SEKAISIN!

  • Viestiketjun aloittaja siiri
  • Ensimmäinen viesti
siiri
Onko jollekin käynyt näin, että 12 vuotta kuukautiset ovat käyneet kuin kello, ei tuhruvuotoa, tulleet aina ajallaan. Ja nyt sitten kun lasta on alettu yrittämään (ja yritettykin jo yli puoli vuotta) niin ne ovat alkaneet tulla miten sattuu. Tai sillä tavalla, että toisen munasarjan toimiessa kierto on 23 ja toisen kohdalla 30 päivää. Ennen oli aina niiden keskiarvo, eli 26-27. Ovulaation tunnen toisella puolella melkoisen selvästi ja siitä kahden viikon päästä alkaa kuukautiset. Onko tämä nyt oikeasti joku hormoonihäiriö ja mistä ihmeestä se nyt yhtä-äkkiä on voinut tulla.
Itse olen ajatellut, että stressaaminen ja näitten asioiden miettiminen on saanut sekaisin myös tuon kierronkin ja on välillä tullut mieleen alkuraskauden keskenmenokin... Tällaisia sitä nyt päässään pyörittelee, kun ei mitään asioista tiedä.

Muutenkin kivut ovat jääneet melkein kokonaan pois, kun 13 vuotta oli saanut menkkojen ekan päivän kulkea särkylääketokkurassa. Sinänsä kivaa olla ilman kipuja. mutta onko se merkki jostain vakavasta? KOKEMKSIA PLIIS!
 
?
oletko aikaisemmin käyttänyt hormoniehkäisyä vai olitko silloinkin ""luomuna""? ainakin hormoniehkäisyn lopettaminen selittäis noita muutoksia. tosin stressikin voinee vaikuttaa asiaan, kuten totesitkin. mullakin kävi kipujen kanssa niin, että pillereiden aikaan olin välillä tosi kipeenä ja sitä lääkäritkin vähän ihmetteli ja nyt sitten kun oon ollu ilman pillereitä, kivut on hävinny lähes kokonaan. ihan jees minusta.

toivottavasti saat asioihin selvyyttä. kysäise vaikka lääkäriltä! niin ja plussaonnea!!!
 
..
Niin, tosiaan.. Jos nuo 12 vuotta on vedetty pillereitä niin sittenhän on selvää, että menkat ovat olleet säännölliset. Mutta jos nekin on vedetty luomuna, ilman hormonaalista ehkäisyä, niin sitten vaikuttaisi siltä, että stressi jotenkin sotkee kiertojasi.
Toivottavasti saat kiertoihin tolkkua ja sitä kautta plussaa tikkuun!
 
Juupa
Mulla on ollut muutama kierto sekaisin nyt tämän kevään aikana kun on tjottailtu - kai sitä niin kovasti toivoo... eli kun normaali luomukierto on viime vuosina ollut 25-26 vrk niin nyt on mennyt 29-30 kolme kertaa, välillä tulee sitten ihan normaaleja kiertoja. Noita 29-30 pituisia kiertoja on ollut vissiin teini-iässä viimeksi.
Mietinkin sitä että vaikka tyyli on tjottailua niin kyllä se varmaan psyykeen vaikuttaa tuo tarkkailukin. Viime kierto oli normaalipituinen, mutta kivut yllättäen kovemmat kuin koskaan teinivuosien jälkeen. Nyt ei taas meinaa päästä vauhtiin millään, kipuja kyllä on mutta ripsauttelee lähinnä kuivunutta karstaa eilen illalla ja nyt; päivällä tuli muutama pisara normaalia vuotoa ja välillä ei mitään...
Huoooohhhhhh
Tulis nyt tai olis sit tulematta, menossa kp 27... :)
 
alkuperäinen
En ole käyttänyt e-pillereitä tuona aikana kuin pari kuukautta, koska eivät sopineet, eli mitään hormonaalista ehkäisyä ei olla käytetty. Ihmettelen itsekin tätä kovasti ja odottelen, että lomat alkaisi ja samalla stressittömämpi aika elämässä. Mennyt talvi ollaan rakennettu taloa ja yritetty vauvaa ja miehellä on ollut raskas vuosi, mikä on vakuttanut minuunkin. Ehkä selittelen näillä syillä kuukautisteni epäsäännöllisyyttä, mutta voihan se pitää paikkaansakin. Lääkärille aion mennä loppukesällä jos sama jatkuu.

Ovistestailusta vielä sellainen juttu, että itse jännitän testailujakin niin paljon, että luulen sen siirtävän ovulaatiota. Testailen vasta toista kertaa ja ekalla kerralla sain positiivisen tuloksen vasta rankkaa juhlimista seuraavana aamuna. Lähti stressi ja jännittäminen varmaan silloin... Olen tällainen jännittäjä tyyppi, pitäisi varmaan antaa kaikkien testien ja miettimisen olla, mutta mitenkähän se tapahtuu....aina tulee pohdittua kaikenlaisia...
 
Miina
Niin no... minä sain kuukautiset alkamaan noissa pitkissä kierroissa tekemällä negatiivisen raskaustestin :)
Nyt pääsin taas tädin kanssa tosi kivuliaaseen vauhtiin tänä aamuna, aamupalaksi 800 mg Burana tunti sitten eikä tunnu missään :(
Koitetaan rentoutua!
 
..
Siiri, kyllä se mieli sitten varmaan tekee sulle kepposet. Kun saisit varmuuden, että elimistö toimii ja ovulaatio tapahtuu, niin varmaan tuo epäsäännöllisyyskin voisi jäädä pois. Ei kannata murehtia niin hirveästi ja jos murehdituttaa, niin ei muuta kuin lekurille, josta saat faktaa elimistösti tilasta. Sen jälkeen voi huolet kaikota.
 

Yhteistyössä