Hae Anna.fi-sivustolta

Savipata

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä tomatohead, 05.10.2008.

1. tomatohead Vierailija

Kuinka moni elli omistaa savipadan (Römertopf tai vastaava)? Teettekö padassa ruokaa ja kuinka usein?

Meillä on komerossa kaksi savipataa ja nyt ei ole pitkään aikaan kumpaakaan käytetty; on vähän uudet reseptit hakusessa tällä hetkellä...

2. murmar Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Käytin ennen ahkerasti savipataa ja nyt olen aloittanut käytön uudelleen. Olen tehnyt kaalilaatikkoa sekä hapankaalista että savojinkaalista periaatteella ainekset liotettuun pataan ja pata (kylmään) uuniin noin 1½ tunniksi, lämpötila 200 astetta.

Kun lapset olivat vielä kotona, tein usein sunnuntaiateriat padassa. Kyljysrivi leikattiin kaupassa vähän irti luista (ei siis kyljyksiksi), jotta sen pystyi maustamaan hyvin. Mausteista tärkeä oli sinappijauhe, muuten ihan tavalliset pippuri ja suola ja muita mausteita oman maun mukaan. Padan pohjalle panin halkaistut perunat, jotka osaksi saivat makua pataan kerääntyvästä liemestä ja osa perunoista paistui rapeiksi.

Tein myös hedelmäleipää padassa. Ohje on Anna Bergenströmin kirjasta Annas mat. Leivän tekeminen vaatii aikaa, koska ensin tehdään hapantaikina ja seuraavana päivänä taikina valmiiksi. Taikinaa nostatetaan 2 tuntia ja paistetaan saman verran 200 asteessa. Parhaimmillaan se on 3 vuorokauden kypsyttelyn jälkeen.

Hapantaikina
    1 tl tuoretta hiivaa + 2 tl hunajaa + 1 tl suolaa
    7 dl haaleaa vettä
    7 dl karkeita ruisjauhoja

Toisena päivänä lisätään
    4 dl grahamjauhoja
    3-4 dl vehnäjauhoja
    (2 tl jauhettua fenkolia, 2 tl jauhettua kuminaa ja 2 tl jauhettua korianteria)

100 g kokonaisia manteleita
    2 tl kanelia
    (2 tl jauhettua korianteria)
    10 liotettua luumua
    10 liotettua aprikoosia
    6 pienittyä viikunaa
    (10 taatelia)

½ tuntia liotettu pata kuivataan sisältä paperilla ja öljytään. Nostatuksen jälkeen pataa liotetaan vielä ulkopuolelta ja kansi liotetaan kokonaan. Leivän annetaan jäähtyä uunissa paistamisen jälkeen. Jäähtyneenä se kiedotaan pyyhkeeseen vähintään vuorokaudeksi ja sen jälkeen säilytetään savipadassa.

Tehtiinpä ennen slow foodia!

3. Leena Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla oli joskus aikoinaan savipata...se halkesi takassa, liekkö ollut liian kuuma se tulipesä. =( Nyt on sellainen keraaminen pata, parempi melkein kuin se savinen, ei ruoka tartu ollenkaan siihen niinkuin siihen saviseen....olen leivinuunissa tehnyt siihen teerikastiketta ja riisipuuroa, karjalanpaistia...hmm...juurespataa...ohrasuurimopuuroakin, mutta riisipuurosta pidän enemmän. =)

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ohjeessa mainitaan korianteria kaksi kertaa. Tarkoittaako tämä, että sitä laitetaan kaksi kertaa 2 tl vai miten?

5. Römertopf Vierailija

Kuinka usein teet ruokaa tai leivot Römertopfisi avulla?

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En ole nähnyt tarpeelliseksi hankkia sellaista. Tuo patako vaikuttaa siihen kuinka paljon mausteita tuohon leivonnaiseen laitetaan?

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minulla muuten on kokkipata ja se on aivan riittävä minulle.

8. Römertopf Vierailija

Savipata ja kokkipata ovat aivan erilaisia. Et voi tehdä aitoja Römertopf-ruokia kokkiapadassa, vaan vain joitain niiden tapaisia tuotoksia. Leipää et voi leipoa padassasi ollenkaan.

9. murmar Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Annan ohjeesa on korianteri kahteen kertaan, minä en sitä lisännyt ollenkaan, siksi panin sen sulkeisiin. Hedelmäleipä saa niin paljon makua pilkotuista hedelmistä, että on paikallaan vähentää muita makuja. Käytän toki mielelläni mausteita, mutta oikein mausteisia ruokia yksinkertaistan mielestäni maun siitä kärsimättä.

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kiitos vastauksestasi. Mahtoikohan se Anna sitten laittaa sitä kahteen kertaan tuohon leipään?

11. Römertopf Vierailija

Jokainen voi omassa keittiössään laittaa leipään korianteria kolmekin kertaa. Sen sijaan yhteiskeittiössä pitää leipomisen ja muun ruoanlaiton olla tasokasta, koska läsnä on yleisöä.

12. murmar Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt katsoin Annan ohjeen vielä kerran, ja kyllä siitä saa käsityksen, että korianteria lisätään vain kerran, koska taikinaa tehdessä lisätään "gärna också 2 tsk stött koriander". Olin huolimaton, koska panin leipämausteet sulkuihin.

13. tomatohead Vierailija

Nostan tätä esiin, jos elleiltä löytyisi enemmänkin reseptejä. Itse kaipailen kasvisruokareseptejä, mutta toki kaikki vinkit ovat tervetulleita. Olen ajatellut, että tässä syksyn aikana meillä savipadat otetaan taas pitkästä aikaa käyttöön; siis viikonloppuina, kun on aikaa haudutella ja odotella ruuan valmistumista.

14. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Mulla on aikoinaan ollut savipata, mutta se meni rikki jossain vaiheessa. Siinä tuli mainot lihapadat, muun muassa karjalanpaisti. Pinnoittamatonta savipataahan ei käytetä enää esim kalaruokiin jos siinä on haudutettu lihaa. Huokoinen pinta imee maut tehokkaasti. Pitäisipäs hommatakin uusi savipata!

15. mehevää Vierailija

Itse en luopuisi savipadasta millään hinnalla! Ruuasta tulee mehevää ja maukasta! Eniten olen käyttänyt broilerin ja vihannesten kanssa. Kalalle minulla on oma savipata, koska muuten maut sekottuvat. Ja sitten karjalanpaisti, ja possunkyljykset. Oikeastaan mitä vaan joka tarvitsee kypysmisaikaa. Mehukkuus pysyy hyvin. Savipata ei halkea, jos tehdään ohjeen mukaan, eli liotetaan vedessä ja laitetaan kylmään uuniin.

16. rakastan savipataa Vierailija

Römertopf on todella hyvä. Meilläkin ollut jo parikymmentävuotta.

17. tomatohead Vierailija

Juu, savipata menee kyllä rikki jos sen laittaa kylmänä kuumaan uuniin tai nostaa kylmälle suoraan uunista. Eli pata uuniin ennen uunin lämpenemistä ja kun uuni on sopivassa lämpötilassa - siitä alkaa ruuan kypsennys. Ja pata kannatta nostaa uunista vaikkapa puiselle alustalle, ei kylmälle. Näin se ei mene rikki.

18. eevaliisa Vierailija

tulee oikeen hyvä paljon juureksia tv eve

19. meirami Vierailija

Ei ole Römertorphia, on kaksi pateruukkua, jotka ovat lähes samanlaisia, niissä voi valmistaa myös muuta kuin pateeta. Harvoin tulee käytettyä, mutta toki silloin tällöin teen pateeta kun on jotkut kutsut ja enemmän vieraita ja useita lajeja pöydässä.
    Römertorph ei ole lainkaan sama kuin Kokkipata.... sellaisia meillä on myös pari kappaletta (sekä kaupungissa että maalla omansa), ovat erinomaisia liha-ja juurespatojen valmistuksessa.
    Savipadat olivat kauan sitten "muodissa", muistan.

20. meirami Vierailija

Ennen jokaista käyttöä tuo pata täytyy "vesittää" eli täyttää vedellä useaksi tunniksi. Ei tietenkään kylmänä kuumaan uuniin myöskään.

21. Ymmällään Vierailija

Mikä tuo Römertorph oikein on?

22. Eno veneestä Vierailija

Se on viiniseura Humpsvakarnin...eikun munkskänkarna...eikun mikä se nyt oli käyttämä ruuanvalmistusväline.

23. Asterixista Vierailija

Römerdorf oli roomalaiskylä, jossa valmistettiin ruokaa kaikille samassa padassa.

24. römertröpperi Vierailija

Käytän tätä "römertorppia" aina silloin tällöin. Liotan sen kyllä, mutta en suinkaan niin kauan kuinohjeessa käsketään. Ihan hyvää safkaa sillä tulee.
    Uutena sitä kyllä täytyy liottaa kauan mutta patani on vanha eikä enää niin huokoinen, joten lyhyempikin aika näyttää riittävän.

25. Intialaista Vierailija

Onnistuiskohan tandoorikana savipadassa? Onko kokemusta?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri