seksuaalinen häirintä hoitosuhteessa/työssä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sh

Vieras
Hei,

Arvon lh-/sh-opiskelijat! Kuinka paljon teillä on opiskeluaikana käyty läpi ko asiaa esim harjoitteluun lähtiessä tms? Onko aihe tabu vai puhutaanko siitä avoimesti?

En ole lähiöön enkä sh, mutta kommentoin silti. Mielestäni asiakkailta otetaan vastaan mitä vain, sitten työkavereilta ei tietenkään. Eli jos joku sinun potilas tarraa kiinni vaikka perseestä tms., niin ei se ole häirintää, vaan työtä. Hän on potilas eikä täydessä ymmärryksessä.

On se osittain tabu. Monen mielestä häirintää pitää sietää koska potilas on potilas ai häirintä kaadetaan hoitajan niskoille "mitäs on tuonnäköinen".
Tietysti esimerkiksi muistisairaan kohdalla tilanne on toinen, mutta suurimmaksi osaksi potilaat kyllä häiritsevätihan tietoisesti. Rankkaa nuorille tytöille joutua hyvinkin törkeän kohtelun kohteeksi :|

Noh, asiakkaita on moneen lähtöön ja suurin osa ihan täydessä ymmärryksessä. Hoitajallakin on oikeus omaan tilaan ja koskemattomuuteen; kenenkään ei tarvitse sietää minkäänlaista lähentelyä, vaikka kyse olisikin "hoitosuhteesta" :/ Harmi jos käsitykset ovat tällaisia, että "kuuluu työhön"...

Yksi terveydenhuollon opettaja kertoi omana kokemuksenaan potilaasta, joka aina alkoi huudella perään seksiin liittyviä kommenttaja. Tämä opettaja (silloin hoitaja) oli asiallisesti alkanut keskustella potilaan kanssa ja kysellyt, että miten nämä seksiasiat sujuvat. Tämän jälkeen potilas ei ollut tälle hoitajalle enää huudellut perään näitä juttuja.

Onhan se tabu. Itse en jaksa vetää kierroksia jos joku demis tarraa kiinni siinä mielessä, mutta heillekin kun voi selittää että se ei ole sopivaa. Mua on taputeltu pyllylle, tissejä on kourittu, halailtu. Joka kerran kiellän tekemästä niin. Ymmärrän kyllä että herkimpiä voi järkyttää, mutta muistisairaat nyt on muistisairaita, minkäs teet. Sattuu olemaan yksi käytösoire johon ei aina lääkitys auta. Ne asiakkaat on tiedossa jotka yrittää, tällöin sellaisia tilanteita koitetaan välttää mutta paha vaan kun on mentävä itse lähelle auttaakseen (insuliinin pisto, pukemis/riisumisapu yms). Eri asia on sitten deekut, näistä tilanteista poistun takavasemmalle ja annan tulla takaisin kyllä sellaisella äänenpainolla ettei tarvi tulla toista kertaa yrittämään. Itse työskentelen siis kotihoidossa, jolloin asiakaskontaktissa ollaan yksin. Ei tule äkkiä mieleeni sellaista tapausta ettei olisi saanut työtänsä tehtyä, aina on selvitty. Eikun joo, kerran asiakkaan tuttava koitti tulla kännissä iholle, siltä illalta jäi hoidot tekemättä. Siinä oli sellainen sävy ettei enää naurattanut.

Muistisairaita kohta kymmenen vuotta hoitaneena, ennemmin taputtelu kuin turpaan saanti, tätäkin on tarpeeksi kohdattu.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä