Savonlinna tai Kys synnytyspaikkana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maria

Jäsen
26.03.2004
781
0
16
Laskettu aikani on elokuun lopussa ja synnytän joko Savonlinnan aluesairaalassa tai Kuopion yliopistollisessa keskussairaalassa riippuen muuttomme ajankohdasta.

Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia kyseisistä sairaaloista. Mikäli jompi kumpi vaikuttaa "paremmalta" voin viivästyttää/kiirehtiä muuttoa sen perusteella.

Kuopiossa sukulaiset eivät kuulemma pääse osastolle tervehtimään synnyttänyttä, kun taas Savonlinnassa pääsee sukulaiset osastolle. Entä onkohan Kuopion laitteet paremmat, kun kyseessä on iso yliopistollinen sairaala?

Mielipiteistänne kiittäen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2005 klo 12:24 Maria kirjoitti:
Laskettu aikani on elokuun lopussa ja synnytän joko Savonlinnan aluesairaalassa tai Kuopion yliopistollisessa keskussairaalassa riippuen muuttomme ajankohdasta.

Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia kyseisistä sairaaloista. Mikäli jompi kumpi vaikuttaa "paremmalta" voin viivästyttää/kiirehtiä muuttoa sen perusteella.

Kuopiossa sukulaiset eivät kuulemma pääse osastolle tervehtimään synnyttänyttä, kun taas Savonlinnassa pääsee sukulaiset osastolle. Entä onkohan Kuopion laitteet paremmat, kun kyseessä on iso yliopistollinen sairaala?

Savonlinnasta ei kokemusta, mutta Kysistä sitäkin enemmän. Mutta sanoohan sen jo järkikin, että yliopistollisessa sairaalassa on paremmat pelit, vehkeet ja henkilökuntakin kuin jossain aluesairaalassa. Tehohoito Kysissä on aivan mahtavan hyvää, jos siihen ilmenee tarvetta. Ja vain mies ja lapset pääsee synnyttäneidenosastolle ja hyvä niin. Kätävään voi viedä vauvan sukulaisten katsottavksi, mutta osastolle heitä ei saa päästää. Onnea koitokseen!

Mutta olisikohan myös niin, että Kyssissä on vähemmän henkilökuntaa suhteutettuna potilaiden määrään? Pienessä sairaalassa kun on huikeasti vähemmän potilaita ja siellä silti tarvitaan tietty määrä perushenkilökuntaa potilaiden "vähäisyydestä" huolimatta.

Iso sairaala voi olla "liukuhihnatehdas", jossa ei paljon ihmiseen keretä kiinnittämään huomiota.

savonlinnassa käyty 3 reissua, mukavia hoitsuja, rento tunnelma.voin suositella..vaik kyssistä ei kokemuksia.Kyllä siellä savonlinnassa on hyvä lastenosastokin ja sielä mukavat lääkärit.Ja osaamistakin löytyy.
Vaikea on verrata 2 erilaista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2005 klo 12:24 Maria kirjoitti:

Kuopiossa olen molemmat tyttöseni synnyttänyt ja mulla ei ole mitään huonoa sanottavaa sieltä!
Se on totta, ettei suku pääse vauvaa katsomaan kuin lasin takaa, mutta siellä ajatellaan osaston rauhallisuutta!
Jos siellä ramppaa koko ajan jonkun sukulaisia niin eihän siellä ole rauhaa muiden hoitaa omaa vauvaa!

Synnytin tytön kysissä 2.2.05 eli tuoreet kokemukset on täällä. Synnytysalit on hyvin varusteltuja ja kätilöt aivan ihania ja osaavia, ainakin minun kohdallani oli näin. Sain kaiken pyytämäni, kivunlievitykset ym tulivat ajallaan enkä joutunut odottelemaan. Avautumisvaiheessa epämiellyttävänä koin opiskelijoiden runsauden, lääkärillä oli joukko opiskelijoita mukana ym. Mutta eihän niitä toki ole pakko päästää, niistä saa itse kieltäytyä. Eli synnytyssalista jäi erittäin hyvät fiilikset. Siirryin osastolle keskellä yötä minkä koin myös epämiellyttävänä. Huone oli pieni kahden hengen huone ja "naapuri" nukkui jo vauvansa kanssa. Koita siinä nyt sitten tokkurassa etsiä tavaroita hämärässä ja opetella imettämistä. Kukaan ei sen ihmeemmin ohjannu mua osastolla sillon yöllä eli melkeen itse sai pärjätä. Henkilökuntaa oli riittävästi. Joka huoneelle oli omahoitaja. Omat toivomukset ym otettiin hyvin vastaan ja aika vapaasti ja rauhassa sai olla, toki autettiin ja neuvottiin tarvittaessa. Eli oikeestaan positiivista jäi osastoltakin mieleen. Ainut mikä oli niin huoneet oli pieniä. Ainakin se missä minä olin. Kaverin sänky kii melkein omassa. Eli jos paljon synnyttäneitä niin ahdasta on.

Että tämmöstä....Onnea synnytykseen!!!!

Savonlinnasta en tiedä, mutta kaksi ekaa olen synnyttänyt pienessä keski-suomalaisessa aluesairaalassa. Sukulaiset pääsivät osastolle siellä tuoreita vauvoja ihastelemaan. Ekaa tehdessä olin kahden hengen huoneessa yksin ja tokalta täynnä olevassa neljänhengen huoneessa... Mainittakoon vielä, että olisin voinut mennä Jyväskylään ks:aan synnyttämään, mutta halusin pienempään, silloin! Nyt viisaampana en menisi missään tapauksessa pikkusairaaloihoin!!!

Kolmannen synnytin KYSissä elektiivisella sektiolla. Ihanan pehmeä kokemus. Isä pääsi saliin mun tueksi ja näkemään tuoreeltaan poikansa. (Pikkusairaalassa sektioon pääsi pleksin takaa) Henkilökunta oli ihanaa ja lapsen sai huoneeseen vierihoitoon TAI lapsen sai jättää hoitajien hoitoon eikä kukaan tullut moittimaan tai syyttelemään. Äiti-vauva-ja perhekeskeistä oli. Ja täytyy sanoa, että sukulaisten, myös ukit ja mummot mukaan luettuina, vierailut jätin suosiolla pois päivistä osastolla. Oli taivaallisen rauhallista!!!
Lämpimästi KYSiä suosittelen...etenkin, jos jotain sattuisi menemään vikaan, niin kuin mulla toisen lapsen alatiesynnytyksessä...

Savonlinnassa synnyttänyt ja voin sanoa, että ihaninta oli perhehuone, jossa saimme mieheni kanssa odotella synnytyksen etenemistä - matkan takia tarpeen mennä ajoissa. Henkilökunta ihan mukavaa ja osaavaa. Kokemusta ei kys:ta, mutta Varkaudesta, silloin kun siellä pystyi synnyttämään. Savonlinnan kokemus mieluisampi. Kys:ta olen kuullut, että kiireeseen aikaan ei paljon henkilökuntaa näe ja mielestäni Savonlinnassa oli hyvä, että elämää näki osastolla eli ihmisiä tuli ja meni. Ei turhan steriiliä elämistä (kuitenkin puhdasta), koska onhan sitä totuttava vauvan kanssa... :flower:

Yhteistyössä