sektiovastaiset lääkärit miehiä vai naisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marmara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marmara

Vieras
Jos olet joutunut "taistelemaan" saadaksesi sektion (esimerkiksi sairauden tai edellisen synnytyksen jättämän pelon takia), niin onko sektiota vastustanut lääkärisi ollut mies vai nainen?

Minulla eka synnytys oli pitkä ja hankala ja päätyi lopulta kiireelliseen sektioon. Nyt on toinen tulossa, ja ainoastaan toivon, että vauva ja minä säilyttäisiin hengissä ja vammautumatta synnytystavasta riippumatta. Kävin raskauden alkupuolella ihan muista syistä ä-pkl:lla, jolloin naislääkäri itse ehdotti, että "varaa sitten aika tänne synnytystapa-arvioon raskauden loppupuolella, niin mietitään sektiota". Raskauden puolivälissä taas kävin muista kuin sektiosyistä polilla, jolloin mieslääkäri oli kirjoittanut papereihin, että "kokeillaan alatiesynnytystä". Tämän sain tietää vasta seuraavalla neuvolakäynnillä terveydenhitajan lukiessa papereitani. Lääkäri ei siis jutellut kanssani asiasta ollenkaan. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa polilla käyntiä synnytystapa-arvion merkeissä. (Haluaisin synnyttää normaalisti alateitse, mutta pelkään ettei se minun kropallani tule onnistumaan. Haluaisin lääkäriltä rehellisen mielipiteen siitä, kannattaako edes toista kertaa yrittää. )

Jos olet saanut nais- ja mieslääkäriltä erilaisa mielipiteitä synnytystavasta, niin kummat ovat suositelleet alatiesynnytystä ja kummat sektiota?

Jos ensimmäinen synnytys on päättynyt sektioon niin aina tehdään synnytys tavan arviointi. Siinä mitataan mm lantio ja keskustellaan synnytyksestä -viimeisestä ja tulevasta. Yleensä alatie synnytys on mahdollista vaikka edellinen olisikin päätynyt sektioon esim avautumattomuuden takia.

Mulle naislääkäri suositteli alatie synnytystä vaikka edellinen päättyikin kiireelliseen sektioon. Ja pitkän harkinnan jälkeen suostuinkin sitä yrittämään. Ja onneksi näin sillä sain kuin sainkin punnerrettua vauvan alateitse. Itse en tähän oikein uskonut -en ekalla enkä tokalla kerralla. Sama kai tuo mitä kautta se vauva tulee kunhan kaikki sujuu suht hyvin. Harvoinhan tuo synnytys on aivan kivutonta... mutta kun oli jo kolme vuotias esikoinen niin alatiesynnytys oli helpompi jälkikäteen. Sektio haavan kanssa esikoisen hoitaminen olisi ollut hankalampaa, ei mahdotonta.

Luulen että sinutkin kutsutaan raskauden loppu metreillä synnytys tavan arvioon. Siellä kannattaa keskustella kätilön ja lääkärin kanssa peloistasi. Tsemppiä!

Noita mieslääkäreitä on sen verran vähemmän että on varmaan vaikea tehdä arvioita. Voisit kysellä myös jo vaikka tuolta lastenhoito puolelta, kun siellä on varmaan enemmän jo synnyttäneitä. Minusta on kyllä aika hassua tehdä kyseistä arviota, mutta kaipa sinulla on syysi... Jos vaivaudut niin kerro toki. En ole kyllä arvioimassa, mutta ihan kiva olisi vain tietää. Onnellista odotusta joka tapauksessa!

Yhteistyössä