Hae Anna.fi-sivustolta

Selittämätön lapsettomuus

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Emma, 12.06.2006.

1. Emma Vierailija

Ajattelin testata, että kuinka monella tämän palstan lukijoista on diagnoosina selittämätön lapsettomuus. Onko teillä sellaista tunnetta, että olisi helpompaa, jos tähän kaikkeen olisi jokin selkeä syy?

Me olemme yrittäneet lasta 03/2005 lähtien ilman mitään tulosta. Peruskokeet on käyty läpi ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Mulla on kuitenkin paljohkosti välivuotelua ja itse syytän siitä tilannetta. Välivuotoonkaan ei ole löydetty mitään syytä paitsi mahdollinen polyyppi, joka mahdollisesti onnistuttiin kuitenkin poistamaan. Polyyppi tai välivuotelukaan eivät lääkärin mukaan kuitenkaan estä raskautumista.

Inhottavan epämääräistä! Vähän on myös sellainen olo, ettei lääkärit ota meidän tilannetta ihan vakavasti vaan kehottavat aina vaan yrittämään luomusti ja vakuuttelevat olevansa varmoja, että tulen pian raskaaksi. Nyt olemme sopineet yrittävämme kesän luomuna ja syksyllä sitten pohditaan hoitoja.

2. meillä Vierailija

on diagnoosina juuri tuo selittämätön, kaikki perustutkimukset olivat ok. meillä yritystä takana 4/05 ja tutkimuksiin hakeuduin jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen. hätähousu. julkisella lähettivät meidät takaisin kotihommiin, otin yhteyttä yksityiseen ja nytten tässä odotellaan tuottaako ivf-hoito positiivisen tuloksen.
    kyllä tuo selittämättömyys on aika ikävää, lääkäri sanoi että ilmeisesti ikäni, 37v vaikuttaa munasolujen laatuun. ja siksi raskautuminen luomusti on vähän vaikeampaa, tiedä sitä.
    en tiedä minkä ikäinen olet, hyvä on kuitenkin mennä hakemaan apua mahdollisimman pian jos ei tärppää.
    tsemppiä!

3. Tuulia Vierailija

Meillä myös syy selittämätön. Yritystä on ollut viitisen vuotta, hoitoja tehty 4 inseminaatiota, 1 IVF, 2 passia. Kaikki negaa. Lääkärin mielestä ei vielä kannata luovuttaa, syksyllä jatkuu hoidot uudella IVF:llä.
    Tsemppiä!

4. marja Vierailija

Ei meiltäkään mitään syytä ole - vielä - löytynyt. Yritys alkoi 1/2004, takana pari ovulaation induktiota, edessä syksyllä ivf. Itse olen 35v, mies 33.

Olen monesti ajatellut samoin, olisi helpompaa, että tietäisi missä on vika. Voitaisiin heti koittaa niitä hoitoja, joilla onnistumisen mahdollisuus olisi parempi. Nyt voidaan vain kokeilla, että mikä se mahtaisi olla ja niissähän lähdetään aina tietenkin liikkeelle niistä kevyemmistä vaihtoehdoista.

Lääkärit ovat kyllä ottaneet tilanteemme aivan vakavasti ja meidät otettiin aika pian ivf-jonoonkin. Ja ainahan on se mahdollisuus, että tuossa ivf-vaiheessa sitten selviääkin se syy.

5. Johanna Vierailija

Olemme myöskin selittämättömiä, tosin nyt 1.ivf-hoidossa syynä selvisi, että alkio ei kiinnity. Hedelmöittyminen tapahtui hienosti ja pakkaseenkin saatiin alkioita, mutta alkio ei kiinnittynyt. Siihen ei kai voi tehdä mitään. Masentaa.. Menkatkin alkoivat jo pp10.

6. Kiira Vierailija

Täälläkin yksi, kolme ivf-hoitoa takana, yhteensä kuusi alkiota siirretty, yksikään ei ole kiinittynyt, ja mitään ei koskaan ol saatu pakkaseen, nyt on aika luovuttaa, en taida jaksaa enää, lääkäri aina lohduttaa, ettei luomuraskauskaan ole mahdoton, mutta... toivottomalta tämä tuntuu...

7. minä vaan Vierailija

täälläkin selittämätön.2004 tammikuus alkanut yritys ja 2005 huhtikuus hoitoihin. 3inssia negaa ja yks ivf plus(meni kesken vko 9)ja pas nega.syksyllä jatkuu hoidot.meidät on kyllä tettu ihan vakavasti ja onhan se kurjaa tavallaan kun ei mitään selkeetä syytä,mut toisealt se on hyvä niin voi olla paremmat mahikset onnata ku jos olis joku tietty "vika"

8. Emma (AP) Vierailija

Hei Johanna, mitä tarkoittaa tuo, ettei alkio kiinnity? Tai siis tiedän kyllä, mitä se tarkoittaa, mutta miten se havaittiin ja pidetäänkö sitä syynä teidän lapsettomuuteen vai oliko se vaan yksittäinen juttu? Hupsista, tulipas monta kysymystä...

Itse olen vaan monesti miettinyt tuota, että ehkäpä alkio ei mullakaan kiinnity, kun on niin paljon tuota välivuotoa, mutta tämä on taas kerran tällaista mutu-tuntumaa. Kuitenkin näitä monenlaisia syitä tähän aina miettii ja ajattelee, että oikeestaan mitään selittämätöntä ei voi olla olemassa, mutta selityksiä ei vaan vielä tiedetä.

9. Johanna Vierailija

Emma: siis tuon alkion kiinnittymisongelma oli vain minun oma tulkintani, kun kaikki muu meni hienosti. Lääkäri ei ole sitä diagnisoinut mitenkään. Mulla on on tiputteluvuotoa, joten epäilen kans sillä olevan jotain tekemistä tämän kanssa, vaikka mitään kasvaimia tms. ei ole löytynyt. No saa nähdä kiinnittyykö pakkasalkioista mikään.

10. Pauliina Vierailija

Sama vika on meilläkin. Meillä on ilmeisesti muista kirjoittaneista poiketen sellainen ero, että meillä on kaksi luomusti alkunsa saanutta lasta eli emme ole täysin lapsettomia. Tätä kolmatta olemme yrittäneet kohta kolme vuotta. Kaksi ensimmäistäkin ovat antaneet odottaa itseään melko kauan, mutta kolmatta ei ilmeisesti siis tule ollenkaan. Puolisen vuotta sitten kävimme tutkimuksissa ja tulos oli juuri tuo selittämätön lapsettomuus. Meillä on ikää sen verran, ettemme pääse hoitoon enää julkiselle puolelle. Tutkimuksissakin kävimme yksityisellä, kun lääkäri ilmoitti minulle, että ei minun tarvitse enää saada lapsia, kun olen jo niin vanha (silloin 39), joten voin mennä yksityiselle klinikalle rahojani hassaamaan, jos haluan, mutta verorahoja käyttämään hän ei minua päästä. Yksityisellä oli toinen ääni kellossa, mutta kävimme vain tutkimuksissa emmekä alkaneet hoitoihin siellä. Nyt yritämme vielä luomusti tai oikeastaan emme edes erityisesti yritä, mutta ehkäisyä ei ole. En tiedä, kuinka kauan näin. Meillä ei tietystikään ole samalla tavalla raskasta kuin niillä, joilla ei ole ollenkaan lapsia. Se, ettei syytä löytynyt ja ettei periaatteessa edes mitään vikaa ole, on kuitenkin kuluttava tilanne. Olen kuullut, että jotkut ovat tässä tilanteessa jopa aloittaneet ehkäisyn ihan vain päästäkseen jokakuukautisesta piinasta.

11. tatti Vierailija

Myös meillä sama diagnoosi, poikkeuksena muista kirjoittajista, että minulla yksi luomuraskaus alku, joka päättyi keskenmenoon raskausviikolla 11. Tuohonkin raskautumiseen kului 5 vuotta yrittämistä.
    Sen jälkeen olemme kokeilleet jo noin 3 vuoden ajan erilaisia lapsettomuushoitoja: 2 inseminaatiota, nega, ensimmäisestä IVF:n tuoresiirrosta plus, km rv 8+1, pakastesiirrosta plus, km rv 5. Toinen IVF:n tuoresiirrosta nega, pakastesiirrosta plus, km rv9+5, joka tapahtui hiljattain, n. 1kk sitten.

Huh, voimat tässä jo alkaa mennä ja toivo myös. Aiemmin hoitohenkilökunta on vaan rauhoillut, että kyllä sä vielä raskaaksi uudelleen tulet, ( aarg! Niinkuin minulla olisi varaa tuhlailla näitä alkioita/ sikiöitä.) Nyt tuli sitten vihdoin toinen ääni kelloon ja päästiin lisätutkimuksiin.

Minulla on ikää 30 ja mies on neljä vuotta vanhempi. Nuoria ollaan toisten mielestä, mutta ei kyllä ikuisesti jos tämä meininki jatkuu. Luomutouhujakin ollaan ylläpidetty tässä sivussa, mutta mitään sillä saralla ei ole tapahtunut.

12. Johanna Vierailija

Tatti: no teilläkin on aikamoinen hoitohistoria takana. Mulla ei ole koskaan plussaa tullut, takana 6xIUI ja 1 ivf, josta myöskin nega. Pakkasessa odottaa 13 kpl alkioita, joten saa nähdä alkaako raskaus näistäkään.. Kurjaa, kun ei tiedä missä on vika, kun mitään ei oo löytynyt. Tuntuu, että muilla on sentään joskus raskaus edes alkanut, mutta ei minulla. Ikää on 31v.

13. tatti Vierailija

Hei Johanna!

Tasan ei käy onnenlahjat. Minulla ekasta IVF saatiin kerättyä 11 alkiota, mutta hedelmöityksen jälkeen vain kaksi oli kelvollisia siirrettäväksi. Toisella kertaa saatiin 17, mutta tällä kertaa loppufinaaliin selvisi 5, joista yksi siis siirrettiin tuoreeltaan ja loput pakkaseen.
    Kuitenkin tämän kevään siirrossa kävi niin, että ensin sulatettiin kaksi, jotka eivät lähteneet enää jakautumaan. (Tämä merkitsi tietenkin elon hiipumista, näistä pienistä, mutta tärkeistä soluista.) Sitten sulatettiin vielä nuo toiset kaksi, joista toinen lähti kasvamaan ja se siirrettiin sitten minun kohtuuni. Raskaus päättyi kuitenkin jälleen km.
    Pettymyksemme pakkaseen ei siis taaskaan jäänyt useampaan kertaa käytettäväksi alkioita.

Sinulla onkin mahtava satsi käytettävissä. Onnea niille siirroille!

14. kyykytetty Vierailija

hei,
    meillä selittämätön lapsettomuus diagnoosina, vaikka hedelmällisyyttä heikentäviäkin tekijöitä on olemassa.
    lapsettomuutta takana 4 vuotta, 1kv. Ikää 33v.
    sairaalan ilmeisesti ammattitaitoisen ihmisen (ylilääkäri) hoitoehdotus tämän kaiken jälkeen: odottakaa ja ajatelkaa jotakin muuta.
    uskomatonta, törkeää, naivia ja potilaan älyn karkeaa aliarvioimista.
    jokainen puolikkaalla aivolla varustettu tajuaa, että tässä iässä ei enää odottelu auta vaan on ryhdyttävä toimiin.
    meidän on odotettava 6kk ja sitten "pääsemme" jonottamaan.
    jos ei hoitoa ala kuulua, mietin vakavasti potilasasimieheen yhteydenottamista, sillä tämä on mielestäni hävyttömyyden huippu

15. Iris Vierailija

Mulla myös diagnoosina selittämätön (väestöliitto) vaikka prolaktiiniarvot huitelevat jatkuvasti korkeina ja tiputtelen viikon ennen kuukautisia. Joku toinen lääkäri epäili keltarauhasen vajaatoimintaa. Luget pitävät kuitenkin tiputteluvuodon täysin pois (annos 200 aamulla ja 200 illalla) ja se vielä vahvistaa sitä että keltarauhanen ei todellakaan pelaa. Yhden toisen lääkärin tulkinta oli sellainen että jos keltarauhanen ei pelaa, munasoluissa on jotain häikkää koska nämä kaikki hormonijutut tapahtuvat ketjureaktiossa..Ollaan kokeiltu ainoastaan pregnyl + luge-yhdistelmää koska ovuloin säännöllisesti ja usein tuplana, puregonia meinattiin alkaa pistämään mutta sitten lääkärikin sanoi ettei oikeastaan kannata koska ei se munasolun laatuun vaikuta. VL söi kaikki liikenevät rahat ja olen jonossa julkiselle. Syyskuussa ensikäynti. Ärsyttää odottaa mutta taloudellisesti nyt tällä hetkellä ei ole mitään muutakaan vaihtoehtoa. Ja yritetty ollaan luomusti jo niin monta vuotta (en enää jaksa edes laskea, ei riitä yhden käden sormet) että usko luomulapseen on lopullisesti mennyt. Ikää on 33.

16. Iris Vierailija

kyykytetylle:
    saamasi kohtelu on ollut asiatonta. VAADI että pääset jonottamaan heti. Jos olet jopa 4 vuotta yrittänyt kenenkään ei tarvitse tulla sanomaan että relax, yritätte liikaa. taitaa olla sairaalassa vähän ruuhkaa... vaihdoin myös muuten sen takia yksityiseltä julkiselle koska yksityiselläkin lääkäri vaihtui koko ajan ihan samalla tavalla kuin julkisellakin josta myös aikaisempaa kokemusta...Mulla on sellainen olo että muutama inseminaatio yritetään, ei missään nimessä kuutta tai seitsemää ja sen jälkeen sitten heti IVF tai IICSI.

17. Kultapiisku Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä on siitä hassu tilanne, että itselleni on nuorempana tehty raskaudenkeskeytys ja miehellä on edellisestä avioliitosta kaksi lasta. Eli kummassakaan ei todistetusti ole mitään vikaa, mutta yhteistä lasta meille ei sitten vaan suotu. Yritys alkoi joskus viisi vuotta sitten ja nykyään olen jo luovuttanut. Minä kävin tutkimuksissa, söin hormoneja ja laskin päiviä... Mihinkään hoitoihin en halunnut lähteä.
    Nyt on siis jo ikää sen verran (41 v.) etten enää jaksa yrittää.

Sille, joka vihastui lääkärin neuvosta unohtaa koko juttu... Minä ainakin tiedän yhden parin, joka vuosikausia yritettyään, päätti unohtaa koko jutun ja lähti matkalle. Ja kuinkas ollakaan.... Raskaus alkoi ja nyt lapsia on jo kaksi.

18. Sandeman Vierailija

Me ollaan myös selittämättömiä, vaikkakin mulla on endometrioosi joka saattaa vaikuttaa asiaan. Kuitenkin laparoskopian jälkeen sanottiin että nyt on ihan hyvät mahdollisuudet saada luomulapsi. Noh eipä sellaista ole kuulunut.
    Clomeja söin kaksi kiertoa, tehtiin yksi negaan päättynyt inssi, nyt olen kesätauolla, kun nuo hormonit aiheuttaa mulle yöhikoilua ja mielialavaihteluita. Päätin siis itse olla ilman. Elokuussa olisi tarkoitus aloittaa pistoshoidot, hoidoissa ollaan julkisella puolella, yritystä 2 vuotta, ikää 35.

Ja tuo "unohtakaa koko juttu". Vitsit että mä olen kuullut tuon jutun niin monta kertaa että ihan raivostuttaa!!! Jokaisella tuntuu olevan kaveri/tuttavapiirissään vastaava tapaus. Milläs unohdat? Kun vetelet hormoneja tietyn aikataulun mukaan ja kaikki on taimattua ja tieteellistä. Tietty jos heittää kaikki mömmöt nurkkaan, voi käydä "vahinko", mutta mä en ainakaan ole vielä valmis hyväksymään lapsettomuuttani ja jättää hoitoja käyttämättä jos niitä mulle tarjotaan!

19. Iris Vierailija

Täällä myös oli pregnyl+ luge-yhdistelmän aikana yöhikoilua ja masennusta (puhumattakaan turvotuksesta). Onneksi tiedostin silloin itsekin etten ole historian suurin marttyyri vaan näitten ylimääräisten hormonien takia pillitän täällä 3x päivässä. Vuotokin oli riekaleista ja samanlainen merihevosmöykky löytyi myös täällä mitä Roosa tuossa IVF-ketjussa joskus kuvaili. Samat ajatukset risteilivät silloin päässä että tässäkö se nyt on...Lääkäri kun joskus sanoi että voi olla että munis hedelmöittyy joka kerta mutta ei vaan kiinnity kunnolla. Odotan kyllä syyskuun hoitoja innolla ja silloin kyllä tästä raskauden yrittämisestä tulee suunnitelmallista. Uskon, ettei sillä mitä ajattelee ole juurikaan merkitystä muuhun kuin munasolun irtoamiseen, jos stressaa niin ei välttämättä irtoa ajallaan. Ei ajatuksilla kohdun limakalvon tai muniksen laatuun vaikuteta. Ei täällä muuten kukaan raskautuisi, ja jos jättää ehkäisyn pois niin kyllä se raskautumistoive alitajunnassa koko ajan on jollain tavalla. Kaveri ainakin suunnitelmallisesti pisti miehensä töihin ovulaatioitten aikana ja ei mennyt kauankaan kun raskaana oli. Otan myös kaikki mahdolliset hoidot vastaan jotta saisimme sen kirkuvan paketin kotiin. Positiivista uskoa antaa kahden mahdottoman tapauksen raskautuminen pitkän kaavan mukaan. Molemmat yrittäneet vuosia ja ensimmäisellä koeputkella tärppäsi kummallakin.

20. heta L Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä on 3 luomusti alkanutta raskautta, jotka kesken.
    Sen jälkeen clomit, 2xiui, 5 x Ivf, aina negaa
    viimeisin "kokeilu" luovutetuilla-> munasolut huonompia kuin itselläni...
    Tutkittu on röörit, kohtu, etc etc

Klinikan mielestä olemme meillä on ollut suunnattomasti huonoa onnea..niinpä!

Alkaa olla vitsit vähissä, katsotaan, lähdemmekö vielä yhden kerran leikkiin mukaan.

Aurinkoista kesää kaikille jokatapauksessa!

21. niisku Vierailija

Yritystä 1/2003 ja ei selitystä. Toisaalta ok tietää, että vois onnistua luomusti. Mutta sitten se kääntöpuoli, että mikä piru tässä oikein mättää. Ei tuo luomun mahdollisuuskaan loputtomiin lohduta kun yritystä useita vuosia takana. Mulla ikää 34 ja miehellä 37. Ei olla vielä hoidossa oltu, mutta nyt on pakko alkaa.

Toivottavasti leppoisia kesäpäiviä kaikille!

22. Mies1 Vierailija

" Selittämätön lapsettomuus" on valitettavasti aika huono lause, jos kyseessä on yli 30 vuotias nainen. Tänä päivänä on valitettavaa, etteivät nuoret naiset ajattele tai muista sellaista totuutta, että naisen hedelmällisyys on laskenut 50% , kun hän täyttää 30 vuotta. Eihän siinä mitään, mutta entäs, jos hedelmällisyyttä ei ole alunalkaenkaan ollut kovin paljoa. Yli kolmekymppinenä tulee kiire, jos lapsia ei kuulukaan tai jos joku tai jotkut synnytykset nenevät pieleen. Nuorempana kaikki on helpompaa ja on aikaa enemmän saada uusia.

Kun löysin itsellen sopivan naisen, jonka aioin pitää, niin sanoin heti, että jos aiomme lapsia tehdä, niin ne kannattaa tehdä aika aikaisin. Ensimmäinen lapsi syntyi vaimon täyttettyä 20v. Tuo lapsi kuoli heti syntyessään. Toinen, terve lapsi syntyi pari vuotta myöhemmäin. Pari vuotta sen jälkeen syntyi taas lapsi, joka kuoli samaan palleatyrään heti syntyessään. Parivuotta sen jälkeen syntyi terve lapsi. Siitä parivuotta eteenpäin syntyi lapsi, jolla oli paha sydänvika. Hän eli 3.5kk. Pari vuotta siitä, syntyi taas terve lapsi. Siitten meni vajaa kymmenenvuotta, kun lääkäri totesi ehkäisyn lähes turhaksi, kun vaimo lähestyi 40 ikävuotta. Munasolut olivat kuulemma loppu ja jos vielä tärppäisi, niin se vastaisi lottovoittoa. Lottovoitto syntyi sitten, kun vaimo täytti 40v. Elämä ei aina ole ruusuista, mutta jos lapsien hankkimisen lykkää yli 30v, niin ei (valitettavasti) tarvitse ihmetellä, jos kaikki ei sujukaan suunnitelmien mukaan.

23. tatti Vierailija

Kuullostaapa yksinkertaiselta. Oi jos naisten lapsettomuus olisikin noin helposti ratkaistavissa. Lieneekö taas miehen logiikkaa, joka muutenkin pääsee noissa asioissa paljon helpommalla.

En ainakaan minä sovi tuohon luokitukseen. Kaksi vuotta siitä, kun tapasin mieheni, aloimme yrittämään lasta. Olin silloin 22v. Vanhemmat ja monet tutut pitivät meitä liian nuorina ja kehoittivat olemaan pitämättä kiirettä. Mitään raskautumista ei kuitenkaan viiteen vuoteen edes tapahtunut. Siitä alkoikin keskenmenojen kierre.Lopulta turvauduttiin hoitoihinkin. Samassa tilanteessa kuitenkin edelleen ollaan, mutta eipä voida meitä ainakaan "liian möyhään heränneenä" pitää.

24. just joo Vierailija

Vai että lapsettomuus palstalaisilla johtuisi siitä, että liian myöhään on aloitettu yritys??? Jos täällä nyt suuri osa kirjoittajista sattuu olemaan +30 v., ei se kuitenkaan tarkoita, että se yritys on vasta aloitettu. Moni on yrittänyt sitä lasta saada jo parikymppisestä asti, monen vuoden ajan!

25. Iris Vierailija

minä olen joskus 24vuotiaana lopettanut ehkäisyn käytön joten toivottavasti en törmää tuollaisiin 'ykkösoriin' laukomiin kommentteihin enää tällä palstalla.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri