Savonlinnan äitiysneuvola ym.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näätä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Näätä

Jäsen
26.03.2007
41
0
6
Täällä oli joskus jotain puhetta Savonlinnasta, joten oletettavasti palstalla pyörii myös Savonlinnalaisia odottajia? Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia ja faktaa neuvolapalveluista, ultrista ja yleensäkin odotusasioista, miten hommat hoituvat täällä.

Ensimmäinen raskaus vasta ihan alussa itsellä (rv 5+3). Sain plussan apteekin testillä ja kun soitin neuvolaan, että tehdäänkö täällä varmistusta esim. verikokeella, niin vastasivat että ei ja sain vain neuvola-ajan piiiiitkän ajan päähän rv:lle 9. Eli nyt haluaisin kernaasti kuulla kaiken positiivisen ja negatiivisen äitiysneuvolan toiminnasta ja kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä odotukseen ja vauvoihin liittyen.

Ja olisi toki kiva "tutustua" muihinkin Savonlinnalaisiin odottajiin! :)

Moi ja onnea plussasta :flower: =)

Täällä tosiaan oli se ketju, jossa otsikkona oli joku Savonlinnaan synnyttämään? tms, en ihan tarkkaan enää muista. Löytyy varmaan vielä kun selailee sivuja taaksepäin. Siellä oli Savonlinnastakin muutama odottaja ja sitten lähikunnista. Itse en ole savonlinnalainen, mutta kuulun SKS:n piiriin niin siellä olisi tarkoitus synnyttää.

S-linnan neuvolapalveluista en tiedä yhtikäs mitään, mutta ainakin äitipolilla kaikki tapaamani kätilöt ovat olleet tosi kivoja, ja sellaista juttua olen kuullut muiltakin, että myös synnytysosastolla on tosi ihana henkilökunta.

Lääkäritilanne harmittaa sen verran, kun aina on eri lääkäri ollut kun siellä oon käynyt, ainoastaan yksi lääkäri on tutkinut mut 2 kertaa. Mutta sillehän ei mitään voi, kun ei sellainen "omalääkäri" systeemi toimi. Muuten kuitenkin ovat varmasti päteviä jne. ja sehän se on tärkeintä =) Rakenneultran meille teki sellainen lääkäri, joka ei on vasta erikoistumassa (virolainen nuori nainen) mutta kai se on ihan normaali käytäntö, ettei erikoistuvilla ole ketään ns. "ohjaajaa" vahtimassa vieressä, en tiedä.

Onnea sinulle odotukseen ja toivottavasti myös neuvolassa sattuu kiva terkkari, yleensähän ne on kaikki mukavia ja päteviä =)

Kiitos ja kiva että täällä muitakin täältä "syrjäseuduilta"!

Millonkas sitä tuonne äitipolille sitten ensimmäisen kerran käy käsky? En tosiaankaan ole perillä raskauden prosedyyreistä, joten kaikki konkreettinen tieto on toivottua!

Ensimmäinen neuvola siis on varattu ja sen jälkeen sitten lienee jossain vaiheessa ultra äitipolilla vai? Neuvolassa ei siis ole ultralaitteita?? Ja monta niitä kertoja täällä on? Sen verran olen palstaa lukenut, että ilmeisesti vaihtelee aika paljon kunnittain.

Kaikkihan nämä selviäisivät, kun malttaisi odottaa sitä neuvolaa, mutta siihen on niiiiiiin pitka aika vielä. Ei millään malttaisi..

Tiedän tunteen, kun ei jaksaisi millään odottaa =) Mulla oli ihan sama juttu. Ensin en millään olis jaksanut odottaa, että vauva ilmoittaa tulostaan, ja sitten, kun testi näytti plussaa, en olisi jaksanut odottaa just sitä ekaa neuvolaa, ekaa ultraa jne. jne :D Mutta on tämä nyt tästä tasaantunut, pikemminkin tuntuu siltä, että aika menee todella nopeasti! KOhta se vauva sitten tosiaan on sylissä ja saadaan nähdä ihan livenä!

Mutta noihin sun kysymyksiin... Savonlinnan kaupungin käytäntöä en tiedä, kun tosiaan vaihtelee aika paljon kunnittain. Mutta ainakin meillä kuuluu 3 ultrakäyntiä, eli niskaturvotusultra n. rv 12 ja rakenneultra n. viikolla 22, ja synnytystapa-arviointi olikohan joskus viikolla 36 tai 37. En nyt ihan tarkkaan muista noita viikkoja, niissä on muutaman viikon heitto. Ehkä Savonlinnassa kuuluu nuo samat kolme ultraa, kun "samaa piiriä" ollaan :)
Ja meillä tosiaan asiat todella hienosti, monessa kunnassa kuuluu vain ja ainoastaan yksi ultra!
Ja tuleehan noita käyntejä sitten todellisuudessa enemmän, jos tarvitsee lisäseurantaa tai esim. jos vaikka tulee jossain vaiheessa jotian kipuja, joiden takia menee tarkastukseen, niin silloin myös yleensä katsotaan ultralla vauvaa. Mekin ollaan käyty tähän mennessä jo ainakin 4 kertaa äitipolilla ja kerran gynepolilla. Ja maanantaina olis aika KYSsiin...

En myöskään tiedä, onko Savonlinnan neuvoloissa ultralaitteet käytössä. Joissakin neuvoloissa on, meillä ei ole. Mutta mä ainakin tykkään, että päästään ultraan äitipolille, jossa ultran tekee lääkäri. Oon kuullut, että joissakin kunnissa ultrat tekee joko terveydenhoitaja tai kätilö. Onhan heilläkin tietty kokemusta, ei sillä, mutta kyllähän se lääkäri on aina lääkäri :)

Toivottavasti oli edes jotain apua, ja kysele vaan, se tosiaan helpottaa sitä tiedonjanoa ainakin vähän =) Niin ja ainahan voit soittaa neuvolaan ja kysyä, jos jokin mieltä askarruttaa. Ne ovat siellä sitä varten, että saa soittaa tai käydä ja kysellä asioita.

Kiitos vain hyvistä vastauksista, kyllä näistä apua on kovasti. Oletan, että kuulut "Sosterin" alueeseen, jos kerran SKS:aan menet synnyttämään, joten nuo ultrien määrät ovat luultavasti samat täällä Savonlinnankin neuvolassa.

Meinasin jo tänään soittaa sinne uudelleen, kysyäkseni olisiko mahdollista päästä labraan verikokeeseen toksoplasmoosin selvittämistä varten. Siitä nyt luin joitain ketjuja toiselta keskustelupalstalta ja tuntuvat monet kissaihmiset itsensä testauttaneen.. En sitten kuitenkaan rohjennut soittaa, pitävät vaan hysteerikkona tai jotain. Mutta jos nyt joku Sln:n neuvolassa käynyt tietää heidän suhtautumisesta tähän ja onko mahdollista saada testatuksi, niin ilomielin kuulisin vastauksen tähänkin mieltä askarruttavaan kysymykseen. Ja joo, mulla on kissoja ja itse putsaan niiden laatikot ym., ei ole mahdollista välttää kosketusta kissanhiekan (tai siis pellettien) kanssa. Ja kissoista toinen on ollut kesäisin ulkona joitain aikoja sekä pyydystänyt ansiokkaasti myös hiiriä (+oravan, tikan ja sen sellaista pientä..), joten tartuntavaara on olemassa.

Ja edelleen kaipailen kokemuksia toisilta Sln:n seudun odottajilta, jospa tämän joku toinenkin huomaisi, ennen kuin häviää etusivulta.. :)

Oii, mä voisin kehua Savonlinnan (länsipuolen) ä-neuvolaa aivan loputtomiin!!! Tai mulla vaan sattui synkkaamaan terkkarini kanssa yhteen todella hyvin.

Länsipuolen neuvolassa on ultralaite, jolla kurkataan ekalla käynnillä, että kyydissä on joku. Rutiinisti ei tehdä verikokeita raskauden varmistamiseksi, mutta varmaan on tapauskohtaista.

Ultraan pääsee sekä niskapoimu- että rakenneultraan ja ensisynnyttäjät myös synnytystapa-arvioon loppuraskauden aikana. Samoin jos edellisessä synnytyksessä on ollut jotain häikkää tai jos on syytä epäillä vauvaa kovin isoksi, voidaan se arvio tehdä uudelleensynnyttäjällekin.

Mulla on pian kaksi vuotta aikaa siitä, kun viimeksi olin Savonlinnan ä-neuvoln asiakkaana, tämä kolmas raskaus on hoidettu eri paikkakunnalla, kun muutimme. Eli jotain saattaa olla jo muuttunut...

Heips! Itse odotin ja synnytin esikoiset Savonlinnassa ja olin enemmän kuin tyytyväinen saamaani kohteluun ja "palveluun". Tietty on aika suuriakin eroja eri terkkareiden välilä ja siinä kumman asiakas olet, itäisen vai pääterveysasema-neuvolan? Ite olin Itäisen puolen ja siellä ainakin oli oikein tietävä ja ammattitaitoinen terkkari. Ultrat meni just noin, kuten aiemmin joku jo kertoikin. Itse pääsin neuvolaan jo rviikolla 6, sillä miula oli kovia vatsakipuja alusta asti.

Aina kyllä sain soittaa jos joku asia mietitytti ja käymäänkin pääsin heti, jos tarvis oli. Ja jos terkkari ei mitä tiennyt, hän soitti polille ja kysyi joko kätilöltä tai suoraan lääkäriltä neuvoa.

Itse siis olin oikein tyytyväinen kaikkeen neuvolan toiminnasta sinne sairaalankin puolelle asti. Ihanat oli kätilöt ja en tiedä onko edelleen synnytysosastolla töissä, mutta sillon ainakin oli yksi erittäin kokenut lastenhoitaja, joka tiesi kaikesta kaiken. Oikein mukava ja ihmisistä aidosti välittävä hoitsu.

Nyt ihan kaiholla ajattelen Savonlinna-aikoja! Odotan toista nyt muualla Suomessa, ja täällä ultria on vain yksi ja tuntuu, et koko neuvolahommakin tökkii.

Savonlinna on hyvä paikka odottaa ja synnyttää! =)

Hei !
Minä kävin aikoinani Savonlinnassa Itäisellä terveysasemalla neuvolassa, esikoiselta ja toisen lapsen osalta. Palvelu ja henkilökunta oli oikein asiallista ja ihanaa, koska asiakkaita kuitenkin suhteellisen vähän, oli ihanaa, kun tultiin tutuiksi ja neuvolantäti aina muisti just minun ja meidän asiat. Vaikeistakin jutuista oli helppo puhua. Neuvolakäynnit , sekä äitiys- että lasten oli aina positiivisia kokemuksia, vieläkin ihan lämmöllä muistelen.
Äitiyspolilla myös homma toimi ja synnytyspaikkana, joskaan ei miulla muitakaan kokemuksia ole, Savonlinnan keskussairaala oli tosi mukava paikka. Kiirettä tietysti henkilökunnalla toisinaan, mutta sehän on ymmärrettävää (varsinkin kun esikoista tehdessä saman vuorokauden aikana oli syntynyt muistaakseni 8 lasta :) ) . Toisen synnytyksen aikaan sain vielä olla huoneessa vauvan kanssa yksin, mikä oli ihanaa oman perheen ja vierailijoiden takia..sai omaa rauhaa ja lepoa. Osastolla kiva henkilökunta ja kivat huoneet ja hyvillä mielin muistelen sitäkin aikaa.

Onnea sinulle odotukseen, saat varmasti hyvää palvelua Savonlinnassa !

Todella ihana lukea näin positiivisia juttuja!! Tässä kun näin "vanhana" on ensimmäinen odotus ihan aluillaan, niin päässä kieltämättä pyörii vaikka mitä ja miettii kaikkea mahdollista ja mahdotonta koko ajan. Ja jännittää kovasti se ensimmäinen neuvola. Nyt sitten voi huoletta ja innolla odottaa ekaa käyntiä, kun monella on vain positiivista sanottavaa Savonlinnan neuvolasta (länsipuolelle kuulun) ja sairaalastakin. Kiitos siis kaikille teille, helpotitte tämän elämää kovasti! =)

Kyselisin vielä tuosta toksoplasma-asiasta.. Eli tietääkö kukaan, että tekevätkö täällä toksotestin pyydettäessä? Onko joku siinä ollutkin ehkä? Ja yleensäkin miten neuvolassa suhtaudutaan toksoplasmoosiin.. Joissain kai vähätellään ja toisissa pidetään yllä hysteriaa asian suhteen, miten siis Savonlinnassa?

Ensimmäiseen neuvolaan vielä reilu viikko, odottaa ei jaksaisi millään!

Itse olen synnyttänyt kaksi lasta Savonlinnassa ja nyt on kolmas tulossa (la.25.7).Aikaisemmin en ole ollut huolissani toksoplastmoosista mutta nyt kolmatta odottaessani olen kerennyt miettimään kaiken maailmaan asiat(niinhän sitä sanotaan että tieto lisää tuskaa)..eli minä kysyin neuvolassa tuosta toksoplastmoosi asiasta ja terkkari oli sitä mieltä että ihan turha on huolehtia koska ethän sinä paljain käsin niitä kissan kakkoja pois ota ja minä ainakin pesen käteni aina kun olen kissojen hiekkistä putsaillut.Eli en sitten kysellyt sen enempää verikokeeseen menosta.Edelleen kolme ultraa kuuluu sairaalan käytäntöön ja neuvolassakin on vanha ultra jolla nyt katottiin heti ekalla käynnillä että alkio on kyydissä.Aikaisemmissa raskauksissa ei ole ultraa neuvolassa käytetty eli sekin riippuu terkkarista.Minulla on nyt eri terkkari kuin kahdessa ekassa raskaudessa.Synnärinä Savonlinna on aivan huippu.Hyvää kesän odotusta.

Nostetaanpas tätä nyt seuraavanlaisella kysymyksellä.. Eli ensimmäinen neuvola ja np-ultra takana, mutta ei mitään hajua onko Savonlinnassa miten nuo lääkärineuvolat. Ultran jälkeen soitin uutta neuvola-aikaa jonka sainkin kesäkuun alkuun, mutta kun yritin kysyä lääkärineuvolasta, ei neuvolantäti vastannut mitään. Tosin hän on nyt mulla vaihtumassa, kun jää vuorotteluvapaalle tai jotain, joten ei ehkä halunnut enää ottaa kantaa asioihin.

Mutta siis asioista tietävät taas: montas lääkärineuvolaa Savonlinnassa on tiedossa ja milloinhan ne suurin piirtein on? Kun olisi todellakin asiaa ihan lääkärillekin, oman perussairauden ym. takia - se ei ilmeisesti aiheuta kuitenkaan tarkkailua äitiyspolilla tms, kun kukaan ei ole sitä millään lailla noteerannut, vaikka sekä neuvolaan että ultraavalle lääkärille heti kerroin.

Näätä rv. 12+4

Hei!
Sattuipa kerrankin Savonlinnalaisia täälläkin olemaan!
Lääkärikäynneistä: Itse kävin ensimmäisellä lääkärillä raskausviikolla 10 ja viimeksi neuvolassa varattiin aika lääkärille, eli raskausviikolle 27. Käyn itäisellä terveysasemalla.
Nyt meneillään rv 24+1 :heart:

Hei! Kiva kun on muitakin täältä landelta!

Onkohan sitten pääterveysaseman neuvolassa eri systeemit, kun mulla on toi toka neuvola viikolla 15+2 eikä lääkäristä mitään havaintoa. No, kai se sit tuolloin sovitaan? Ihmetyttää vaan, kun luulin, että sairauteni takia joutuisin johonkin syyniin, kun on säännöllinen lääkityskin mutta ei kai oo sitten niin vakava juttu tää mun tauti..

Mulla la 24.11, jotta perässä tullaan! =)

Yhteistyössä