Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Sekavihannekset

Viestiketju osiossa 'Keventäjän ruokavinkit' , käynnistäjänä nieW, 12.08.2012.

1. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ilmalämpöpumpusta minulla on tosiaankin myönteisiä kokemuksia sen perusteella mitä sukulaisilla ja ystävillä on asunnoissaan. Se on ihan ehdoton hellekesinä Suomessa omakotitaloissa ja kerrostaloissakin, koska sitä ilmastointia ei ole.

Täällä on sanottu, että nykyään uusiin kerrostaloihin rakennetaan jo viilentävä ilmastointi, mutta kummallista on kun en ole koskaan nähnyt. Olen viettänyt päiviä ja viikkoja ihan uusissa kerrostaloasunnoissa eri puolilla, mutta viilentävään ilmastointiin en ole törmännyt. Yhdessä uudessa, ihanassa ja korkeatasoisessa kerrostaloasunnossa oli paljon ikkunoita moneen suuntaan, ja olihan siellä helteellä kuuma. Me etsimme epätoivoissamme jotakin paikka mistä ilmastointia olisi voinut säätää jäähdyttämään asuntoa, mutta eihän sellaista ollut.

Me viillennetään asuntoa aika kylmäksi erityisesti yöksi/yöllä, ja talvella ei tarvitse paljon lämmittää asuntoa. Nukun parhaiten viileässä, voisin sanoa että jopa oikein kylmässä.

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Enpä ole nähnyt missään päin Helsinkiä missä liikun kenenkään parvekkeilla ilmalampöpumppua, joten enpä usko, että on mahdollista saada lupaa sellaisen asentamiseen. Suomessa asukas ei saa tehdä muutoksia talon julkisivuun eli ulospäin kaikki asunnot pitää näyttää samalta. (Parvekelasitus on sekin, jos sellaisen hankkii oltava kaikilla saman näköinen jokaisella asunnolla).

3. samanlaisuus Vierailija

- parvekelasituksen olisi tietty hyvä olla samanlainen kaikilla, mutta eipä vain ole. Jos kulkee silmät auki, näkee monenlaisia lasituksia ja myös lasittamattomia samoissa kerrostaloissa.
    - ilmalämpöpumpun asentaminen on taloyhtiöstä kiinni. Luvan voi saada varsinkin, jos parvekkeen reunat sen peittävät. Tiedän asuntoja, joissa on sellainen laitettu kerrostaloon.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Meidän taloyhtiössä kaikilla joilla lasit ylipäätään on ovat kyllä linjassa eli erillaisiuutta en ole huomannut ainakaan silmämääräisesti katsomalla ja sehän se tärkeintä on, että näyttävät samanlaisilta ulospäin. Missä päin Suomea olet näynyt kerrostaloissa ilmalämpöpumppuja?

5. Huoh! Vierailija

No ethän sinä ihmsten parvekkeiden kaiteiden taakse juuri näe? Ilmalämpöpumpun asentamiseen tarvitaan tietysti taloyhtiön lupa. Taloyhtiön osakkaat voivat myös tehdä enemmistöpäätöksen ja asennuttaa ilmalämpöpumppu kaikkiin huoneistoihin. Näin yksinkertaista se on.

6. no huoh huoh Vierailija

Googlettakaa ilmälämpöpumppu kerrostalossa, niin ei tarvi täällä kinata.
    Tässä helppolukuinen esimerkki asiasta, jos on vaikka vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Ilmalämpöpumput kerros- ja rivitaloissa - MTV3.fi - Koti - Joka kodin asuntomarkkinat

7. Emppu Vierailija

Olen ihan Helsingissä käynyt kerrostaloasunnossa, jossa oli ilmalämpöpumppu. Ulkopuolelle tuleva osa oli parvekkeella, ikkunan alapuolella.

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Entäpä sisäosa mihin ovat sen saaneet laitettua?

9. Emppu Vierailija

Sisäosahan on paljon pienempi. Muistaakseni sisäosa oli parvekeen oven yläpuolella. Olen nähnyt sisäosan myös eräässä rivitaloasunnossa keittiön ikkunan alapuolella, ikään kuin pöydän alla.

10. vaihtelee Vierailija

Parvekelasien yhdenmukaisuus tai vapaavalinnaisuus riippuu taloyhtiön päätöksestä. Kaikki taloyhtiöt eivät ole samanlaisia kuin Jx:n kauhutalo.

11. näin on Vierailija

Näin on. Minulla on vastaan tullut taloja, joissa osakkaat ovat asentaneet parvekelaseja oman makunsa ja aikataulunsa mukaan, jolloin samassa talossa on erilaisia sekä myös lasittamattomia parvekkeita. Omassa asuintalossani yhtiökokous teki päätöksen, että kaikkiin parvekkeisiin asennettiin samanlaiset lasit. Osa ei olisi halunnut maksaa laseista, koska eivät juurikaan käytä parvekkeitaan, mutta päätös on päätös, ja jokainen joutui rumbaan mukaan ja maksumiehiksi. Ystäväni puolestaan olisi halunnut laittaa lasit parvekkeelleen, mutta kun muut taloyhtiössä eivät halunneet (tai siis jäi vähemmistöön muutamien muiden kanssa), hän ei saanut lupaa laseille.

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Meidän taloyhtiössä on parvekelasit vain niillä, jotka ovat ne itse hankkineet.

13. mitähän??? Vierailija

Erehdyin luulemaan, että ketjussa puhutaan sekavihanneksista, mutta tämähän on ketju jossa JX puhelee parvekelasituksistaan sun muusta sekavasta. Otsikoikaa aiheet hieman tarkemmin, pliis. Minua ei kenekään parvekelasit tai ympäristörikoksiin syyllistymiset kiinnosta.

14. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei ole kyse minun parvekelaseista, kun minulla ei tällä hetkellä sellaisia edes ole.

15. Se ei ole ulkoasun kannalta kovin kivan näköistä eli että osalla on ja osalla ei. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikkiin ulkonäköä muuttaviin juttuihin pitäisi yhtiökokouksen tehdä yhtenäinen päätös. Tarkoittaa sitä että kaikki hankkivat parvekelasit - tai paremminkin taloyhtiö ne hankkii ja laskuttaa osakkaita sitten osakkeiden määrän suhteessa.

16. Flora Vierailija

Jx:n pitää ottaa yhteys talohallituksen jäseniin tässä asiassa.

17. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei tarvitse, kun en parvekelaseja halua.

18. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tuo ei ole oikea laskutustapa taloyhtiöissä, joissa kaikki parvekkeet ovat samankokoisia.

19. Flora Vierailija

Voit ilmoittaa asiasta talohallitukselle. Siis siitä, ettet kerta kaikkiaan halua parvekelaseja ainakaan pakastesekavihannespussien vuoksi.

20. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Meillä on taloyhtiön hallitus ei talohallitus ja asialla ei ole mitään tekemistä pakastevihanneksien kanssa. Minulla ei ole mitään ilmoitettavaa hallitukselle, kun eivät ole edes mitään kysyneetkään parvekelaseihin liittyen.

21. Laskutetaanhan kaikki yleistenkin tilojen maksut per osake. Samoin kun lukot vaihdettiin talossamme, maksettiin per osake eli kokonaislasku jaettiin osakkeiden suhteessa. Siten se normaalisti toimii.

Meidän talossamme esimerkiksi korjattiin kalliisti saunatilat. Me maksoimme suurimman osuuden (suurin ylimmän kerroksen huoneisto), vaikkemme koskaan saunaa käytäkään. Ei auta pullikoida, kun kyse on yhteisestä päätöksestä. Sooloilua ei hyväksytä.

22. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Taloyhtiön yhdessä talossa on yksiöitä muutamia, joilla ei ole parveketta joutuisivatko hekin maksamaan tuon laskutavan mukaan parvekelaseista, vaikkei heillä parveketta olekaan? Onneksi meidän talossa sentään jokainen saa itse päättää haluaako parvekelasit vai ei.

23. kyllä niitä Vierailija

on myös helsingissä. Luvan saa kiinteistöltä, tunnen monta taloutta joilla on sellainen.

24. Flora Vierailija

Jopas on surkuteltavaa hiusten halkomista. Ota yhteys kotitalousneuvojaan.

25. no voi Vierailija

pyhä sylsi. Otsikkko on sekavihanneksista. Täysi idiootti täytyy olla jos otsikon lukee käsittelevän parvekelaseja!!!
    "Sikavihanneksia" meillä ei käytetä.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri