Hae Anna.fi-sivustolta

Saumasuoja (esim. Kiillon), auttaako?

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Likaiset saumat, 20.04.2009.

1. Likaiset saumat Vierailija

Teemme keittiöremonttia ja välitilaan tulee valkoiset laatat + saumat. Nykyisessä keittiössämme saumoihin on vuosien varrella pinttynyt/imeytynyt tahroja, ja laiskana siivoajana haluaisin minimoida saumavauriot uudessa keittiössämme. Luin netistä saumasuoja-aineista, ainakin esim. Kiillolla on sellainen. Onko kellään kokemusta käytännössä miten nuo toimii, pysyykö saumat puhtaampana? Vai onko ihan humpuukia?

2. Täyttä humpuukia! Olen onnelllinen vaalean laattalattian ja vaaleiden saumojen omistaja. Olen myös onnellinen kahden lapsen ja koiran omistaja.Osa lattiasta oli valmiina muuttaessamme ja osan olemme laittaneet itse saumasuojineen. Siivoan sotkuisuuden ja fiiliksen mukaan, joten pari kertaa vuodessa joudun jynssäämään tummanharmaiksi muuttuneet saumat juuriharjalla.

Kaikkea ei voi saada...parketti tai laminaattilattia ei tule kuuloonkaan isojen ja vauhdikkaiden koirien takia, joten tyydyn siistiin laattalattiaan...ja likaisenharmaisiin saumoihin.

3. akkanainen Vierailija

Onkohan jollakin viisaammalla vinkkiä - siis muuta kuin juuriharja - noihin
    saumojen pesuun ?
    Voiko ihan kloriitilla vaan pestä ?
    Meillä on sekä saunatiloissa että kahdessa wc:ssä sekä keittiössä aivan kamalan mustat saumat, aiemmin olleet saunatiloissa vaaleansinset ja muualla vaaleanharmaat.
    Uskallanko kokeilla kloriittia vai saanko jotain korjaamatonta tuhoa sillä aikaiseksi ?
    Onko joku kokeillut sellaista höyrypuhdistusta saumoihin ?
    Tehosiko ?

Tiedosta kiitollisena ;o)

4. P.S. kloriittia en ole uskaltanut kokeilla, mutta höyrypesuri on kokeiltu...ja ihan yhtä tyhjän kanssa. Vinkiksi vaan, että höyrypesuri on kätevä vanhan tapetin irroituksessa.

Höyrypesuriin pätee sama sääntö kuin tiskikoneeseen: Jos joudut jynssäämään pohjaanpalaneen tai kuivahtaneen kattilan (tai pinttyneet saumat) saadaksesi sen puhtaaksi, niin tiskikone (tai höyrypesuri) ei sitä puolestasi tee.

5. Täällä yksi höyrypesurin onnellinen omistaja. En tiedä, kuinka likaiset saumat noilla aiemmilla kirjoittajilla on, mutta omasta mielestäni meilläkin saumat olivat likaiset ja en saanut niitä Klorite+hammasharja enkä muillakaan tavoilla puhtaiksi. Vaan höyrypesurillapa lähti ja vielä ilman mitään puhdistusainetta. Ensimmäisen kerran jälkeen olin vielä vähän kahden vaiheilla, mutta jo toisen kerran jälkeen totesin, että ne saumatpa näyttävät puhtailta. Nyt olen muutaman kerran käyttänyt hyörypesuria saumoihin ja nurkan silikonisuojaa lukuunottamatta koko suihkunurkkaus on puhdas. Ilmeisesti tuohon nurkkaan tarvittaisiin vanhan silikonin poistaminen ja uuden laittaminen.

Höyrypesuri on myös todella hyvä hanojen puhdistukseen. Enpä ollut ennen tajunnutkaan, kuinka paljon sitä likaa jää hanan vivun alle. Nyt lähtee sekin puhtaaksi.

6. Vink vink Vierailija

Bos Oy:n verkkokaupasta saa Wenkon saumanvalkaisijaa, jolla saa pinttyneet valkoiset kaakelisaumat uudelleen hohtamaan.

7. Jynssätty on! Vierailija

Olen myös onnellinen höyrypesurin omistaja, joka on nyt putsannut vanhoja saumoja höyryn kanssa. Lika lähtee niin kuin mainoksissa. Aiemmilla laitteilla ei lähtenyt, mutta nyt ostin kunnon (kalliin) laitteen, jolla homma hoituu. Hinnasta saa kyllä takaisin, kun ei tarvtse käyttää mitään kalliita puhdistusaineita.
    Nyt täältä tulin etsimään tietoa, kuinka suojaan valkoiset saumat. Jos kerta Kiillon saumasuoja ei ole hyvä, tietääkö joku, onko Laattatukun aine parempi?

8. Matti Vierailija

Kertokaahan onnelliset höyrypesurin omistajat minkä merkkisen ja hintaisen laitteen olette hankkineet.

9. vierailija Vierailija

ETSITÄÄN TYÖNTEKIJÄ!

Talo sijaistsee Saulahden ja Kauklahden alueella (Kurttila.)
    Työajat hyvin joustavat sopimuksen mukaan.
    Työtehtäviin kuuluu mm.

Siistiminen / imurointi /pölyt, jne
    - kevyttä pihapiiririn kunnossapitoa

Jos kiinnostut, 0445331711 / Kovalainen

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä