se eilinen silminnäkijä kolmikymppisestä äidistä joka valmistautui kuolemaan

Noita tunteita ei osaa käsittää kuin kuoleva itse.Meidän terveitten helppo sanoa miten pystyn ajattelee kuolemaa.
Ehkä kuoleva jo sisäistää sen.
Jos itse saisin tietävän kuolevani,en kyllä pysty valitsemaan arkkua ,hautapaikkaa.
Mä varmaan sekoaisin.
Oon yhden syöpäsairauden nähnyt läheltä.
Sairas ajattelee asioita toisin kuin me terveet.

Alkuperäinen kirjoittaja päivien viemää:
Noita tunteita ei osaa käsittää kuin kuoleva itse.Meidän terveitten helppo sanoa miten pystyn ajattelee kuolemaa.
Ehkä kuoleva jo sisäistää sen.
Jos itse saisin tietävän kuolevani,en kyllä pysty valitsemaan arkkua ,hautapaikkaa.
Mä varmaan sekoaisin.
Oon yhden syöpäsairauden nähnyt läheltä.
Sairas ajattelee asioita toisin kuin me terveet.

Minä en katsonut, mutta sinä sanoit tämän asian kantaan: Kuoleva todellakin varmaan "näkee" asiat ihan eri tavoin, kuin me "jäljellejäävät". Joku voi jopa (vaikka tämä kuulostaa lähinnä kolkon kylmältä) hyväksyä maallisen taipaleensa pian päättyvän, ja oivaltaa, että suurin kipu lopulta onkin kai niillä tänne jäävillä.... Kun kuolema on lähellä, se "opettaa" jotain, mitä me muut emme saa oppia/nähdä vielä.... Ja joskushan kivut, fyysiset, ovat niin kovat, että ne saavat jopa toivomaan kuolemaa. Se ei olekaan enää mikään paha peikko, vaan tuskasta armahtava.

Mun mielestä kyseinen ohjelma ei ollut ahdistava, toki se oli äärettömän surullinen ja ytimiä myöten koskettava, mutta ei ahdistava. Ja se johtui siitä Katjan asenteesta, hän oli niin sinut asian kanssa. Välillä jopa mietin, voiko joku oikeasti olla noin sinut tuollaisen asian, vai olisiko hän ollut jotenkin shokissa. Mutta ei se mitään shokkia tuntunut olevan.

Minusta se, miten Katja käsitteli asiaa perheensä kanssa, on todella hienoa. Rankkaa varmasti kaikille, mutta hienoa. Ja mä toivon kovasti, että hän saavuttaa asian suhteen sen tavoitteen, minkä hän toivoo saavuttavansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Sen ohjelman pystyy edelleen katsomaan. Viime viikolla jossain keskustelussa oli linkki siihen.

Voi että, mistähän tuon ohjelman vielä löytää. Voisiko joku nostaa sen ketjun, jossa linkki? Kiitos!

Yhteistyössä