Sattuuko koepalojen otto?

  • Viestiketjun aloittaja Pelokas
  • Ensimmäinen viesti
Pelokas
Te naiset, joilta on kondylooman/syövän vuoksi otettu kohdunsuulta tai emättimestä koepaloja, niin sattuuko tämä miten paljon? Vai onko vain hetkellinen nipistys?
 
Handu
Minulta otettiin polyyppi-epäilyn takia kohdun seinämästä koepala noin vuosi sitten, ja täytyy sanoa että ei se ihan kivutontakaan ollut. Se kuitenkin kesti vain hetken verran joten kyllä siitä selvisi ihan hyvin.
En sitten tiedä onko muun syyn takia otettava koepala erilainen ottaa.

Voimia tulevaan!
 
polyyppi
Kokemukseni on vain polyypista kohdunsuulla, joka poistettiin sisätutkimuksen yhteydessä ihan noin vain. Gynekologini "nipisti" sen jotenkin pihdeillä tms. vain pois.
Toimenpide ei sattunut papanottoa enempää, ja verenvuotokin kesti vain sen päivän pienenä tiputteluna.
Muunlaisesta ei ole kokemusta.
 
tuntuu, muttei satu
Koepalan otto emättimestä tai kohdunsuulta on pieni nipsaisu, eikä kestä papan ottoa kauempaa. Välilihasta otettu koepala tuntuu vähän enemmän.

Jos koepala otetaan kohdun kaulakanavasta, voit tuntea samanlaisia kipuja kuin kuukautiskivut, mutta ei välttämättä tunnu enempää kuin nuo muutkaan. Tarvittaessa voidaan puuduttaa, mutta yleensä puudutusta ei käytetä.
 
n47
Alkuperäinen kirjoittaja Pelokas:
Te naiset, joilta on kondylooman/syövän vuoksi otettu kohdunsuulta tai emättimestä koepaloja, niin sattuuko tämä miten paljon? Vai onko vain hetkellinen nipistys?
Ei se kovin mukavaakaan ole. Edellisiin vastaajiin verrattuna, kondylooman vuoksi otetaan monta näytettä, eri puolilta emätintä. Minulla otettiin ainakin 4 tai 5 palaa. MInulla on aika kova kipukynnys, lapset olen synnyttänyt ääntä päästämättä ja samoin selvisin tästäkin. Nyt jos menisin, ottaisin pari 400 särkylääkettä varttia ennen aikaa.

Puudutusta ei annettu, sairaanhoitaja piteli kädestä (yllättävää??) ja kyseli vähän väliä sattuuko?
 
---
Hei!

Minä taas olen omalta kohdalta ihan toista mieltä, ei sattunut ollenkaan koska minulle laitettiin ihan ilman pyytämättä puudutus. Puudutuskaan ei tuntunut juuri miltään, eli sillä tavalla helppo homma. No worries!:)
 
järkevä kommentti?
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Hei!

Minä taas olen omalta kohdalta ihan toista mieltä, ei sattunut ollenkaan koska minulle laitettiin ihan ilman pyytämättä puudutus. Puudutuskaan ei tuntunut juuri miltään, eli sillä tavalla helppo homma. No worries!:)

No ei kai se satu jos puudutetaan.... Ei minullakaan sattunut kun varpaankynsi leikattiin pois kun varvas ensin puudutettiin. Kaikki lääkärit ei pyynnöstäkään puuduta, se näet sekä maksaa että vie arvokasta aikaa odotella sen vaikutusta.
 
vierailija10
Hei,
Luin netin keskustelupalstoilta juttuja tästä toimenpiteestä. Toimenpiteessä tutkitaan mikroskoopilla ja otetaan koepaloja. Olen kauhusta jäykkänä kun useimmat kirjoittivat että se on kamala kokemus.Kaikki on yksilöllistä, mutta tätä ei kannata jännittää/pelätä. En edes huomannut "nirhaisuja" kun keskustelin samalla kahden hoitajan kanssa.
 
---
Anteeksi, "Järkevä kommentti?", tarkoitus oli siis lohduttaa, että sen puudutuksen kyllä saa! Pointtina ei ollut, että puudutus puuduttaa paikat tunnottomaksi.:D

Jos ei puudutusta meinata antaa, ni ei muuta kuin jalat ristiin! Pelot on hyvin normaaleja ja lääkäreiden tarvii ottaa se huomioon, oli aika kuinka arvokasta tahansa! Hölmöä, että osaa ei puuduteta ku mulle se piikki iskettiin ilman mitään pyytelyitä. Ehkä näytin tarpeeksi kauhistuneelta kun menin huoneeseen...:D
 
Ankamale
Kolkoskopia odottaa. Keskus-sairaalassa sanoivat että aikoja ei nyt anneta hoitajien "lakon" vuoksi. En malttaisi millään odottaa. Onko kuka käynyt yksityisellä? Mitähän maksaa?
 
Nipistys
Jos kaveri nipistää sinua pikkuisen käsivarresta tai nykäiset pinseteillä kulmakarvojasi irti, on kipu samaa luokkaa kuin näytteenottojen nipistykset ja kivut, Yhtä lyhytkestoisia ja pieniä nipsaisuja.

Jos sen takia haluat puudutuspiikin, veikkaan, että se sattuu paljon enemmän kuin toimenpiteet nipistykset yhteensä!

Mulle on laitettu puudutus kohdunsuulle muussa toimenpiteessä, joten tiedän, mihin verrata. Näytteitä on otettu lukuisia, eikä mieleenikään tulisi pyytää puudutusta niihin. Ihan turha pelätä pientä näytettä.

Jos puudutus on tarpeen, se laitetaan sinulle kyllä pyytämättä. Silloin kyllä näytekin on suurempi kuin pieni nipsaus. Tutkittavat näytepalat ovat hyvin pieniä, ei niihin leikata kudosta veitsillä.
 
33
Mulla lääkäri otti viimeks papan oikein huolella ja monesta kohtaa ja mä irvistelin tuskasta. Lääkäri vaan totes, että kaikilla ei oo tuntoaistia kohdunsuulla, mut mulla näköjään on. Eli kaikki on yksilöllistä eikä toisen kipulääkityksen tarvetta pitäisi koskaan arvostella.
 
minulla
otettiin kohdun seinämästä, kohdun suusta ja emättimestä näytepalat. Ei varsinaisesti sattunut, mutta tuntui kyllä hieman kolholta... Kohtu oli pahin.

Rohkeasti vain... :)
 
Iäkäs elli
Minulta on otettu useanlaisia koepaloja elämäni aikana. Sen olen oppinut, että jos ja kun osaa olla rentona, eivät ne toimenpiteet satu juuri itikanpistoa enempää.

Jos on kauhusta jäykkänä niin jo instrumenttien vieminen emättimeen on ihan kamalaa. Rennosti vain ja hyvin menee. Ihan turha pelätä. Nuo kivut ovat niitä pienimpiä mitä elämä eteen tuo.
 
?papa?
Kertokaa, millaisia papa-tuloksia saitte ennen kuin jouduitte koepalan ottoon. Mä sain tänään kuulla neuvolassa, että papa-näytteen tulos oli, että "jotain kasvustoa kohdunkaulassa", mutta ei mitään syöpään viittaavaa. Terkkari ei siitä sen tarkemmin kertonut enkä oikein osannut mitään kysyäkään yhtäkkiä. Kuuden kk:n päästä otetaan uusi papa ja katsotaan, onko mennyt itellään pois. Mitä teillä todettiin ja onkohan tää mun juttu jotain vakavaa?? :( Terkkari kyllä lohdutteli, että ei mitään syytä huoleen..
 
Kuule ?papa?
Ei se sinun kasvustosi ole vakavaa. Korkeintaan lievää bakteerikasvustoa tms., koska siihen suhteuduttiin noin rauhallisesti. Jos se olisi ollut vakavaa, sinut olisi passitettu jatkotutkimuksiin heti.

Iisisti vaan, eikä kannata kysellä toisten vaivoja, sillä siitä ei ole mitään hyötyä. Toisten vaivat eivät ole vertailukelpoisia sinulle.

 
?papa?
Huh, hyvä. Kiitos. Niinhän se on, että varmasti olisi laitettu heti eteenpäin jos jotain hälyttävää olisi ollut. Pelästytti vain, kun aina ennen papa on näyttänyt puhdasta..
 
no en sanoisi välttämättä niinkään. Mulla kaks kertaa vuoden sisällä papa luokkaa 2 ja sanottiin ettei mitään hätää, se on vaan jotain bakteerikasvustoa ja menee itellään pois. nyt sit tuli kolmannesta papasta tulokset.ja oli sit luokkaa 4 elikkä suoraa jatkotoimenpiteisiin. ja aletaan poistaa syöpäsolukkoa.....:(kannattaa vaatia jatkotutkimus jos jo toisen kerran koholla tulokset....
 
okilk
Minulla todettu endometrioosi ja todnäk myooma kohdussa. Ensi vkolla menen Kättärille tutkimukseen, jossa samalla otetaan koepala ilmeisesti siitä vaginan endometrioosikohdasta. Lääkäri sanoi että sattuu enemmän kuin papa, mutta voivat laittaa puudutuksen jos aikovat ottaa isomman palan. Aion kyllä vaatia puudutuksen joka tapauksessa, jos ei muuten niin periaatteen vuoksi. Jos se ei heille passaa, hakeudun vaikka yksityiselle. Kestän kipua melko hyvin, mutta vanhemmiten tulee mukavuudenhaluiseksi. Endometrioosihan aiheuttaa kipua joka tapauksessa. Tosin: mitenköhän puudutus laitetaan? Olen lukenut sellaisista siveltävistä aineista, en nyt muista nimeä, joita käytetään tämäntyyppisissä toimenpiteissä. Vastaavia aiempia kokemuksia ei ole, papat vain.

 
Mollukkapullukka
Alkuperäinen kirjoittaja :
no en sanoisi välttämättä niinkään. Mulla kaks kertaa vuoden sisällä papa luokkaa 2 ja sanottiin ettei mitään hätää, se on vaan jotain bakteerikasvustoa ja menee itellään pois. nyt sit tuli kolmannesta papasta tulokset.ja oli sit luokkaa 4 elikkä suoraa jatkotoimenpiteisiin. ja aletaan poistaa syöpäsolukkoa.....:(kannattaa vaatia jatkotutkimus jos jo toisen kerran koholla tulokset....
Missä sä olet oikein käynyt nuo papat otattamassa? Ilman muuta pitäis ryhtyä jatkotutkimuksiin jos 2xvuodessa luokka 2 !

 
Kahdesti ollut...
kaksi kertaa on kolposkopia tehty ja koepalat otettu, yhden kerran loopattu. Taas on syksyllä kolposkopia edessä. Minä ainakin sanon, että se on niin vastenmielinen operaatio, että inhoan sitä todella paljon. Tuntuu pahalta sitä sanoakaan, koska muistan itse kun ekan kerran jouduin kolposkopiaan niin olin todella onnellinen, etten tiennyt etukäteen mitä se oli.

Ja tässä vaiheessa on sanottava, että usein, siis suurimmalla osalla se ei ole mitenkään kivulias! Minulla se oli. Ensimmäisellä kerralla ottivat kohdusta vielä pipelle näytteen ja se sattui niin hirveästi selkään, että ei hyvänen aika. Lisäksi lääkäri tiputti kaksi koepalaa ja piti ottaa uudestaan. Niitä otettiin kohdunsuulta yhteensä viisi.

Voin kertoa miten se homma etenee:

Ensin tosiaan laitetaan spekula sisälle ja katsotaan silmämääräisesti sinne sisälle. Sen jälkeen sisälle laitetaan etikkaliosta joka itseäni ainakin kirvelee ja polttaa. Sitten odotellaan pari minuuttia ja katsotaan värjäikö kohdunsuu/kaula yms vaaleaksi etikanvaikutuksesta. Sitten otetaan koepaloja muutama.

Koepalojen otto sattuu itselläni, mutta sen kestää kyllä. Sen sijaan se kohdunkaulan tähystys tuntuu tosi pahalle, se sattuu selkään ja vatsaan hyvin paljon. Jos jollain on kova kuukautiskivut niin tunne on sellainen mutta itselläni ainakin todella paljon kovempi. Hoitaja pitää kädestä kiinni ja vointia tarkkaillaan.

Sitten koepalat on otettu ja itse ainakin saan paperia käteen, että voin painaa sillä alapäätä ja kävellä laittamaan housuja. Sieltä saa myös siteen ottaa, koska usein vuotaa verta tutkimuksen jälkeen.

Ja tosiaan papakokeet ei ole koskaan sattunut, minulla on katkennut luita jne..Mielestäni kipukynnykseni on jopa korkea, mutta tuo kolposkopia on vain henkilökohtaisesti itselleni tuskallinen ja vihaan sinne menemistä todella paljon. Itse loop-hoito taas tehdään puudutuksessa ja se ei tunnu pahalle.

Minä suosittelen kaikkia ekaa kertaa kolposkopiaan meneviä ottamaan särkylääkettä reilusti ennen toimenpidettä. Tämä oli ohjeena myös sairaalassa minulle.
 
tUULA**
Alkuperäinen kirjoittaja Mollukkapullukka:
Alkuperäinen kirjoittaja :
no en sanoisi välttämättä niinkään. Mulla kaks kertaa vuoden sisällä papa luokkaa 2 ja sanottiin ettei mitään hätää, se on vaan jotain bakteerikasvustoa ja menee itellään pois. nyt sit tuli kolmannesta papasta tulokset.ja oli sit luokkaa 4 elikkä suoraa jatkotoimenpiteisiin. ja aletaan poistaa syöpäsolukkoa.....:(kannattaa vaatia jatkotutkimus jos jo toisen kerran koholla tulokset....
Missä sä olet oikein käynyt nuo papat otattamassa? Ilman muuta pitäis ryhtyä jatkotutkimuksiin jos 2xvuodessa luokka 2 !
Kondylooman ongelma on se, että se on virustauti jota on erittäin vaikea "parantaa". Itse asiassa mahdotonta. Virus jää aina elimistöön ja saattaa puhjeta uudestaan. Eli vaikka mitkä hoidot tehtäisiin ja se saadaan näkyviltä pois, seuraava papa saattaa näyttää sen taas tulleen.

Mulla oli monta vuotta papa luokkaa 2 ja sitä seurattiin vaan (yksityisellä gynellä kävin), kunnes se sitten kerran oli luokkaa 3 ja minut lähetettiin polille. Tehtiin kolposkopia ym, mutta ei hoidettu mitenkään. Sanottiin vaan että seurataan sitä ja että jos se pysyy kolmosessa niin EHKÄ yritetään sitä hoitaa.

Seuraava papa olikin lk I ja siitä lähtien on ollut ykköstä.

 
valborg1
Nimimerkille Kahdesti ollut..eikö siihen kolposkopiaan tosiaankaan voi saada mitään puudutusta? Ikävältä kuulostaa, ja otan osaa. Jos tulee itselle ajankohtaiseksi, niin mietin kyllä tarkkaan. On se helvetti, että naisten pitäisi aina niin kärsiä.
 

Yhteistyössä