonna ja mitään ei näkyny. Mut mä en usko että toistuvat vatsakrampit vois olla selittämätöntä kipua.. ja toi crp on ollu kokoajan koholla.. jokanen kipukohtaus alkanu aamuyöstä/aamusta ja kestäny 30min- muutamaan tuntiin.

Hei,
Oletko huomannut tuleeko nuo kipukohtaukset kun syöt huonosti sulavaa ruokaa(kaali,kurkku,omena,herneet,pavut..)?Googlaappa sappi potilaan ruokavlio,ja noudata sitä jonkun aikaa.

Kuvaamasi oireet viittaavat sappikipuun.Itselläni todettiin sappikivet toista lasta odottaessani v.95,mulla oli just tollasia kipuja mitä kuvailit!Sairaalassa olisivat ottaneet heti leikkauspöydälle,mutta tahdoin että vauva syntyy ensin(la tammikuussa 96).
Muutaman kerran kävin "vauhtia ottamassa" sairaalassa kipukohtauksen kanssa,mutta kipupiikkien jälkeen päästivät kotiin-viimeisellä kerralla tosin omala vastuulla.
Sappi leikattiin huhtikuussa 96,ja siinä oli yksi kananmunan kokoinen sappikivi ja muutoin niin täynnä "hiekkaa",että seuraava kipukohtaus(eli tulehdus)olisi ollut kohtalokas.

Nyt vaan vaadit tiukasti että sappea ultrataan ja pääset hoitoon.Sappitulehduksen kanssa ei ole leikkiminen.

On maha ultrattu viime syksynä. Kuulin vain että sappiultraan pitäisi olla useamoikin tunti olla pissaamatta jotta näkyis hyvin ja näin minua ei ainakaan ollut neuvottu. Liekö sekin mennyt sitten pilalle. Mikään muu ei ole ollut koholla kuin se leukosytoosi ja crp. Ruokavalio ei mulla ainakaan toistaiseksi vaikuta mitään. Aina ollut tyhjä maha ja aikalailla samoja ruokia syön kokoajan. Ei siis mitään ihmeellistä ruuassa. Vähän kyllä omituinen oireilu mutta itse arvelisin sitä sappea. Verikokeet kyl viittais hiukan umppariin mitä viimeks epäilivät mutta eivät kuitenkaan leikanneet.

Yhteistyössä