Hae Anna.fi-sivustolta

Scanpan-paistinpannu

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Maija, 04.05.2010.

1. Maija Vierailija

Olen etsimassa uutta paistinpannua, non-stick, ja mietin, etta onkohan toi Scanpan-pannu hyva?

Yleensa kaytan teraksista (All Clad) tai valurautaista (Le Creuset) pannua, mutta kalan paistamiseen tarvitsisin tarttumattoman pinnan. En ole mikaan huippuhyva kokki, ja kala tahtoo tarttua pannuun, vaikka kuinka laittaisin oljyatai voita.

Siis, onko elleilla kokemusta Scanpan-paistinpannuista?

2. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on yksi runsaat kaksi vuotta käytössä ollut Scanpan-paistinpannu. Ihan ok alussa, mutta nyt alkaa paistettavat tarttua kiinni.

Ostin alkuvuodesta Cerasafe-pannun ja on muuten tosi liukas pohja ja kala paistuu kuin leikiten. Kannattaa ehkä harkita sitäkin. www.heirol.fi

3. ei enää kalliita Vierailija

Omani toimi hyvin pari vuotta. Käytin ohjeiden mukaisesti ja silti alkoi paistettavat tarttua pohjaan. Takuuhan pannussa on tosi pitkä, mutta omani kuitti oli tietty kadonnut. En ostaisi uutta.

Niin monta pannua olen kokeillut, että jatkossa ostan vain halpiksia, jotka voi tarvittaessa vaihtaa suuremmitta itkuitta. Tällä hetkellä käytössä on 12 euron mikälie-pannu, joka toimii tosi hyvin - ei tartu kananmuna, ei kala. Pihvit paistan kuitenkin valurautapannulla.

4. Maija Vierailija

Millainen Scanpan-pannu sinulla on, professional vai classic, vai onko sarjojen valilla laadussa merkittavia eroja? Classic nayttaisi olevan kuitenkin aika paljon halvempi.

Luin netista arvioita, ja aika paljon oli pelkkaa viitta tahtea (amazon.com), joten ajattelin, etta ei vaan olisi "palkattujen" arvioijien kirjoittamia.

Ajattelin pyhittaa taman ainoan non-stick pannun pelkastaan kalan paistamiseen, muuten tykkaan kovasti All Cladin teraksisesta, helppohoitoinen ja kestaa tiskikoneen. Ehdottamasti paras paistinpannu, ja kestanee, jos ei ikuisesti niin vuosikymmenia. Monissa kokkiohjelmissa paistavat kalatkin teraksisella pannulla, mutta kuten sanottu, olen hajamielinen ja ajoittain myos varsinainen paasiaiskasi, joten ei onnistu minulta : (.

Toi Cerasafe on varmasti myos hyva, mutta ei ole taalla saattavilla. Asun Usassa.

5. Kalliope Vierailija

Cerasafe-pannussa on puolensa, mutta sen pinnoite ei kestä korkeita lämpötiloja halkeilematta. Kalan paistopinnasta ei tule rapeaa matalissa lämpötiloissa, joten en Cerasafea suosittelisi.

Erityisesti lohikalat kannattaa höyryttää. Niitä ei pidä kypsentää läpikotaisin, vaan jättää punertaviksi ja helposti lohkeileviksi.

6. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt täytyy sanoa, ettei aavistustakaan. Pelastin pannun appivainaan jäämistöstä, josta se löytyi pakkauksessaan käyttämättömänä. Katsottuani scanpanin nettisivuja, sanoisin että se on tuo Classic.

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Osta Tefal privilege pro paistinpannu tai Jamie Oliverin Tefal paistinpannu.

8. Kriittinen3 Vierailija

Kerropa miksi? Onko sinulla mitään syytä perustella noita tuotteita?

9. Kana-Elli Vierailija

Gastroluxin pannu ei ole mennyt kymmenen vuoden ahkerassa käytössä miksikään. Runko on valualumiinia ja pinnoite teflonia parempaa Biotania. Gastroluxia saa kaikkialta Pohjois-Amerikasta. Itse asun Kanadassa.

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Käyttökokemuksellani tefalista ovat sitä luokkaa, että voin suositella tefalia muillekin.

11. Teflonille ei Vierailija

Olisi hyvä kuulla tarkemmin niistä kokemuksista. Koskivatko nämä huikeat kokemukset juuri mainitsemiasi pannuja vaiko muita?

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Nimenomaan tuota privilege pro pannua. Minulla on sellainen tällä hetkellä. Edellinen erimerkkinen pannuni oli vuosia käytässä ja senkin oli hyvä.

13. taiteilija-kokki Vierailija

Minulle kelpaa vain valurautapannu.

14. Maija, ap Vierailija

En huomannut mainita viestissani, etta pannun pitaisi olla myos " PFOA-free", ja jos tuote kulkee Teflon-nimella niin ei ole.

Yritan suosia tuotteita, jotka on valmistettu niin, etta niista ei syntyisi kovin suurta haittaa ymparistolle. Ja Teflonilla on minun korvissa paha kaiku muutenkin, meilla on ollut Hackmannin, T-Falin (Tefal?) yms. pannuja ja aina on tullut pannuihin jossain vaiheessa naarmuja ja pinnoitetta on paatynyt ruokiin "mausteeksi', ja ne kuumentaessa syntyvat hoyryt. Olen tietoinen tutkimuksista, jossa sanotaan , etta koti-oloissa ei pannuista myrkkyja irtoa, mutta siita kait ovat yhta mielta, etta Teflonin valmistusprosessi on mm. monille linnuille haittallinen, eli luontoon paatyy jotain myrkkyja.

Kiitos vinkista Gastrolux-pannun suhteen, taytyypi tutkia. Ja kylla valurauta rules, mutta se kalan paisto : ).

15. Scanpan-käyttäjä Vierailija

Minulla on hyviä kokemuksia ko. pannusta. Ostin sellaisen Citymarketista tarjouksesta ja hyvin on toiminut. Valitettavasti Hackmannin pannut ovat kestäneet huonosti, joten on ollut vähän kurjaa todeta, miten paljon parempi pannut tuo Scanpan on ollut nimenomaan kestävyyden suhteen, koska mieluiten ostaisin kotimaista. Nykyinen Scanpan on ollut yli 3 vuotta ja on yhä hyvä.

Scanpan-pannua pesen vain käsin ja yleensä heti käytön jälkeen. Vältän tiskaamista käsin, vaan laitan vettä ja annan lian "liota" veteen. Jos pelkkä liottaminen ei irrota likaa, niin sitten yritän ihan varovasti sormella hieroa likaa irti. Mielestäni tiskiharjalla harjaaminen on liian rankka toimenpide useimmille pannuille, vaan lika tosiaan pitäisi saada irti ilman harjaamista ja hankaamista. Mitään huoltotoimenpiteitä en ole pannulle tehnyt (ei rasvausta).

16. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Vain huonot paistinpannut eivät kestä tiskiharjalla pesua.

17. mietin... Vierailija

Minä en myöskään pitänyt scanpan -pannusta. Hankala käyttää, muistaakseni sitä piti ensin kuumentaa tyhjänä tai jotain sellaista. Lisäksi ruoka tarttui siihen.

Paras pannu tähän astisista on ollut hacman-iittalan "kovanaama" sarjan pannu. Pysyivat erinomaisina monta vuotta. Jouduin heittämään pannun roskiin, koska kahva katkesi, itse pannu oli vielä moitteeton. Toinen on vielä käytössä. En tiedä mitä materiaalia se on, mutta ei ainakaan tavanomasta teflonia.

Jamie Olivier pannu on ollut käytössä muutaman kuukauden, mutta sn usko, että kestää kovin pitkään, vaikuttaa olevan ihan tavallista teflonia, joka kovassa käytössä on varsin lyhytikäistä.

18. Kokeile push up -liivejä, niin olo helpottuu.

19. angloelli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Onko sinulla omia kokemuksia tuosta Jamie Oliverin pannusta? Mina olen monelta taholta lukenut ja kuullut sen olevan aika surkea varsinkin pinnoituksen osalta. Meilla on paistokasarin uusinta edessa lahitulevaisuudessa ja odottelen myos kovasti kokemuksia eri merkeista.

Ap:lle sen verran, etta tuosta Cerasafesta oli keskustelua muutama viikko sitten "omissa ruokaohjeissa". Siella USA:ssa asuva Strawberry Fields kertoi pannuja markkinoitavan Green Pan -nimella Amerikassa.

20. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei varsinaisesti tuosta Oliverin pannusta, mutta Tefalista yleensäkin ja se on mielestäni ainakin 100 % parempi laatuinen tuote kuin Hackmannin tuotteet. Semmoisessa käsityksessä olen ollut, että ne Oliverin pannut olisivat vähintäänkin samantasoista laatua ellei parempaakin. Olisi pitänyt aikoinaan ostaa joku kokeeksi, kun eräässä kaupassa näin niitä - 30 % alennuksella jokunen vuosi sitten siellä teidän suunnalla.

21. Jamie takaa Vierailija

Jamie Oliver -pannut ovat varmasti hyviä, koska niissä on Jamie Oliverin nimi ja hän on englantilainen.

22. unbelievable Vierailija

Voi ei, sinä annat neuvoja jostain asiasta, mistä sulla ei ole mitään kokemusta! Miksi?!
    Vain siksi, koska on Jamie Oliver ja Jamie on englantilainen??
    Olisiko joskus parempi olla ihan hiljaa..

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Oli kotoisin vaikka vinkuintiasta, mutta nyt oli kuitenkin kyse Tefalista ja sen laadusta tietääkseni.

24. unbelievable Vierailija

Sinulla ei ole kokemusta tästä nimenomaisesta pannusta! Tefaliakin löytyy erilaatuisia.

25. unbelievable Vierailija

PS. Mikä on vikuintia ja missä se sijaitsee?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri