Selittäkää miten sama henkilö voi ottaa röntgenkuvia ja siivota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mysteeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mysteeri

Vieras
Kävin kerran yths:llä hammasröntgenissä, ja mulla jäi sen röntgenkuvien ottajan kasvot mieleen, koska se muistutti yhtä henkilöä. No myöhemmin käydessäni yths:llä näin tuon saman henkilön siivoamassa vessaa eri puolella yths:n rakennusta. Ja nyt taas käydessäni yths:llä se kantoi siivousvälineitä. Miten tuo voi olla mahdollista?

Mua jäi tosissaan vaivaamaan että onko mun röntgenkuvat ottanut siivooja, ja tämä jäi vaivaamaan siksi että onkohan ne sitten oikein otettu vai oonko voinut saada liikaa säteilyä tai jotain. Silloin kun mulla oli se aika niin se aika oli kyllä tosi paljon myöhässä, ja sitten se kuvien ottaja tuli paikalle hirveällä kiirellä, joten vois ihan hyvin olla että oli joku äkkiä keksitty sijainen. Epäilyä vielä lisäsi se kun muistin että joku toinen hammashoitaja vielä siinä röntgeniä odottaessani lähti kotiin ja selitti jostain tärkeästä menosta toiselle hammashoitajalle. Ehkä se oli se oikea röntgenhoitaja tai hammashoitaja joka vastasi röntgenistä, en tiedä kumpi niitä kuvia saa ottaa

Voi se olla niin päin myös, se onkin toinen vaihtoehto, siksi tätä kysynkin. En kai kysyis jos ois vain yksi vaihtoehto. Mutta sekin tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä että röntgenhoitaja siivoais kovin usein

Identtiset kaksoset? Hyvä jos hoitajakin voi siivota ettei ole niin kuin siinä "kuinka paljon laikkaria saa dissata..." ketjussa jossa eivät omia sotkujaankaan poistaneet. Enpä usko että olisi pelkällä siivoojan koulutuksella ottanut röntgenkuvia.

[QUOTE="Vieras";27680491]Identtiset kaksoset? Hyvä jos hoitajakin voi siivota ettei ole niin kuin siinä "kuinka paljon laikkaria saa dissata..." ketjussa jossa eivät omia sotkujaankaan poistaneet. Enpä usko että olisi pelkällä siivoojan koulutuksella ottanut röntgenkuvia.[/QUOTE]

Tottakai jokaisen kuuluu siivota jälkensä ja eritetahrojen siivous kuuluu kaikille. Mutta minusta siinä ei ole mitään järkeä että hoitajaksi koulutetut siivoaa, ei mun tutkintoon ainakaan kuulunut siivousopintoja. Ja mun mielestä se on siivoajan ammattitaidon väheksymistä jos hänen työn voi muka kuka tahansa tehdä vasemmalla kädellä.

Suomessa röntgenkuvia ei saa ottaa kukaan muu kuin alan ammattihenkilö, enkä usko että niin missään tapauksesa tapahtuukaan. Kuvien otossa kuvakulmat ovat tosi tarkkoja, pitää tietää miten kuvataan ja vielä valmiista kuvista osata katsoa, että näkyykö siinä kaikki oleellinen. Säteilyturvallisuusasiat vielä siihen päälle. Ei noita opi sillä, että joku ne näyttää siivoojalle tai kenelle vaan... Tiedän kuitenkin pari nuorta röntgenhoitajaa, jotka ovat olleet sairaalassa laitosapulaisina osan ajasta ennen kuin saivat vakituisen paikan.

Vain säteilykoulutuksen saanut henkilö saa käyttää röntgenlaitteita. Sairaala joutuu isoon pulaan jos kouluttamaton henkilö ottaa kuvia. Joko röntgenhoitaja tekee siivoushommia lisätyönä, se toinen oli identtinen kaksonen tai muuten vain samannäköinen tai sitten sinä erehdyit :)

Anoppini on erityissairaanhoitaja ja töissään on hoitajana, vastaanottovirkailijana, vammaisavustajana, askartelunohjaajana, sosiaalityöntekijänä ja joskus (aika usein) siivoaakin.

(sairaanhoitoon ja sosiaalityöhön on koulutus. Muut menevät arkijärjellä.)

Tuhonkin pitää vielä puuttua, mun mielestä laitoksessa tms paikassa ei vaan voi siivota arkijärjellä, pitää oikeasti tietää miten ja millä siivotaan.

Kuten varmaan huomaa, asia on mulle tällä hetkellä tärkeä... :D

[QUOTE="Hoitsu";27680691]Tuhonkin pitää vielä puuttua, mun mielestä laitoksessa tms paikassa ei vaan voi siivota arkijärjellä, pitää oikeasti tietää miten ja millä siivotaan.

Kuten varmaan huomaa, asia on mulle tällä hetkellä tärkeä... :D[/QUOTE]

Yksityisellä lääkäriasemalla töissä ja siellä "tekee se, joka osaa".
Tosin anoppi taitaa tehdä monen osaavankin työt... työmoraalinsa omansalainen.

Kaikilla on kuitenkin (tai ainakin luulisin) pakollisena hygieniapassi, jolla saa aika hyvät eväät myös siihen siivoustyöhön. Minäkin hoitajana osaan pestä vessan, pyyhkiä pöydän, järjestää liinavaatekaapin jne. vaikkei mun koulutksessa viikkausta opetetukaan :) Ja mistä sitä tietää, vaikka tällä röntgenhoitajalla olisi vaikka laitoshuoltajan tutkinto myös?

[QUOTE="Hoitsu";27680671]Tottakai jokaisen kuuluu siivota jälkensä ja eritetahrojen siivous kuuluu kaikille. Mutta minusta siinä ei ole mitään järkeä että hoitajaksi koulutetut siivoaa, ei mun tutkintoon ainakaan kuulunut siivousopintoja. Ja mun mielestä se on siivoajan ammattitaidon väheksymistä jos hänen työn voi muka kuka tahansa tehdä vasemmalla kädellä.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä!

Mutta joidenkin kaupunkien päiväkodeistakin potkaistiin laitosapulaiset pois, eikä kunnon siivous kuulu enää kenellekään. Iltasiivoojille ei ainakaan Espoossa hennota maksaa tarpeeksi ja he tekevät vain sen, mistä on sovittu.

Se sotku joka lapsista syntyy on surkuhupaisaa, ja luuletteko että lastentarhanopettajat esim. oikeastaan paljonkaan tietävät siivouksesta. Silti sotkun "piiloon" siivoaminen kuuluu päiväsaikaan kaikille tasapuolisesti, koska eivät hoitajatkaan sitä halua eivätkä voi tehdä pelkästään.

[QUOTE="sommarcat";27682097]Kaikilla on kuitenkin (tai ainakin luulisin) pakollisena hygieniapassi, jolla saa aika hyvät eväät myös siihen siivoustyöhön. Minäkin hoitajana osaan pestä vessan, pyyhkiä pöydän, järjestää liinavaatekaapin jne. vaikkei mun koulutksessa viikkausta opetetukaan :) Ja mistä sitä tietää, vaikka tällä röntgenhoitajalla olisi vaikka laitoshuoltajan tutkinto myös?[/QUOTE]

Mulle ei kylläkään hygieniapassia lukiessa tullut eteen mitään erikoisempi pesuaineta tms.
mitä laitosmaisten paikkojen siivoukseen käytetään.
Ja ihan lattian pyyhkiminen silloin tällöin ja pöydän pyyhkiminen ei riitä..kun pitäisi ihmisetkin
hoitaa.

Yhteistyössä