Sektion jälkeen kuumeilevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ummelwalad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ummelwalad

Aktiivinen jäsen
24.11.2009
3 898
0
36
Meille syntyi sektiolla poika heinäkuun alussa. Nyt on jo kovasti mielessä toisen yrittäminen. Sairaalassa suositeltiin 12 kk väliä ennen uutta raskautta. Mitä tehdä?

Pitäisi varmaan odottaa, jottei uuteen sektioon joutuisi vaan liian lyhyen välin takia. Toisaalta taas kovasti olisi toiveissa toinen pikkuinen.

Muilla vastaavia mietteitä?

meille syntyi maaliskuussa sektiolla tyttö ja mitään ongelmia ei ollut minkään suhteen.
Puolivuotta kun neidillä tuli täyteen sai uusi pieni tulla toisin sekin raskaus ei kestänyt kauaa. :( Kuulemma sektion jälkeen voi olla suurempi riski saada km. :(
Siis ihan sairaalssa sanoivat että ½- 1v on väliä on hyvä olla ainakin.
Mutta ehkä teidänkin fisku odottaa että poika täyttää puolivuotta..:)

Oon kanssa kuullut, että keskenmenon riski on suurempi sektion jälkeen. Osittain olen ajatellut myös, että jos kohtu ei ole "valmis" uuteen raskauteen, sitä ei tulisi tai menisi kesken varhaisessa vaiheessa.

Ihan vielä ei yritetä, mutta muutaman viikon päästä poika on 6 kk ikäinen. Pitää yrittää hillitä kuumeilua hieman myöhemmälle kevättä.

Me ollaan kiltisti odotettu pidempikin aika. Pelkään, että kohtu repeää. Kolmatta aloitettiin kuumeilla, kun kuopus täytti kaksi..

Käsittääkseni kohtu ei kovin helpolla repeä, ja synnytys on se suurin rasitus kohdulle. Sektion jälkeenhän tehdään aina synnytystapa-arvio, jossa katsotaan kohdun arven paksuutta ym, ja arvioidaan kestääkö kohtu synnytyksen.

mulla repesi kohtu ekassa raskaudessa (jouduin ponnistusvaiheesta sektioon kun todettiin liian ahdas lantio),ja lopulta ekan ja tokan sektion väliin tuli 2,5 vuotta. Tuohon väliin mahtui myös raskaus joka päättyi rv16 :(

Ja muuten, jokaisella paikkakunnalla ei tehdä automaattisesti synnytystapa-arviota, mikäli ensimmäinen raskaus on päättynyt sektioon. Esim. täällä meillä päin ei tehty sitä. Yksityisellä kävin toteamassa että synnytän myös toisen lapseni sektiolla.

Mulle sanottiin että vähintään vuosi pitäis tulla sektioiden väliin, jotta raskaus sujuisi mahdollisimman turvallisesti :)

mulla repesi kohtu ekassa raskaudessa (jouduin ponnistusvaiheesta sektioon kun todettiin liian ahdas lantio),ja lopulta ekan ja tokan sektion väliin tuli 2,5 vuotta. Tuohon väliin mahtui myös raskaus joka päättyi rv16 :(

Ja muuten, jokaisella paikkakunnalla ei tehdä automaattisesti synnytystapa-arviota, mikäli ensimmäinen raskaus on päättynyt sektioon. Esim. täällä meillä päin ei tehty sitä. Yksityisellä kävin toteamassa että synnytän myös toisen lapseni sektiolla.

Mulle sanottiin että vähintään vuosi pitäis tulla sektioiden väliin, jotta raskaus sujuisi mahdollisimman turvallisesti :)

Vain vuosi sektioiden väliin? Tällöinhän se tarkottaisi, että raskaaksi voisi tulla jo 3 kk jälkeen sektiosta? Meillä sanottiin, että vuosi sektion jälkeen ennen raskautta olisi suositus.

Kyllä. Kaksi kiireellistä sektiota. TYKSissä en voi luottaa siihen, etteikö kolmattakin (jos sellainen joskus tulee) pitäisi ensin alateitse yrittää. Kakkonen oli 10cm auki, kun sektioon mentiin.

Ja miksi repesi..jos oikein ymmärsin, kyseessä oli inhimillinen virhe, leikannut lääkäri oli tehnyt ylipitkän (14h) vuoron ja oli kovin väsynyt. Hänen piti kuitenkin aloittaa leikkaus, ennenkuin seuraava lääkäri saatiin paikalle. Mitä tapahtui, en tarkalleen tiedä, munanjohtimet vioittuivat ja kohtu repesi, mutta käsittääkseni on vielä mahdollisuus, että tulen raskaaksi.

Kyllä. Kaksi kiireellistä sektiota. TYKSissä en voi luottaa siihen, etteikö kolmattakin (jos sellainen joskus tulee) pitäisi ensin alateitse yrittää. Kakkonen oli 10cm auki, kun sektioon mentiin.

Ja miksi repesi..jos oikein ymmärsin, kyseessä oli inhimillinen virhe, leikannut lääkäri oli tehnyt ylipitkän (14h) vuoron ja oli kovin väsynyt. Hänen piti kuitenkin aloittaa leikkaus, ennenkuin seuraava lääkäri saatiin paikalle. Mitä tapahtui, en tarkalleen tiedä, munanjohtimet vioittuivat ja kohtu repesi, mutta käsittääkseni on vielä mahdollisuus, että tulen raskaaksi.

Voi ei. Toivottavasti tulette vielä uudelleen raskaaksi, jos se on toiveissa. Oletteko ottaneet siitä yhteyttä potilasasiamieheen, jotta tutkivat saatteko mahdollisesti jotain korvauksia?

Saa nähdä päättikö luonto meidän puolesta raskausasian. Kuukautiset ovat meinaan nyt muutaman päivän myöhässä. Luulen kyllä, että alkavat ihan pian. Täysin säännöllisethän ne eivät vielä ole kuitenkaan. :)

Voi ei. Toivottavasti tulette vielä uudelleen raskaaksi, jos se on toiveissa. Oletteko ottaneet siitä yhteyttä potilasasiamieheen, jotta tutkivat saatteko mahdollisesti jotain korvauksia?

En minä jaksa tapella, ja tuosta on jo 2,5vuotta aikaa. Sain kaksi tervettä lasta ja se riittää. Kuukautiset ovat kaksi viikkoa myöhässä, joten voi olla, että meille pikkukolmonen syksyllä syntyy. Toivoin syysvauvaa, saa nähdä, onnistuuko jo ensi vuonna. =)