Sektioon jälkeen kotiin ja vauva sairaalassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Uusi äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Uusi äiti"

Vieras
Kokemuksia?
Sektio tehtiin toissapäivänä, koska vauva oli vaarassa eikä kasvanut. Raskausviikkoja oli 33, mutta vauva painoi alle kilon.
Miten kotiinlähtö kun itse on toipunut se n.4-7 päivää? Tavan Sektio kyseessä.ongelma lähinnä se että olemme pääkaupunkiseudulla ja täältä vauvakin siirretään jossain vaiheessa oman kaupungin sairaalaan.eli matkaa tulee kotiin 200 km.kotona useampi lapsi joten potilashotelliin tuskin jään.

Meillä hätäsektio rv 35 vauva oli teholla muutaman viikon ja itse kotiuduin kolmantena päivänä. Vierailuaikoja ei ollut vanhemmille tietystikään. Alussa tehtiin useita pikavierailuja osastolla kun oma vointi oli vielä heikko enkä jaksanut istua pitkiä aikoja. Toisella viikolla oltiin vuorotellen osastolla välillä aamusta iltaan vauvan vierellä ja saatettiin torkkua keinutuolissa yökin . Toisen oli oltava kotona esikoisen kanssa. Meillä tosin oli sairaalaan vain 10min matka että siinä mielessä meni helposti nuo siirtymiset.
Voimia tilanteeseen ja toivotaan että pieni saa pian voimia kotiutua perheen luokse :)

Itse kotiuduin myös kolmantena päivänä, vauva syntyi myös rv 33. Vierailkaa niin kuinka teille sopii. Onhan tuo teidän tilanne ihan eri siinä mielessä että meillä oli sairaala lähellä ja vasta ensimmäinen lapsi.

Varaudu alustavasti siihen että saattaa olla ihan laskettuun aikaan asti, voi tietysti päästä kotiin paljon aikaisemminkin tai myöhemminki. On sallittua sekin että jos joskus ei pääse käymään, tai ei voi olla niin kauan kun haluaisitte. Älä ota siitä pahaa oloa, vaikka varmasti tulee kuitenkin.

Timantitkin on pieniä.

Pääset kotiin ja vauva jää osastolle kasvamaan! Käytte sitten mahdollisuuksien mukaan hoitamassa vauvaa...sairaalataival voi olla pitkä ja tulette varmasti tarvitsemaan yöpaikkaa silloin kun käytte vauvaa hoitamassa. Joillakin paikkakunnilla on mahdollisuus yöpyä hotellissa ja siitä saa hyvityksiä (kysele osastolta miten teidän sairaalassa on käytöntö). Voimia kulkemiseen (itse kuljin 2vko vauvaa hoitamassa ja rankkaa oli...vaikka sairaala oli melkein vieressä). Toivottavasti saatte vauvan pian lähemmäs <3

Itse kotiuduin kyllä 2vrk sektiosta vauvan kanssa. Tuskin siellä sentään ihan viikkoa saa makoilla?
Mutta toki käyt vauvaa hoitamassa osastolla niinpaljon kuin pystyt, onko teillä mitään tuttuja/sukulaisia tms missä yöpyä jos ei joka päivä jaksa ajaa tuota väliä?

Yhteistyössä