Seksuaalisuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arka aihe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Arka aihe

Vieras
Kuinka moni teistä äideistä on tuntenut joskus seksuaalista mielihyvän tunnetta lapsensa hoitamisesta, hoivaamisesta, hellimisestä, pusuttelusta ym.

En tarkoita tällä mitään "sairaita" tuntemuksia, mutta samantapaista kuin esimerkiksi imettäessä, silloinhan voi tulla alapäähän ns. lämpimiä tunteita ilman, että se liittyy lapseen.

Varmaan arka aihe, mutta olen pelokas että olenko jotenkin epänormaali jos joskus lapsen läheisyys, pusuttelu tmv. saa aikaa lämpimän tunteen alapäässä, ilman että se liittyy mitenkään seksuaalisesti itse lapseen?

Itse imetin 1,5 vuotta ja ikinä ei ole mitään seksuaalisuutta tullut esiin. Ei tuntemuksia, ei mitään. Oonko kylmä ja tunteeton sekä seksuaalisesti kykenemätön mihinkään.

Aloituksen oltava taas provo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Itselläni ei ole kokemusta, mutta googlaamalla löytyi periaatteessa yhteys hormoonista. Tämä gynekologi Maija Kajanin sivuilta

http://www.maijakajan.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=27

"Myös ihmisellä oksitosiinia erittyy ei ainoastaan kohdun supisteluun ja imettämiseen, vaan myös hellimiseen, rakasteluun ja erityisesti orgasmiin liittyen niin miehillä kuin naisillakin. Tässä näyttää siis olevan hormoni, joka saa aikaan kiintymystä siihen kumppaniin, joka meitä hellii ja jonka kanssa saamme orgasmeja. Oksitosiini on hankala aine tutkia. Se häviää verestä erittäin nopeasti eikä imeydy verenkierrosta aivoihin. Näin aamupuuroon piilotettu oksitosiinitabletti ei saa aikaan kiintymystä. Kaikenlainen hellyys, läheisyys, halailu ja erityisesti rakastelu kuitenkin lisäävät oksitosiinieritystä ja näin myös kiintymystä. "

Jos samaa hormonia kerran erittyy molemmissa tapauksissa ihan normaalisti, niin ei kai se niin hirveän ihmeellistä olisi vaikka elimistössä ilmenisi myös saman kaltaisia reaktioita, vaikka ajatukset ja tunteet olisivat erit. Ihan siis näin maallikkojärjellä ajatellen.

Juuh..onhan se kiva saada tämmösiä aloituksia niiden bb/reimatec/emmaljung threadien sijaan välillä.

On vaan sen verran kovan luokan aihe että tuskin moni äiti haluaa siitä edes keskustella.

Kuitenkin seksuaalisuus, eroottisuus ja niihin liittyvät tunteet ja leimat ovat niin vahvat että niiden laajentaminen johonkin muuhun kuin kahden aikuisen ihmisen väliseen kumppanuuteen tai aktiin katsotaan olevan jotenkin sairasta jopa.

Ikäänkuin moraaliset ja eettiset normit ja arvot ohittaisivat biologisen responssin tai miksi ei
se responssi voisi olla myös ihan henkisellä tasollakin, varmasti onkin. ?

Vaikea aihe...voisin kuvitella.

Ei minulle imettäessä ole mitään 'tuntemuksia' tullut, vaikka seksissä rinnat ovat hyvinkin tärkeät ja herkät. Onhan se ote aivan toisenlainen, ja hurjan paljon napakampi.

Enemmänkin tuntuu, että imetysote on vauvalla väärä, jos se tuntuu äidistä hyvältä. Oikea ote tuntuu alkuun turhankin kovalta, ja muutamassa viikossa siihe tottuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei minulle imettäessä ole mitään 'tuntemuksia' tullut, vaikka seksissä rinnat ovat hyvinkin tärkeät ja herkät. Onhan se ote aivan toisenlainen, ja hurjan paljon napakampi.

Enemmänkin tuntuu, että imetysote on vauvalla väärä, jos se tuntuu äidistä hyvältä. Oikea ote tuntuu alkuun turhankin kovalta, ja muutamassa viikossa siihe tottuu.

Juu, näin kylläkin! Itse olen hyvinkin seksuaalinen ihminen, mutta koskaan ei ole mitään seksuaalista tunnetta ollut imetyksen myötä. Kyllä se lapseen kohdistuva rakkaus on ihan eri kuin mieheeni. Kyllä ne miehiset piirteet, tuoksu jne. pistää vipattamaan ei lapsen vauvahaju. Joku yrittää vain jotakin provoa kehitellä!

Tää on tosi herkkä aihe, meinasin itsekin harmautua mutta jos nyt ei kumminkaan. Jos yritettäis puhua aiheesta avoimemmin.

Nykyään seksuaalisuudesta on tehty jotenkin likainen ja huono asia. Seksuaalisuus ei liity pelkästään seksiin, vaan muuhunkin lisääntymiseen liittyvään toimintaan, sosiaalisuuteen ylipäätänsä. Pienellä vauvallakin on seksuaalisuus, lapsetkin voivat kokea "seksuaalista" mielihyvää. Ei seksuaalisuus tarkoita pelkästään mies+nainen=yhdyntä, se on paljon moninaisempi asia.

Ja kyllä, oikeaoppinen imetys tuntuu kyllä äidistäkin hyvältä. Minkätakia ei tuntuisi? Tietystihän evoluution myötä paremmin ovat menestyneet äidit, joiden mielestä on mielekkämpää imettää. Se ei tarkoita että hyvältä tuntuva imetys on jotenkin liitettävissä seksiin tai yhdyntään.

Kuten Jaska tuossa aikaisemmin mainitsi, kosketus, imetys, halailu, pusuttelu myös lapsen kanssa erittää oksitosiinia. Aivan kuten jos sitä tekee aikuisen kanssa. Kiintymyksen kohde toki on eri, joten myös teot ovat erilaisia ja siteestä tulee erilainen.

Liika leimaaminen ja tukahduttaminen tässäkään asiassa ei tee hyvää; älkää pelätkö hyviä tunteita. Se, että oman lapsensa ruokkiminen tuntuu hyvältä tai että halatessa tuntuu alavatsassa perhosia ei mitenkään liity seksiin lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Liika leimaaminen ja tukahduttaminen tässäkään asiassa ei tee hyvää; älkää pelätkö hyviä tunteita. Se, että oman lapsensa ruokkiminen tuntuu hyvältä tai että halatessa tuntuu alavatsassa perhosia ei mitenkään liity seksiin lapsen kanssa.

Juuri näin!

Se, että oman lapsensa ruokkiminen tuntuu hyvältä tai että halatessa tuntuu alavatsassa perhosia ei mitenkään liity seksiin lapsen kanssa.

Näin.

Ja mä tunnen kyllä päivittäin hyvää, lämmintä oloa esim. pitäessäni lapsiani sylissä, katsoen kun he nukkuvat, nukkuen heidän vieressään....mutta ei sillä ole mitään tekemistä seksin kanssa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Se, että oman lapsensa ruokkiminen tuntuu hyvältä tai että halatessa tuntuu alavatsassa perhosia ei mitenkään liity seksiin lapsen kanssa.

Näin.

Ja mä tunnen kyllä päivittäin hyvää, lämmintä oloa esim. pitäessäni lapsiani sylissä, katsoen kun he nukkuvat, nukkuen heidän vieressään....mutta ei sillä ole mitään tekemistä seksin kanssa. :D

Mutta entä sellainen lämmön tunne sillä hetkellä alapäässä? Samanlainen kuin joskus imettäessä.
Onko sekin normaalia?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Näin.

Mutta entä sellainen lämmön tunne sillä hetkellä alapäässä? Samanlainen kuin joskus imettäessä.
Onko sekin normaalia?

Mä en tiiä sun alapäästäsi ja tunteistasi, valitan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hampaaton Mangusti:

Juuri näin!

peesi, elämä ja mielihyvä on elämää. ei sairasta

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Näin.

Onko sekin normaalia?

Mä en tiiä sun alapäästäsi ja tunteistasi, valitan.

älä valita, kauheeta ku valitetaan

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
nyt ei puhuttukaan alavatsan tunteista vaan ihan lämpimästä tunteesta alapäässä.
onkos se sama asia?

En tiedä mitä tolla tarkoitetaan... Joten vaikea ottaa kantaa. Mulla tuntuu semmonen lämmin tunne kyllä alavatsassa, myös joskus seksuaalisen kiihottumisen aikana, eli verrattavissa siihen mitä lapsen kanssa. Ero on siinä, että kun olen lapsen kanssa, se tunne saa mut rutistamaan sitä lasta ja puhua mitä naurettavinta vauvasössötystä :D kun taas aikuisen kanssa seksuaalisessa tilanteessa se tunne saa mut ajattelemaan jotain ihan muuta ;) Eli vaikka joskus jotkut fyysiset reaktiot voivat olla samankaltaisia, ne on ne psyykkiset ja emotionaaliset reaktiot jotka päättää mihin suuntaan mennään.

Jos taas sitä lasta halittaessa tulee selkeästi seksiin viittavia mielikuvia, suosittelisin että asian ottaa puheeksi ammattilaisen kanssa.

Mä jatkan mun vauvakielellä höpöttelyä ilman mitään pelkoja pervoudesta ja toivon ettei kukaan ole kuulemassa kun kerron mun pienelle pullukalle kuinka sillä on maailman isoimmat ja ihanimmat posket :)

Ei tullut mitäään mielikuvia!!!!
Ainoastaan kun lapsi pussaili minua, tuli samanlainen tunne jota olen kokenut imettäessä,
seksuaalinen tunne alapäähän, mutta se ei liittynyt mitenkään lapseen, vaan tuli lähinnä sellainen tunne, että "oispa mies kotona" tuollainen tunne on siis tullut imettäessä, mutta nyt se tuli siitä kun lapsi pussaili minua.

Yhteistyössä