sektiohaavan paraneminen

  • Viestiketjun aloittaja Halla
  • Ensimmäinen viesti
Halla
Hei!

Onko täällä miuta sektio äitejä? Olisin vaan kysynyt miten olette parantuneet ja kuinka kauan täydelliseen paranemiseen menee? Vauva syntyi reilu 3 viikoa sitten hätäsektiolla, koska napanuora oli 5 kertaa kaulanympäri. Onneksi asia huomatti hyvissäajoin ja kaikki meni sittenkin onnellisesti : )

Tuntuu vaan että oma kunto on vielä hakusessa, oli rintatulehduskin riesana n. vikko synnytyksestä. Haava tai arpihan se jo alkaa olla, on välillä suht hyvä ja sitten taas kipeä...Lääkäri kyllä sanoi että johtuu monesta ommellusta kerroksesta ja vatsalihasten kursimisesta. No, hiljaa hyvä tulee.
 
maalismamma
Täältä löytyy varmaankin paljon sectiolla synnyttäneitä! Itselle tehtiin kiireellinen sectio, viilto poikittain. Musta ainakin tuntu, että paranin tosi nopeesti. Viikon päästä olin jo melko hyvässä kunnossa ja kolmen viikon päästä jo niin hyvässä, että uskalsi seksiä harrastaa ;) Tuntokin on palannu kokonaan haavakohtaan. Vielä kun ton läskimahan sais poistettuu... Mutta tosiaankin, hiljaa hyvä tulee! Ei kannata rehkiä.
 
Nirppu
Sektiosta on nyt 8kk ja odotan muuten jo toista vauvaa ....:)
Muistaakseni meni pari kk ettei haavaa enää sillälailla varonut, eikä ajatellut että nipistää jos tempaisee maasta vaikka jonkun painavamman esineen epähuomiossa kun ei muista haavaa.
Paranin kyllä tosi hyvin, laitoksellakaan en syönyt loppupäivinä enää kipulääkkeitä, mutta salakavalasti se haava aina välillä kipeytyi kuitenkin.
Arpi on mulla vieläkin arka, en koske siihen mielelläni. Osin jo vaalentunut, mutta näkee kyllä hyvin mistä seuraavan leikata ulos jos siihen taas tarvitsee mennä :)
 
Lina
Minulle on tehty hätäsektio 11 kuukautta sitten.

Muistelen, että kuukauden verran haavan kanssa oli hankalaa elää, sitten alkoi helpottamaan. Särkylääkettä taisin syödä parin viikon ajan säännöllisesti.

Mutta täytyy kyllä sanoa, että vieläkään haava ei ole oireeton. Minulla arpeen on kasvanut kiinnikkeitä, joten kipua ja kiristystä riittää edelleen. Lisäksi arpi on erittäin ruma.

Ilmeisesti pystyy tehty hätäsektiohaava paranee hankalammin kuin poikittainen. Paraneminen on kuitenkin hyvin yksilöllistä ja riippuu kudostyypistä. Toivottavasti sinulla on hyvä tuuri, eikä kiinnikkeitä/arpikudosta kasva.

Kannattaa suihkuttaa arpea ahkerasti tuossa alkuvaiheessa, jotta sen alueen verenkierto paranee.

Niin ja onnea tuoreelle äidille! Hätäsektiolla synnyttäminen ei ole se helpoin tapa aloittaa yhteiselämää, mutta päivä päivältä tilanne paranee.
 
Betula
Tervehdys kanssasisaret,

suunniteltu II. lapsen sektio tehtiin 5 kk sitten. Lähdin liikkeelle heti kun mahdollista, ja sairaalasta jo 3. päivänä. Itse leikkaushaava umpeni/parani nopeasti. Mitä enemmän liikkui sen nopeammin parani. Mutta ""kolotus""kipuja varsinkin alkuaikoina liikkumisen jälkeen oli paljon mikä on normaalia. HUOM. liikuin, vältin mukamas ohjeiden muk. raskaiden esineiden nostelua mutta, mutta.... jälkikäteen huomasin, että olin nostellut ja kannellut vauvaa turvaistuimessa ;) mistä etenkin vasen puoli kipeytyi.

Haavan yläpuolella kulkee nyt n. 2,5 cm haamuraja, johon tunto ei ole vielä palautunut vasemmalla puolella. Mutt onneksi yläpuolella ettei alapuolella;D Painelua, koskettelua haavakohtaan yritän edelleen vältellä. Lenkkeilen nyt säännöllisesti, mutta alku oli tuskaa; iskut ja tärinät tuntuivat mojovasti haavassa eikä lantiopohjanlihaksetkaan toimineet alamäkijuoksussa.

Vaikka I. synnytys oli kohdallani kaikkea muuta kuin normaali alatiesynnytys en ymmärrä, miksi joku vapaaehtoisesti haluaisi sektion; se on sentään aika suuri leikkaus alatiesynnytykseen verrattuna. Sen suosituksen haluan antaa, että jos kohdallasi on suunniteltu sektio etkä halua lapsia lisää, pyydä samalla sterilisaation tekeminen!!!!
 
mietteliäs
Mun tietääkseni sterilisaatiota ei kauheen hepposin peruisten lähetä tekeen. Se on kuitenki sitte lopullinen päätös olla tekemättä lapsia enää koskaan. Luulisin ainaki, ett siinä pitää olla hyvät perusteet, jos ennen neljääkymppiä sen haluu.
 
Chloe
Mulle tehtiin suunniteltusektio , haava poikittain bikinirajassa, 5 kk sitten perätilan vuoksi.

Leikkaus meni hyvin ja toivuin siitä tosi nopeaa, kuten maalismammakin kertoi. Haava parani nopeasti, suihkuttelu pari kertaa päivässä ja se, että lähtee mahdollisimman nopeesti liikkeelle edesauttaa paranemista. Itse kävelin eka kerran noin 6 tuntia leikkauksesta.

Särkylääkkeitä ja piikkejä otin sairaalassa jo varmuuden varalle, kipua en tuntenut. Kotona en lääkkeitä tarvinnut.

Kyllähän haavan alue oli pitkään tunnoton, nyt tuntuu tunto pikku hiljaa palautuneen. Rasituksessa välillä tuntuu haavan alueella pientä kiristystä, mutta ei sen kummempaa.

Toipuminen on niin yksilöllistä. Tiedän monia, jotka alatiesynnytyksen jälkeen olivat kauan kipeämpiä kuin sektion. Sektiossahan ei haavat ole sisällä, eikä alapäätä paikata.
 
--
hei!
Joulukuussa tehtiin hätäsektio kun synnytyksessä hävisivät vauvan sydänäänet täysin. Noin kuukausi meni, kun tuntui että on parantunut niin että pystyn liikkumaan normaalisti. Pientä kiristystä jne. oli vielä muutaman kuukauden varsinkin vauvaa kannellessa. Pitkän päivän jälkeen ""jomotti"" aina haavaa.
Muuten parani hyvin, mutta ruma se on edelleen, kuin iso kastemato navasta pikinirajaan. Lääkärikin hutas kiireissään sen vielä hassusti vinoonkin :), kunnon kiemura. Ja paistaa yhä punasena, kyllä kesällä pikineissä kun kulki, niin huomiota sai ainakin!
 
ANA
Tästä on 1v. Haava tulehtui todella pahasti ja vuosi ihan mätää ja jouduin tiputukseen sairaalaan jossa oli 4 päivää ja pääsin kotiin ja kotona haavaa kävi hoitamassa avosairaan hoitajat aluksi 3x päivässä no ei millään ala paraneen eikä mene umpeen aukot ja ja onkalot joihin työnnettiin sorpakti nauhaa ja pestiin onkaloita ja taas puristettiin mätää ulos ja niin jatkui 4 viikkoa. Kun epätoivo alkoi iskeä ja ei tulehdus arvot laske ei niin yhtenä aamua hoitja huomasi että tikinaukosta törröttäö jotain vihreää kangasta ja se oli sairaalasta jäänyt sorpaktinauha kun he olivat sairaalaasa laittaneet kaksi ja aina otettiin vaan yhtä pois kun kukaan ei tiennyt että niitä oli laitettu kaksi. No viellä on haava kohta kipeä ja sitä aletaan taas tutkia mikä on. se ei koskaan ole parantunut täysin.kasvanut varmaan arpikudosta että maha painaa siihen tai housut. Ja nyt epäillään että siellä on revähdys kun kivut alkoivat vaan kun nousin tuolista kyykkyistunnasta. Mutta ei mulla muuta ja tämä on totta!pa
 

Yhteistyössä