Sektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ANLI78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ANLI78

Vieras
Huomenta!

Edessä sektio, ei omasta halusta mutta pääasia että saadaan vauva turvallisesti maailmaan...mutta tarvitsisin vinkkejä kotiinpaluuta varten... ensinnäkin ihan sektion vuoksi itsestäni; tulisiko haavaa varten hankkia jotain rasvaa tms? jotain muuta helpottamaan ja nopeuttamaan haavan paranemista? kuinka nopeasti voisi kuvitella olevansa toimintakunnossa (olen urheilullinen ja moni on sanonut että tulen palautumaan kuntoni vuoksi nopeasti...onko näin?) , että pääsen vauvaa kunnolla hoitamaan? entä liikunta? kuinka nopeasti sitä on pystynyt harrastamaan?

sitten ihan muutoin vauvaa varten, kaikki muu on hankittuna mutta rasva, talkki yms. osasto vielä hankittavana.. eli mitä kaikkea ihonhoitoon yms. oikeasti tarvitaan?

Kiitos jo etukäteen...

Sektiosta toipuminen on yksilöllistä.
Itse toivuin todella nopeasti, koska oli pakko. Vauvani ei ollut terve syntyessään, enkä päässyt häntä katsomaan yksin, jos en kävellyt omalta osastoltani teho-osastolle itse. (hlökunnalla ei ollut aikaa minua sinne taluutella)Minut leikattiin perjantaina aamulla, ja lauantaina kävelin jo 6 kertaa vauvaani katsomaan. Siitä eteenpäin ei ollut enää aikaa kivuille.
Sektiohaavaa suihkutellaan vedellä, sitä ei rasvailla millään. Muutamaan viikkoon ei saa nostaa mitään vauvaa painavampaa. Liikunnan sai aloittaa varovasti heti kotiin päästyä.

Ai niin, ja vauvalle kannattaa hankkia perusrasvaa, pumpulipuikkoja navan puhdistusta varten, pumpulia silmien puhdistusta varten ja kylpyöljyä tms. kylpyjä varten. En muista missä vaiheessa pestiin hiukset ensimmäisen kerran vauvashampoolla.

Alkuperäinen kirjoittaja **Johanna:
Sektiosta toipuminen on yksilöllistä.
Itse toivuin todella nopeasti, koska oli pakko. Vauvani ei ollut terve syntyessään, enkä päässyt häntä katsomaan yksin, jos en kävellyt omalta osastoltani teho-osastolle itse. (hlökunnalla ei ollut aikaa minua sinne taluutella)Minut leikattiin perjantaina aamulla, ja lauantaina kävelin jo 6 kertaa vauvaani katsomaan. Siitä eteenpäin ei ollut enää aikaa kivuille.
Sektiohaavaa suihkutellaan vedellä, sitä ei rasvailla millään. Muutamaan viikkoon ei saa nostaa mitään vauvaa painavampaa. Liikunnan sai aloittaa varovasti heti kotiin päästyä.

Kiitos... montako päivää vietit sairaalassa?

Esikoinen syntyi kiireellisellä sectiolla ja sairaalassa oltiin 5 päivää. Toisena päivänä sain nousta sängystä ylös ja pääsin suihkuun. Sen jälkeen pikkuhiljaa lisää liikuntaa joka päivä. Kotona ei saanut nostella vauvaa painavampaa. Kipulääkkeitä en kotona tarvinnut ja hakaset otettiin pois kymmenentenä päivänä synnytyksestä (neuvolan terkka tuli kotiin ne poistamaan)! Rasvaa ei haavaan tarvinnut, vähän se kutitti ja kiristeli parantuessaan. Vauvalle jotain perusvoidetta ja septidiä tai jotain muuta puhdistusainetta napaa varten, niin ja ne pumpulit ja pumpulipuikot! Sit myöhemmin huomaat onko hän kuivaihoinen niin sitten jotain hyvää kylpyöljyä!

Tsemppiä koitokseen

äiti x 3

Olin sairaalassa viikon, mutta vain siksi, että kuopus jäi sinne teholle kuukaudeksi.
Olisin päässyt kotiin jo aiemmin kuntoni puolesta.
Näin molemmilla tavoilla synnyttäneenä koen, että alateitse synnyttämisestä toipuu nopeammin, mutta loppujen lopuksi ns. kivulias aika on niin kovin lyhyttä molemmissa, että eipä sillä suurta merkitystä ole.

Ai niin, ja napaa puhdistettiin ihan keitetyllä vedellä, että lieneekö turhaa laittaa septidiä tai muuta? Tästähän vois muutkin äidit antaa mielipiteensä.

Hei!

Esikoisemme syntyi sektiolla perätilan ja tulehdus epäilyn vuoksi. Myös minä parannuin melko pian. Leikkaus oli to puolenpäivän maissa ja jo seuraavana päivänä olin ylhäällä. Ensimmäinen nousu sängystä oli kamalaa kun haavaa kiristi. Sitten jokainen kerta sen jälkeen oli jo helpompaa. Myös minua motivoi parantumaan se kun lapsemme oli tulehdusepäilyn takia keskolassa tarkkailussa ja sinne piti päästä USEIN. Kotiin pääsinne heti sunnuntaina. Nostella ei saanut muuta kuin vauvaa ja pienen liikunnan (kävely) sai aloittaa heti. Vatsalihasliikkeitä ei saanut tehdä 3kk:n.
Mulle laitetiin itsestään sulavat tikit jotka olivatkin jo osittain kadonneet näkyvistä sairaalasta lähtiessä. Lääkärit ja terkkarit ovat sanoneet etteivät ole koskaan nähneet yhtä huomaamatonta sektiohaavaa. Sitä tuskin erottaa. Kipulääkkeitä en syönyt kuin leikkauspäivänä.

vauvalle hommaisimme valmiiksi vanutyynyjä silmien putsaukseen ja topspuikkoja napaa varten. Navan puhdistusaineen saimme neuvolatädeiltä. Rasvoja emme tarvinneet vauvalla ennen kuin muutaman kuukauden iässä. Tällöin hommasimme sinkkivoidetta vaippa-alueen ärtyneeseen ihoon.

Hyvin se menee! Onnea jo etukäteen.

Mulle tehtiin kiireellinen sectio -05. Katetrin poisottamisen jälkeen piti nousta jo jalkeille ja seuraavana päivänä pääsin suihkuun. Sairaalassa meni 5päivää, tikit poistettiin kotiutumispäivänä. Kävelylenkeille olisin voinu lähteä heti kotiin palattua. Varsinaista urheilua ei ihan heti suositella, vaunulenkkejä on hyvä tehä.

Meillä ainakin napaa puhdistettiin ihan kraanavedellä. Kylpyöljyä tuli -05 äitiyspakkauksessa ja nyt en sellasta ottanu, sain öljyn liberokassista, jonka sai sairaalasta. Meillä ei oo kylvetty ku kerta/viikko tahdilla niin sellanen pikku näyte on aika riittosa.

Itselleni sektio oli todella myönteinen kokemus. Sairaalassa olin 2 päivää ja jalkeille nousin 6 tuntia leikkauksesta. Poika täytti eilen 2 viikkoa ja tänään aloitin saliharjoittelun, vaunulenkkejä tehnyt heti kotiin palattua.

Suihkuttelulla ja pitämällä haava puhtaana ja kuivana olen pärjännyt. Särkyä ei juuri ole ollut.

Takana 2 sektiota. Molemmista olin viikon sairaalassa.

Haava kanaattaa kuivata hiustenkuivaajalla aina suihkun jälkeen.Sitä pitäisi 2-3x päivässä suihkutella, auttaa haavan paranemisessa. Ilmakylvyt hyviä eli yöppärin alla tuulettelet, tosin jälkivuoto hiukan hankaloittaa=)

6vkoa ei saa nostaa vauvaa painavampaa. Sen jälkeen huomaat omista tuntemuksista mikä on huonoa ja mikä hyvää, kipua tuntuu jos alat tehdä jotain arveluttavaa.

Itselläni on toipuminen ollut hitaampaa monista eri syistä.Oli kovat verenhukat, kohtu ei alkanut supistua jne. Toisesta sektiosta pääsin suihkuun 3.päivänä ja tulin paareilla taksa kun meinasin pyörtyä.

Ilmaa tulee vatsaan leikkauksesta, koska sitä pumpataan vatsaa että pystyy operoimaan paremmin. Pyydä hoitsuilta ilmavaivalääkettä.Jos sinulle tulee kovaa kutinaa puudutusaineesta kuten minulle, siihenkin on lääkettä olemassa, pyydä. Vatsa on kovalla, peräruiskeen saa tarvittaessa hoitajlta.

Tsemppiä!!!

haavaa ei todellakaan saa kuivata hiustenkuivaajalla! sen kyllä sanoo jo maalaisjärkikin... haavaan kohdistuu tällöin keinotekoinen paine ja aian liian kuuma yhtämittainen puhallus! itsellä sektiosta nyt 9vkoa. olin juuri päässyt heräämöstä osastolle kun huomasivat haavasta tihkuvan tavallista enemmän verta. ei auttanut muu kuin mennä takaisin leikkaussaliin ja avata haava uudelleen, joku suoni oli jäänyt puristuksiin. onneksi ei mitöön vaarallista siis. uudet puudutukset, tikkaukset ym ym. silti nousin sängystä ylös saman illan aikana, motivaatio oli kova sillä poikani joutui vto:lle joten oli päästävä häntä katsomaan! seuraavana aamuna sitten suihkuun. nousuissa oli hoitaja apuna joka neuvoi kuinka sängystä noustaan oikealla tavalla, vatsalihaksia rasittamatta. sectio päivän jälkeisen yön olin kipeä ja sain säännöllisin väliajoin lääketta sekä suoneen että lihakseen. ylösnousu toisensa jälkeen tuli helpommaksi ja ehkä viikon verran tuntui ns.kurjalta mutta kovista kivuista ei voi puhua. Ilmaa kertyi tosiaan paljon vatsaan ja minulla se oireili oikean solisluun alapuolella tuntuvana kipuna kun ilma ei päässyt ulos. Sain cuplatonta ja se auttoi todella pian. Vatsa ei ollut kovalla, toimi 2 päivää leikkauksesta.

Eli kaikki me olemme erilaisia mutta joillakin toipuminen voi olla todella nopeaa kuten minulla. Ja toki kipukynnyksemmekin on niin erilainen, toinen huutaa tuskissaan samasta joka toisesta ei tunnu juuri hyttysenpistoa kummemalta. Mutta avoin mieli mukaan ja rohkeasti liikeelle, jos jää useaksi päiväksi sänkyyn makaamaan niin liikkeelle lähtö vaikeutuu aina vaan, niin nopeasti alkaa muodostua kiinnikkeitä haavan ympärille vatsassa.

Tsemppiä sinulle, hyvin kaikki menee!

Ohi on ja kotona jo 2. päivänä sectiosta, meni todella hyvin, ei mitään kipuja ensimmäisen päivän jälkeen, haava todella siisti ja lääkärikin sanoi että tulee olemaan erittäin huomaamaton. Vauvaa olen pystynyt hoitelemaan ilman sen kummempia ongelmia tässä jo useamman päivän kotona. Maito nousi jo periaatteessa samana päivänä leikkauksesta. Kaikki siis todella upeasti. olen erittäin yllättynyt tästä "helppoudesta", toki haavaa vähän aristaa ja varsinkin noustessa täytyy vähän olla varovaisempi mutta kaikki hoituu niin hyvin...

Että näin. Vaunuilla olen ollut jo heti kotiutumispäivänä hissukseen kävelemässä. Tsemppiä kaikille jotka sectioon menevät, uskon että itselläni hyvä kunto edesauttoi näin nopeaa toipumista!

Onneksi olkoon ap. ja todella kiva kuulla, että voit hyvin ja sait positiivisen kuvan sectiosta. Itselläni on niitä takana jo viisi ja yhtä nopsasti olen toipunut niistä kuin sinäkin, saapa nähdä vieläkö tämä mamma pyöräyttää yhden iltatähden vai onko lapsikatraamme tässä?

Yhteistyössä