Selänteen sirpukka tuohtuneena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

.....

Tunnettu jäsen
27.11.2015
19 886
4 368
113
No niin, se on taas päivän ärsyyntymiskynnys ylitetty :D
Tällä kertaa sen ylitti sirpa selääne:

Sirpa Selänne kiivastuu sukupuolirooleista – naisen paikka on kotona: ”Naisen on pakko jäädä kotiin hoitamaan lasta”

Sirpa Selänne pohtii sukupuolirooleja Yökylässä Maria Veitola -ohjelmassa. Selänne on vahvasti sitä mieltä, että naisen on jäätävä kotiin hoitamaan lapsia.
Yökylässä Maria Veitola -ohjelmassa vieraillaan kiekkolegenda Teemu Selänteen ja hänen vaimonsa Sirpa Seläneen kotona Coto de Cazassa, Kaliforniassa.

Selänteet paljastavat Veitolalle yökyläilyn aikana intiimejä yksityiskohtia parisuhteestaan, kuten heidän seksielämästään. Intohimo on säilynyt Selänteiden mukaan suhteessa, vaikka he ovat olleet yhdessä jo yli 20 vuotta.

Sirpa Selänne kertoo ohjelmassa heillä olevan hyvin selkeä jako kotitöistä ja lastenhoidosta. Sirpa sanoo olevansa hyvin vanhanaikainen. Hän on hoitanut lapset, kodin ja arjen pyörittämisen Teemun ollessa pelireissuilla.

48f3b4aa6df743a7b76a4fd337039bb3.jpg

Yökylässä Maria Veitola -ohjelmassa vieraillaan Teemu ja Sirpa Selänteen kotona Kaliforniassa. (KUVA: Handout)

Veitola, Sirpa ja Teemu siemailevat keskiviikkona esitettävässä jaksossa viiniä parin espanjalaistyylisen kartanon pihalla. Puhe siirtyy naisten ja miesten vastuuseen, sekä sukupuolirooleihin.

Sirpa kiihtyy silminnähden puhuessaan sukupuolirooleista. Selänteiden perheessä on ollut hyvin selkeä jako kotitöistä ja lastenhoidosta. Sirpa on hoitanut lapset, kodin ja arjen pyörittämisen Teemun ollessa pelireissuilla.

– Siinä vaiheessa, kun lähdetään perustamaan perhettä, on idioottimaista olettaa, että tasapaino miehen ja naisen välillä kotitöissä säilyisi. Se ei ole missään olosuhteissa mahdollista, Sirpa painottaa ohjelmassa.

– Nainen on se, joka kantaa raskauden, kantaa lasta, ja jonka on pakko jäädä hoitamaan lasta kotiin. Se on äidin vaisto.

67ff3d6d0f094a14944ee002f0e6fb4c.jpg

Illan hämärtyessä puhe kääntyy sukupuolirooleihin. Sirpa tulistuu ajatuksesta, että perheellinen nainen olisi mukana työelämässä. (KUVA: Handout)

Teemu kuuntelee mietteliäänä vaimoaan ja huomauttaa, että myös isä voi jäädä kotiin hoitamaan lasta.

– Voi se olla toisinpäinkin. On niitä isiä, jotka jäävät kotiin ja vaimo menee töihin, Teemu sanoo.

Sirpa torppaa ajatuksen täysin.

– Mun mielestä lapset tarvitsee äidin, joka on oikeasti kotona. Äiti on lapsille kaikista tärkein, emo. Kun lapset tulevat vanhemmiksi, niin on isäkin tärkeä. Ja sitten naiset haluavat tasa-arvoa. Ne haluavat olla kuin miehiä. Olkaa sitten kuten miehiä, älkää tehkö lapsia. Olen ihan hemmetin vanhanaikainen, Sirpa tulistuu.

– Jos haluat olla työelämässä, niin älä tee lapsia. Paina duunia niska limassa ja bisnestapaamisissa. Who cares! Jos teet lapsia, niin ole äiti.

Viimeksi muokattu:
Ensin en edes ärsyyntynyt, kun Sirpan elämä on nyt lienee aika kaukana normiemännän arjesta, ja siksi todellisuudentaju ehkä hiukan heikentynyt. Mutta sitten alkoi oikeasti ärsyttää tuo noin typerä "minun totuteeni on se ainoa oikea ja kaikkien muiden on tehtävä samoin" -asenne.

Sirpa ei ilmeisesti oikeasti käsitä, että
A) myös miehet saavat lapsia. He eivät ole vain rahapusseja, kuten ilmeisesti selänteiden perheessä asia on.
ja
B) Monet naiset ovat varsin kykeneviä sekä hoitamaan lapsia että töitä. Kaikki eivät ole Sirpan lailla rajoittuneita ja sillä tavalla avuttomia, että kykenisivät vain yhteen asiaan elämässä
ja
C) Aika harvalla on taloudellisesti mahdollista jäädä kymmeneksi vuodeksi kotiin lasten kanssa. Meinaako Sirpa, että vain miljoonia tahkoavien jääjiekkoilijoiden vaimot saisivat lisääntyä, vai mitä hän on pikku päässään miettinyt.

Voi helvetin helvetti, arjen pyörittäminen. Lakatkaa nyt te saatanat jo käyttämästä tuota uusfeminististä ilmaisua, jolla yritetään saada normaalit arkiset askareet kuulostamaan joltain kokopäivätoimisesti massiivisia ponnisteluja vaativilta uroteoilta.

No noh... ottakaa huomioon lähtökohta. Jos Sirpa olisi selittänyt sitä miten nainenkin voi olla perheen pankkitili ja mies kodin hengetär, niin miten tämä tulkittaisiin? Kirjoitettaisiin otsikko, että "Sirpa Selänne katkerana - kyllä nainenkin voi olla perheen pää".

Ensin en edes ärsyyntynyt, kun Sirpan elämä on nyt lienee aika kaukana normiemännän arjesta, ja siksi todellisuudentaju ehkä hiukan heikentynyt. Mutta sitten alkoi oikeasti ärsyttää tuo noin typerä "minun totuteeni on se ainoa oikea ja kaikkien muiden on tehtävä samoin" -asenne.

Sirpa ei ilmeisesti oikeasti käsitä, että
A) myös miehet saavat lapsia. He eivät ole vain rahapusseja, kuten ilmeisesti selänteiden perheessä asia on.
ja
B) Monet naiset ovat varsin kykeneviä sekä hoitamaan lapsia että töitä. Kaikki eivät ole Sirpan lailla rajoittuneita ja sillä tavalla avuttomia, että kykenisivät vain yhteen asiaan elämässä
ja
C) Aika harvalla on taloudellisesti mahdollista jäädä kymmeneksi vuodeksi kotiin lasten kanssa. Meinaako Sirpa, että vain miljoonia tahkoavien jääjiekkoilijoiden vaimot saisivat lisääntyä, vai mitä hän on pikku päässään miettinyt.

Harvinaisen hyvin sanottu.
Kauheen kiva, että Sirpakin on löytänyt paikkansa heidän perheessä ja saa kokea tyydytystä osuudestaan ja ilmeisesti homma toimii heillä.
Harmi, ettei Sirpa kuitenkaan kykene ymmärtämään, ettei heidän elämäntyylinsä ole kaikille mahdollinen eikä edes toivottu.

• Tykkää
Reactions: .....
Voi helvetin helvetti, arjen pyörittäminen. Lakatkaa nyt te saatanat jo käyttämästä tuota uusfeminististä ilmaisua, jolla yritetään saada normaalit arkiset askareet kuulostamaan joltain kokopäivätoimisesti massiivisia ponnisteluja vaativilta uroteoilta.
Kyllä se arjen pyörittäminen on ihan oma hommansa
Jos puoliso on kotoa poissa yhtä paljon kuin Teemu niin kyllähän se kotona oleva puoliso on ruoanlaittaja/autonkuljettaja/siivoaja/nurmikonleikkaaja/lastenhoitaja/laastarinlaittaja jne...

Mut jos puoliso tienaa yhtä paljon kuin Teemu niin sit on varaa palkata lastenhoitajaa/kotiapulaista/puutarhuria/uima- altaan huoltajaa jne.
En tiedä, mutta veikkaan, että Sirpan ei kotiäitinä ole tarttenu rehkiä ihan samaan tapaan kuin normaalituloisemmissa perheissä.

Toisaalta ymmärrän. En siis ole samaa mieltä, mutta näkisin, että Sirpa yrittää noilla jutuillaan epävarmana oikeuttaa itselleen ja muille, miksi ei ole ollut työelämässä vissiin ikinä(?). Ja se on Sirpa ihan ok, sinulla on Teemun työn takia ollut siihen mahdollisuus. Mutta typerää yrittää syyllistää äitejä, jotka käyvät töissä ja idioottimaista nostaa itsensä joksikin Emoksi samalla isän merkitystä vähätellen.

Joillain sitä on varallisuutta ja pokkaa päästellä tuolleen. Siis hänelle varmaan hyvä ratkaisu ja minunkin unelmani olisi olla kotirouva jos mies tienaisi tarpeeksi tai muuten riittäisi massi. Haluan kuitenkin hyvän toimeentulon ja lapsille monenlaista mahdollisuutta, syödä hyvää luomuruokaa ja asua omakotitalossa - sitä varten on käytävä töissä.
En tiedä jaksaisinko loputtomasti olla kotona, ehkä, kenties hyvinkin mutta jotain akateemista puuhastelua tai kulttuurista virkikettä sitä ennen pitkää tarttis.

Joillain sitä on varallisuutta ja pokkaa päästellä tuolleen. Siis hänelle varmaan hyvä ratkaisu ja minunkin unelmani olisi olla kotirouva jos mies tienaisi tarpeeksi tai muuten riittäisi massi. Haluan kuitenkin hyvän toimeentulon ja lapsille monenlaista mahdollisuutta, syödä hyvää luomuruokaa ja asua omakotitalossa - sitä varten on käytävä töissä.
En tiedä jaksaisinko loputtomasti olla kotona, ehkä, kenties hyvinkin mutta jotain akateemista puuhastelua tai kulttuurista virkikettä sitä ennen pitkää tarttis.

Sitä vois joogata aamusta, mennä manikyyriin, pedikyyriin ja kasvohoitoon, sitten sitä vois lukea hyvää kirjaa, mennä yliopistolle opiskelemaan jotain huuhaatiedettä, kertoa kokille mitä ruokaa haluaa. Pyytää siivoojaa pyyhkimään pölyt ja nauttia loppupäivästä allaspojan kanssa, kun lapset on harrastuksissaan ja isä työmatkalla...
:ROFLMAO:

Mä oon sirpan kanssa ihan samaa mieltä. Äiti on lapsille kaiki kaikessa ja sen takia kaikkien äitien kuuluis olla kotona lasten kanssa ja saada siitä parempi raha kun sais sitten paremman elämän lapsille. Se tarviiks olla miestä niin ei tarvii. Se on mun puolesta jokasen oma asia. Se joka on uraäiti niin ei ne välitä lapsistaan vaan ne välittää kaikesta muusta. Tän mä oon huomannut monta kertaa. Mulla on ollut tärkeetä aikaa mun lapsille antaa ja mä teen niin jatkossakin. Lapset on omaa lihaa ja verta ja ne pysyy aina lapsina oli ne paperissa minkä ikäsiä tahansa. Täs on se ero uraäitiin koska uraäiti sanoo että lapset on osa kuvaa ja vaan 1 osto muitten joukossa. Välittämisestä ei voi puhua kun aikaa ei omille lapsille oo.

Seuraava esitys:
MTV3 Ke 08.02.2017 klo 21.00
Sirpa Selänne. Kausi 2, 3/10. Maria on yökylässä Sirpa Selänteen luona Kaliforniassa. Maria ihastuu amerikkalaiseen kehumiskulttuuriin ja pohtii Sirpan kanssa parisuhdetta ja perheen merkitystä.

Seuraavat esitykset:
MTV3: Ke 08.02.2017 klo 21.00
MTV3: To 09.02.2017 klo 01.05
AVA: La 11.02.2017 klo 14.00
MTV3: La 11.02.2017 klo 18.00
MTV3: Ma 13.02.2017 klo 16.30
AVA: Ma 13.02.2017 klo 20.00
Ei helkkari. Uusitaanko ohjelmia noin monta kertaa?

Toisaalta ymmärrän. En siis ole samaa mieltä, mutta näkisin, että Sirpa yrittää noilla jutuillaan epävarmana oikeuttaa itselleen ja muille, miksi ei ole ollut työelämässä vissiin ikinä(?). Ja se on Sirpa ihan ok, sinulla on Teemun työn takia ollut siihen mahdollisuus. Mutta typerää yrittää syyllistää äitejä, jotka käyvät töissä ja idioottimaista nostaa itsensä joksikin Emoksi samalla isän merkitystä vähätellen.
Sullakin olis ollut mahollisuus välittää sun lapsista mut ei kiinnostanut. No se on ihan ok ja sun valinta. Eläimissä äidit pitää huolta ja puolustaa ja tappelee lasten puolesta. Tää on luonnollista ja sun ja muitten samanlaisten niin se ei oo luonnollista.

Mä oon sirpan kanssa ihan samaa mieltä. Äiti on lapsille kaiki kaikessa ja sen takia kaikkien äitien kuuluis olla kotona lasten kanssa ja saada siitä parempi raha kun sais sitten paremman elämän lapsille. Se tarviiks olla miestä niin ei tarvii. Se on mun puolesta jokasen oma asia. Se joka on uraäiti niin ei ne välitä lapsistaan vaan ne välittää kaikesta muusta. Tän mä oon huomannut monta kertaa. Mulla on ollut tärkeetä aikaa mun lapsille antaa ja mä teen niin jatkossakin. Lapset on omaa lihaa ja verta ja ne pysyy aina lapsina oli ne paperissa minkä ikäsiä tahansa. Täs on se ero uraäitiin koska uraäiti sanoo että lapset on osa kuvaa ja vaan 1 osto muitten joukossa. Välittämisestä ei voi puhua kun aikaa ei omille lapsille oo.

Pliis. Sä annat kyllä nyt niin huonon kuvan kaikista kotiäideistä. Lopeta.:ROFLMAO:

Harvinaisen hyvin sanottu.
Kauheen kiva, että Sirpakin on löytänyt paikkansa heidän perheessä ja saa kokea tyydytystä osuudestaan ja ilmeisesti homma toimii heillä.
Harmi, ettei Sirpa kuitenkaan kykene ymmärtämään, ettei heidän elämäntyylinsä ole kaikille mahdollinen eikä edes toivottu.
Joo, itseäni ärsyttää juuri tuo ehdottomuus, että kun minä olen tehnyt näin, niin tämä on ainoa oikea tapa.

Mä en jaksa edes ärsyyntyä ihmisistä, jotka kuvittelevat että heidän/hänen tapansa elää on ainoa oikea tapa elää.

Eläkööt lasipallossaan, mä opin joka päivä aikalailla suuremmasta pallosta uusia juttuja. Kuten lapsenikin. :)

Yhteistyössä