sektio

  • Viestiketjun aloittaja ja maha
  • Ensimmäinen viesti
ja maha
Hei!tämä on vähän hassu kysymys.Jos lapsi tulee maailmaan sektiolla,niin jääkö Äidille sektion jälkeen maha pömpömmäksi kuin jos lapsi olisi tullut alateitse.Joudutaanko sektiossa leikkaamaan vatsalihasta,joka ei enää palaudu entiselleen vaikka kuinka treenaisi mahaa.?Kiitollinen tiedosta!
 
hn
Suunnitellussa sektiossa haava tehdään vaakatasoon ihan bikinirajaan (leveys n. 10cm) eli joillain se on jopa ihan karvoituksen seassa. Ei siis muuta mahan muotoja mitenkään.
 
Scarabe
Moikka!
Vielä ajattelin tarkentaa hn vastausta suunnitellusta sektiosta. Sektio tehdään tosiaan vaakasuoraan bikinirajaan. Vatsalihasten kohdalla leikataan pystysuuntaan viilto, jotta verenvuoto olisi mahdollisimman vähäistä ja haavan paraneminen nopeutuisi. Jos lihas katkaistaisiin täysin poikki olisi operaatio aikamoinen. Leikkaava lääkäri selvitti sektion jälkeen just tuota asiaa, kun leikattavia ""kerroksia"" on useita. Tietenkin kannattaa aloittaa vatsalihasten treenailu sektion jälkeen rauhallisesti, että lihasten seutu on ehtinyt palautua eikä tule liian aikaisella intoilulla aiheutettua tyrän tapaista ongelmaa... Tässäpä tuli nyt lässytystä, mutta kuitenkin ;-)
 
-piia-
Mulle taas tehtiin sektioviilto pystysuuntaan, navasta karvoitukseen asti. Mulla on muu aiempi leikkausarpi vaakasuunnassa siinä minne sektiohaava olis tehty, en ymmärrä miks ei tehty samaan. Kuulemma ison vauvan takia pystyyn, mitä kyllä ihmettelen (no poika painoi 4110 g). Vaikka siinä tilanteessa (rask.myrkytys) oli yks ja sama kunhan johonkin kohti tekivät.
Mutta tuo vanha leikkaus (ei sektio), siinä mulla on ilmeisesti katkaistu joku vatsalihas, koska en pysty tekemään esim. istumaannousuja enkä saa millään liikkeillä/laitteilla treeniä tuntumaan tai näkymään alavatsassa.
Nimim. ikuinen pömppömaha.
 
+
Sektiohaavan pituus on n. 20cm ei 10cm, täytyyhän sen lapsen uloskin mahtua. Alatiesynnytyskessä odotetaan,että on avautunut 10 senttiin. Hn sekoitti varmaan tähän:)

Hätäsektiossa ja jos äiti on lihava haava tehdään usein pystysuoraan.
 
melina
Mulle jäi kyllä pömppis sektion jälkeen.Haava kiristi alavatsaa ja siihen jäi sellainen pömppö.Olen hoikka muuten,mutta iho ei palautunut ennalleen.
Riippuu kai iästä,nuorempana palautuminen helpompaa.Ite olin 25 kun sektio tehtiin.
EN usko että olis pömppistä vaan tasasempi kumpu jos tota haavaa ei olis tuolla alamasussa......
Vaan hinta on maksettava ihanasta vaavista!!!!
 
ap
eli johtopäätös,jos tehdään sektio miten päin tahansa,jää pömppövatsa enempi kuin alateitse synnyttäessä.Apua,katkaistaanko vatsalihas joka tapauksessa ja ei voi treenata enää alavatsaa,ei ole hyötyä treenistä siis?ainako raskausmyrkystys tapauksessa tehdään hätäsektio?pieni hinta vauvasta tietysti!
 
st
oon synnyttäny sekä sektiolla että alateitse.Ei mulla mitään ihmeempää pömppövatsaa jääny sektiosta.Alatiesynnytyksen jäljiltä on vielä mahaa,mut synnytyksestä reilu kk aikaa,että ehtii varmaan tasaantua ajan kans...
 
kokemusta
ulle tehtiin sektio 5kk sitten. Mulla arven pituus 14cm. Ohut punertava viiru jäljellä alhaalla, bikinirajan alapuolella. Olin itsekin tosi yllättynyt kuinka olematon arpi jäi. Vatsa mmulla on jo ihan samanlainen kuin ennen synnytystä. Ei ikään pömppö siis:)
 
Nata
Mulle tehtiin suunniteltu sektio 2kk sitten haava vaakatasossa ja pituudeltaan 25cm. Pömppis näyttäisi jäävän kun on tuollainen terävä ""pudotus"" haavaan. Vielä en ole aloittanut mitään vatsalihaksia enkä aloitakkaan vielä ainakaan vähään aikaan... on ollut niin paljon muuta miettimistä ja vauvakin on ollut niin vatsakipuinen... Ei edes olla kuin pari kertaa vaunuttelemassa käyty... Eli liikunta ollut tasan NOLLA. =) Mutta vielä ehtii pari vuotta ""jumppailla"" ennen kuin on seuraava suunnitelmissa. Niin ja leikattiin siis perätilan takia ja poika oli 4290g ja 52cm.
 
Lina
Minulle on tehty hätäsektio 9 kk sitten, arpi on siis pystyssä. Pömppöä ei ole. Arpi on kylläkin ruma.

Pömppis jää todennäköisemmin joko huonojen syvien tai pinnallisten vatsalihaksien vuoksi, ei leikkaushaavan takia.

Raskauden jälkeen vatsalihasten palautuminen kestää joka tapauksessa aikansa. Kannattaa aloittaa treenaaminen syvistä vatsalihaksista jo heti synnytyksen jälkeen.
 
Pömpöttää
Mulla sektiosta vuosi. Maha pömpöttää ja todennäköisesti ikuisesti...Haava tehtiin poikittaisesti bikinirajaan, nyt vatsa aivankuin laskeutuu tai roikkuu arven päällä. Itse arpi siisti
ja melko huomaamaton. Mutta pääasia...vauva terve ja ihana!!!
 
mira
5kk sektiosta, lapsi oli pieni ja haava bikirajan alapuolelle, mittasin metrimitalla tasan 10cm, eli ei todellakaan mahdotonta kuten ed. joku taivasteli, ja mitaa makkaroita ei ole mahassa kun katsoin tosi tarkkaan etten mussuttanut pullaa raskausaikana, olen 2kg hoikempi kuin ennen raskaaksi tuloa.
 
Santra
Minulla esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla josta muistona 10 cm:n arpi bikinirajassa. 2 seuraavaa syntyneet alateitse, eikä pömppövatsaa ole ellei tule ylimääräisiä kiloja=o)
 
sektio
Ihon pinnalle tehtävä vaska haava voi olla kaareva tai suora. Toinen takaa siistimmät jäljet, mutta on kirurgisesti vaativampi. Vatsalihakset revitään pystysuuntaan pois tieltä ja kohtuviilto tehdään vaakaan, T mallisesti, tai klassisesti pystyyn. Näin minä olen ymmärtänyt.
 
Marlène
Ei mulla mitään kyllä revitty. Sairaalasta saamassani toimenpidekertomuksessa sanotaan "Ihoviilto poikittain kolme sormen leveyttä symfyysin yläpuolelle. Edetään keskeltä terävästi faskiatasoon ja paljastetaan faskia. Avataan faskia keskeltä teräväti. Sen jälkeen tylpästi vetämällä avataan faskia ja irroitetaan tylpästi vatsalihaksista. Vedetään vatsalihakset sivuun…" Siis mitään ei revitä :alien: Jopa lapsi autetaan ulos. Ei revitä. Kuulin myös sanottavan leikkaussalissa kun ompeleet oli laitettu että haava on 10-15 cm. Eli edes mitään tarkkaa mittaa sille ei annettu. Itse en ole alkanut mittailemaan.

Mulla on sektiosta 3 viikkoa, ja vatsa on palautunut hyvin pitkälti normaaliin malliinsa. Ei ole mitään pömppöä. Jos onkin niin ainakaan en sitä itse huomaa. Samat vaatteet menee päälle kuin meni ennen raskausvatsaakin. Ei kiristä eikä purista. Mitään jumppaamisia en ole aloittanut. Ainoat jumppaukset on siinä jos olen saanut itseni liian hassuun asentoon divaanille tai sänkyyn. Ehkä olen noissa ylösnousuissa sitten liian varovainen, mene ja tiedä. Joskus vielä nippasee vähän jos yrittää jotain "vääränlaista" liikettä.
 

Yhteistyössä