Säpsähdykset, vauva 7kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Eli olen huomannut kun vauva nukkuu, hän säpsähtää useita kertoja 'aivan kuin säikähtäisi' vaikka talo on aivan hiljainen. Säpsähtämisen jälkeen hän näyttää kuin olisi hereillä, mutta vaipuu yleensä takaisin uneen. Näitä säpsähtämisiä olen havainnut useita kertoja. Onko muilla vastaavanlaista tapahtunut? Pitäisikö tässä huolestua ja kysellä terkkarilta tarkemmin asiasta?

Meillä 4kk vauvalla samanlaista säpsähtelyä. Kasvavan ja enemmän liikkuvan lapsen päivässä tapahtuu niin paljon asioita että ne tulevat uniin. Hermosto kehittyy koko ajan nopeaa vauhtia ja koittaa rauhoittua uneen, mutta välillä vauva säpsähtelee esim unen ja valveen rajamailla ollessaan. Niinkuin jotkut aikuisetkin. Minulle on monesti käynyt niin että kun juuri ja juuri nukahtaa niin säpsähtää. Pienellä vauvalla se tulee voimakkaampana esille ja saattaakin tulla kesken unen. Näin meille sanottiin neuvolassa.

niin ja piti lisätä että jopa pienet vauvat unissaan voivat tuntea putoamisen tunteen josta myös säpsähdys voi johtua. Jos esiintyy paljon hereillä ollessa niin silloin voi kysyä tarkemmin neuvoja neuvolasta...

Näin ajattelinkin. Itsekkin olen säpsähtelijä mutta vauvalla näitä tulee tavallaan "sarjassa", joten on vähän huolettanut. Mutta tosiaan varmaan normaali juttu. Pitänee seurailla tilannetta..

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Näin ajattelinkin. Itsekkin olen säpsähtelijä mutta vauvalla näitä tulee tavallaan "sarjassa", joten on vähän huolettanut. Mutta tosiaan varmaan normaali juttu. Pitänee seurailla tilannetta..

VArmaan se on normaalia säpsyilyä mitä tulee jokaiselle vauvalle mutta jos niitä tulee sarjassa paljon niin siihen on kyllä syytä ottaa puhelua neuvolaan. Tarkkaile onko lapsi poissaoleva niin ettet saa siihen kontaktia (ja huom, kaikki lapset pienenä on ajoittain poissaolevia eikä heihin saa kontaktia jos katselee jotain muuta joten älä kaikesta huolehdi) ja tuleeko koskaan silmien heittoa/muljahdusta ym liikettä erityisesti ylöspäin (pienillä tosin muutenkin voi heitellä joskus silmät ennenkuin niiden hallinta kehittyy ja sekin kuuluu asiaan). Tällaiset oireet viittaa harvinaiseen infantiilispasmiin eli imeväisikäisen epilepsiaan joka sekin on hoidettavissa. Se on kuitenkin harvinainen tauti, joten todennäköisintä on että teillä on ihan tavallista meininkiä.

Minulla lapsi vauvana säpsyi ja välillä potki jalkaa ja kiemursi, oli poissaolevakin joskus ja kaikki on jäänyt pois kun lapsi kasvoi. Mutta kannattaa toki kuunnella äidinvaistoa ja puhua asiasta heti jos se mietityttää. On parempi tutkia kuin murehtia.

Voimia sinne

Kiitos edelliselle. Otan asian seuraavalla kerralla nla:ssa esille jos ei sitä aiemmin ole jo tullut tarvetta soittaa sinne. Seuraan tilannetta tarkasti, kun asia luonnollisestikkin mietityttää...

Yhteistyössä