Se vaan unettomuus vaivaa... jo kuukauden oon nukkunut tosi huonosti, pelottaa ihan mennä nukkumaan, viime yönä nukuin jopa 2 tuntia! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lääkäri määräsi minulle 5 tabl. kortisonia aamulla ja 5 ILLALLA. Eli otan sen mukaan. Toki tiedän, että kortisoni voi viedä yöunet, mutta minkäs teet. Olen tästä lääkärillekin maininnut mutta ei auta. Määräsi vain tehottomia Tenoxeja.

Tässä kohtaa vaikuttaa siltä, että lääkärisi ei halua nähdä sinua kokonaisuutena. Ei hyvä. Ota asia uudelleen puheeksi.

Omalääkäri tk:ssa on just valmistunut "poika", joka ei välitä. Sanoo vaan, että yritä pärjätä. Erikoislääkäri sairaalassa (jonka luona käyn hoidossa 3 vk:n välein) hoitaa vain "pakolliset" eli sairauteni ja vähän viimeksi myös unettomuutta antamalla tenox reseptin. Mutta eipä tosiaan kovinkaan moni tähän edes halua ottaa kantaa. :/

Opamoxia määrätään, joskus myös nukahtamislääkkeenä. Tenox on yleensä useimmilla aika toimiva lääke unilääkkeenä. Otatko näitä molempia säännöllisesti? Jos et ota, niin kannattaa kokeilla ottaa säännöllisesti jonkin aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Lääkäri määräsi minulle 5 tabl. kortisonia aamulla ja 5 ILLALLA. Eli otan sen mukaan. Toki tiedän, että kortisoni voi viedä yöunet, mutta minkäs teet. Olen tästä lääkärillekin maininnut mutta ei auta. Määräsi vain tehottomia Tenoxeja.
Kuinka suuri annos tuo yksi tabletti on? Koko annos voi olla niin iso, ettei ottamisajankohdalla ole merkitystä. Entä kysyisitkö lääkäriltä, voitko ottaa viisi aamulla ja viisi päivällä?

1 tbl. on 1,5mg eli pieni annos. Lääkäri (ja hoitaja erikseen myös) sanoi että 5 ennen aamupalaa ja 5 ennen nukkumaan menoa. :/ Ne kortisonit onneksi kyllä loppuu huomenna. Silti jää vielä erillinen 15mg kortisonia käyttöön. (eli oon nyt ollut viikon kahdella erillisellä kortisonilla, mutta ei se ainakaan oo pahentanut tätä unettomuutta, se kun oli samanlaista jo ennen tuplalääkitystä.)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opamoxia määrätään, joskus myös nukahtamislääkkeenä. Tenox on yleensä useimmilla aika toimiva lääke unilääkkeenä. Otatko näitä molempia säännöllisesti? Jos et ota, niin kannattaa kokeilla ottaa säännöllisesti jonkin aikaa.

otan säännöllisesti (vaikka ei tarvitsisi lääkärin mukaan) koska yritän kaikkeni että saisin unta. ja tarviin ihan mielenrauhankin takia.

Riippuu tietysti masennuksen vaikeusasteestakin, mikä on tulos. Tutuillasi saattoi olla vaikea masennus ja kenties muitakin psyykkisiä oireita. Jos lääkäri suosittelee, kannattaa kokeilla! Jos ei toimi, kun on vaikka kuukauden syönyt, voi sanoa sen lääkärille. Kerro lääkärille, että pelkäät tokkuraista oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja uneton:
Äsken pyörin sängyssä pari tuntia, mutta ei vaan uni tule vaikka en oo nukkunut kunnolla kuukauteen, en edes lääkkeillä (opamox ja tenox), jotka lääkäri määräsi ja sanoi pontevasti "nyt sä sitten nukut, kun näitä otat, ei oo pelkoa unettomuudesta". Ja p*skat! Joka yö saa pyöriä sängyssä aamuyölle ja sitten nukkuu ehkä sen 2-3h. Voiko näin elää kauankin...? Taustalla on vakava sairaus, stressiä, pelkoa ja kovat lääkitykset moneen vaivaan. En tiedä mikä yöunet vie. :(

Tuohan on jo kohtuu-uni. Nukun 1½-3tuntia aina viikonverran täysikuuna. Riittää kyllä vähäuniselle 4-5 tuntiakin hyvin nukuttuna, se on jo luksusta.

Pyydä lääkäriltäsi, vaikka siltä erikoislääkäriltä lähete psykiatrille tai psykologille. Ja sanot sille lääkärille, että enää ei tuu mitään, ku et saa nukuttua ollenkaan. Asialle on tehtävä todellakin jotain, kun ei tenoxit ja opamoxit auta. Onko sinulla kipuja johtuen sairaudestasi?

Alkuperäinen kirjoittaja rankkaa:
olethan katsonut kaikkien lääkkeidesi käyttöohjeesta, että otat ne oikeaan aikaan päivää. Otin joskus kortisoniannoksesta osan illalla ja valvoin yöt läpeensä, kunnes luin ja aloin ottaa aamuisin koko satsin.

Jos jaksat ulkoilla päivällä, se voisi auttaa.

Ehkä unettomuutesi johtuu syömistäsi lääkkeistä, stressistä ja masennuksesta. Toivottavasti löydät lääkärin, joka hoitaisi sinua kokonaisuutena. Voimia!

Minäkin söin kaksi kuuria kortisonia syksyllä, ei ne unta vienyt mutta turvottivat. Perään kovat pakkaset eikä astman vuoksi päässyt liikkumaan niin painoakin tuli. Siitä nyt yritä, tosin jo onnisyuneesti irti päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pyydä lääkäriltäsi, vaikka siltä erikoislääkäriltä lähete psykiatrille tai psykologille. Ja sanot sille lääkärille, että enää ei tuu mitään, ku et saa nukuttua ollenkaan. Asialle on tehtävä todellakin jotain, kun ei tenoxit ja opamoxit auta. Onko sinulla kipuja johtuen sairaudestasi?

Ei ole kipuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vähäuninen kuuhullu;21124092:
Tuohan on jo kohtuu-uni. Nukun 1½-3tuntia aina viikonverran täysikuuna. Riittää kyllä vähäuniselle 4-5 tuntiakin hyvin nukuttuna, se on jo luksusta.

Kohtuu-uni 2-3h yössä, viikko toisensa jälkeen? Joo ei.

Yhteistyössä