V
vieras
Vieras
Voisiko joku kertoa mitä kaikkea tehdään siitä hetkestä alkaen kun mennään sairaalaan suunniteltua sektiota varten? Kiitos...
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:Inhottavaa, että jossain laitetaan katetri jo osastolla. Sen saa laitettua täysin huomaamattomasti sitten, kun epiduraali on laitettu. Ihme kiusaamista. Siitä kannattaa huomauttaa, jos moista ehdottelevat.
Mä en kyllä mitään pahaa liuosta joutunu juomaan. Ja jos on suunniteltu sektio, niin yleensä saa ihan itse kävellä leikkaussaliin.
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:Inhottavaa, että jossain laitetaan katetri jo osastolla. Sen saa laitettua täysin huomaamattomasti sitten, kun epiduraali on laitettu. Ihme kiusaamista. Siitä kannattaa huomauttaa, jos moista ehdottelevat.
Mä en kyllä mitään pahaa liuosta joutunu juomaan. Ja jos on suunniteltu sektio, niin yleensä saa ihan itse kävellä leikkaussaliin.
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:Mä en kyllä mitään pahaa liuosta joutunu juomaan. Ja jos on suunniteltu sektio, niin yleensä saa ihan itse kävellä leikkaussaliin.
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:Miksi pitää tehdä naisesta potilas jo ennen leikkausta. Mä tykkäsin, että sain itse mennä leikkuriin ilman mitään letkuja.
Ja moni on kertonut, että katetrin laitto on ollut epämukavaa ja jopa kivuliasta, joten sen voisi ihan hyvin tehdä vasta leikkurissa. Siellä on hyvää aikaa, kun valmistelut kuitenkin jonkin aikaa kestävät.
Alkuperäinen kirjoittaja KAKS KOKS:Kaksi suunniteltua sektiota tehty KOKS:issa.
Ensimmäisessä mentiin sairaalaan mieheni kanssa seitsämän aikoissa.
Ilmottautumisen jälkeen odoteltiin hetki odotushuoneessa ja pääsin sitten toimenpidehuoneeseen ja mies jäi vielä odottelemaan odotushuoneeseen. ( synnytyssaleja ei ollu ollenkaan vapaana, siksi näin ).
Siellä minut punnittiin, kävin pissalla ja mitattiin verenpaine. Sitten mies pääsi huoneeseen mukaan ja vaihdettiin sairaalavaatteet päälle.
Pääsin sänkyyn pötkölleen ja sydänkäyrään.
Mies meni käytävään siksi aikaa kun minulle laitettiin katetri, tippa, otettiin verikoe ja vähän ajeltiin karvoja alavatsalta.
Sitten mies tuli kanssani huoneeseen odottelemaan pyyntöä leikkuriin.
Sain juotavaksi sellaisen pienen lääkemitallisen sitä litkua joka rauhoittaa vatsaa. Ei ollut minusta mitenkään paha homma se. Eikä katetroinnistakaan jäänyt traumaa. Eniten ikävältä tuntui se tipan laitto.
Sitten kätilö lähti viemään minua leikkuriin ja ihan siis sängyllä makoilin koko sen ajan ja isä jäi odottamaan huoneeseen vielä. Kun pääsin leikkuriin minulle laitettiin puudute ja kätilö kävi sillä välin hakemassa mieheni ja lämpökaapin.
Kun mies tuli viereeni päästiinkin jo leikkaus aloittamaanPian sen jälkeen syntyikin jo vauva :heart:
Mies pääsi katsomaan vauvaa heti kun vauvaa kuivailtiin ja kun vauva oli saanut hatun päähän ja kapalon ympärilleen niin mies tuli vauva sylissä minua leikkaussaliin katsomaan![]()
Vähän aikaa ihailin vauvaa ja menin sitten heräämöön. Mies lähti vauvan ja kätilön kanssa sinne toimenpidehuoneeseen.
Heräämössä minulla meni useampi tunti koska osastolla oli niin täyttä etten mahtunut sinne. Mies oli vauvan kanssa päässyt jos siirtymään osastolle ja käytävällä istui vauva kainalossa keinutuolissa :heart:
Kun minä sitten muutaman tunnin päästä pääsin perässä niin vauva ja isi siellä jo odottelivat
Toisessa sektiossa mentiin myöskin sairaalaan seitsämän aikoissa. Ilmoittautumisen jälkeen päästiin heti vaihtamaan sairaalavaatteita ja mitään verenpaineita tai painoa ei mittailtu.
Vaatteitten vaihdon jälkeen istuttiin hetki käytävässä ja minä pääsin sitten ihan synnytyssaliin missä oli kätilö ja harjoittelija. Mies jäi odottelemaan käytävälle. Minulta otettiin verikoe, laitettiin tippa, katetroitiin mutta karvoja ei ajeltu.
Pääsin myös taas käyrälle![]()
Mies tuli sen jälkeen synnytyssaliin myös ja odoteltiin taas kutsua leikkaussaliinLitkun join taas myöskin mutta ei taaskaan ollut kovinkaan kamalaa ja sitä oli todella vähän
Mies jäi taas ylös kun kätilö ja harjoittelija lähtivät viemään minua leikkaussaliin. Sängyllä vaan loikoilin taaskin
Ja toivat sitten miehen perässä kun minut oli puuduteltu
Leikkaus kesti vähän pidempään koska edellistä arpea oli edessä ja vuosin aika paljon verta kun valtimo ( vai laskimo? En muista ) katkesi ja ommeltiin uudestaan kasaan mutta kaikin puolin voin koko toimenpiteen ajan mielestäni ihan suht. ok.
Taas vauvaa näytettiin minulle heti syntymän jälkeen pieni hetki ja mies pääsi sitten vauvaa pyyhkimään ja kapaloimaan:heart: Toi sitten vauvan käymään luonani vielä ja pääsin silittämään pientä poskea :heart:
Minulla ei kohtu meinannut supistua joten laitettiin leikkurissa vielä yksi tippaletku lisää tuonne ylös käsivarteen ja sitä kautta kohtua supistavaa lääkettä.
Mies lähti vauvan kanssa synnytyssaliin ja minä menin taas heräämöön. Olin siellä varmaan jonkun 1½-2 tuntia ja sitten pääsin synnytyssaliin miehen ja vauvan luo
Siitä jäi tässä kohtaa mukavampi muisto kuin esikoisen syntymästä
Oli ihanammat kätilöt ja pääsin sinne synnytyssaliin jo vauvan luo. Sain vauvan heti rinnalle ja kätilö kysyi että riisutaanko vauvalta vaatteet pois niin pääsi ihan ihokontaktiin :heart: Ihania muistoja :heart:
Sain myös jääpaloja millä sain kostuttaa suuta kun oli kova jano.
Siellä meistä pidettiin todella hyvää huolta
Sitten päästiin osastolle varmaan jonkun 1½ tunnin päästä siitä kun itse synnytyssaliin pääsin
Kohta kolmas kerta edessä ja innolla odotan![]()
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:kannattais synnyttää jos ei katetria halua. miksi sektiomammoille mikään ei saisi tuntua eikä mikään sattua???kai ne kohta vaatii tipan laitonkin nukutuksessa!
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:Arvatkaas vaan onko se katetrin laitto puudutuksessa helppoa, kun äitin jalat on ihan rimpulat, se vaatii kolme ihmistä siihen hommaan, kaks pitää jalkoja ja yks katetroi! Vie enemmän aikaa, äiti joutuu olemaan kauemmin selällään--sikiölle tulee helposti supiinisyndrooma=sydänäänet laskevat, eli ihan sikiönkin parhaaksi se osastolla katetrointi!
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:Arvatkaas vaan onko se katetrin laitto puudutuksessa helppoa, kun äitin jalat on ihan rimpulat, se vaatii kolme ihmistä siihen hommaan, kaks pitää jalkoja ja yks katetroi! Vie enemmän aikaa, äiti joutuu olemaan kauemmin selällään--sikiölle tulee helposti supiinisyndrooma=sydänäänet laskevat, eli ihan sikiönkin parhaaksi se osastolla katetrointi!
Samoin tipan laitto, jos joutuu odottelemaan kauan saliin pääsyä, verensokerit laskee, huono olo, äidille ja sikiölle ja joskus jopa (turha) teholle joutuminen, kun korjaillaan vauvan sokereita!