Sekundäärinen lapsettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2x äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2x äiti

Vieras
Meillä on kaksi lasta, jotka ovat saaneet alkunsa helposti. Olemme kuitenkin kärsineet sekundäärisestä lapsettomuudesta viisi vuotta. Tuona aikana on ollut yksi (illmeisesti) tuulimunaraskaus neljä vuotta sitten.

Miehen sperma-analyysi osoitti, että siittiöiden liikkuvuus oli huono, mutta jatkotutkimuksia ei ole vielä hänelle tehty. Itse olen käynyt verikokeessa ja sisätutkimuksessa, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. FSH-arvoa ei kuitenkaan testattu, ehkä se kannattaisi vielä ottaa?

Epäilen, että minussakin jotain vikaa olisi eikä pelkästään miehessä, koska parin/kolmen vuoden ajan on ennen menkkoja tullut tuhruvuotoa 2-3 päivää. Se ei ole minulle normaalia. Kierto on kuitenkin suht. säännöllinen 26-28 päivää. Mistä tuhruvuoto voisi johtua ja miten sen syyn voi selvittää? Keltarauhasessa ei verikokeen mukaan pitäisi olla vikaa. Endometrioosin mahdollisuutta mietin. Kuukautiskipuja minulla on ollut aina ja pahimmillaan ne on varsinaisen vuodon ensimmäisenä tai joskus toisena päivänä. Silloin minun on myös vaikea erottaa, onko kipu kuukautiskipua vai ulostamiseen liittyvää kipua. Mihin tutkimuksiin minun kannattaisi seuraavaksi mennä?

Sellainen tuli vielä mieleen, että menkat kestää mulla 7 päivää, ovat aina kestäneet. Ekat kaksi tai kolme päivää ne ovat runsaat. Nykyinen tuhruvuoto ennen menkkoja tarkoittaa siis puolentoista viikon vuotoa yhteensä.

Hei "2xäiti"!

Kiitos kysymykestäsi.

Kehoittaisin teitä hakeutumaan suoraan lapsettomuusklinikalle tutkimuksiin, jossa voidaan selvittää mitä tutkimuksia kannattaisi tilanteessanne tehdä. Ilmeisesti jotain hormoniverikokeita sinulta onkin jo otettu, koska keltarauhasarvon on todettu olevan normaali. Lapsettomuuden perustutkimuksiin kuuluu näiden hormoniarvojen (myös siis ilman muuta tuo fsh) lisäksi myös munatorvien aukiolotutkimuskin. Lisäksi myös tuohon miehen siemennesteanalyysiin kannattaisi ottaa kantaa kuinka merkittävä se on raskaaksi tulon kannalta.

On vaikea arvailla mistä tuo tuhruvuoto voi johtua, yleensä se toki liittyy juuri tuohon keltarauhasen vajaatoimintaan ja myös endometrioosissa voi ilmetä tuota tiputteluvuotoa. Nämäkin asiat kannattaa selvittää asiaan perehtyneet lääkärin kanssa.

Ottakaa vain rohkeasti yhteyttä lapsettomuusklinikalle, toivotaan onnea matkaan!

Yhteistyössä