Selittäkääs nyt mulle tätä silmienväriasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wasabi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wasabi

Vieras
Kun en enää löydä sitä erästä ketjua jossa sitä selitettiin.

Minulla on toinen silmä ruskea ja toinen vihreä (selkeästi erilaiset), vanhemmillani, toisella vihreät ja toisella hazel väriset silmät.
Miehelläni on siniset, kuten hänen vanhemmillaan molemmilla.
Tyttärelläni (3kk) on tumman siniset silmät.
Nyt kiinnostaa minkä väriset silmät hänelle tulee? tai voi tulla?
Ja se minkä värisiksi minun silmäni lasketaan?
Koitan liittää teille kuvan silmistäni jos osaan tai ketään kiinnostaa.

jos ruskea silmäisen "koodi on BB tai Bb ja sinisilmäisen bb,

Kirjain molemmilta vanhemmilta, ruskea on vahvempi Joten jos sun perimä on Bb ja miehesi bb niin te voitte saada kumpia vain jos sun perimä on BB ja miehen bb niin lapsista tulee aina ruskea silmäisiä

Mä kun olen luullut että nimenomaan sinisiä hälle ei voi tulla, kun pitäisi molemmat vanhemmat olla sinisilmäisiä, jotta lapselle periytyisi? Korjatkaa jos olen väärässä.
Kiitos kuitenkin vastauksestasi :)

Tästä tulikin mieleeni että minkä ikäsiltä lapsilta silmät voi vielä muuttaa väriään?
Meidän esikoisella on ollut siniharmaat silmät ja nyt, varmaan vuoden sisällä on alkanut muuttua rusehtaviksi. Nyt jo melkein ruskeat, vaaleanruskeat taitaavat nyt olla.
Ja ikää jo 4½ vuotta.
Luulin että parin ekan vuoden aikana silmiin tulee jo "se oikea" väri?

Alkuperäinen kirjoittaja Wasabi:
Mä kun olen luullut että nimenomaan sinisiä hälle ei voi tulla, kun pitäisi molemmat vanhemmat olla sinisilmäisiä, jotta lapselle periytyisi? Korjatkaa jos olen väärässä.
Kiitos kuitenkin vastauksestasi :)

meillä mies on ruskeasilmäinen ja mä sinisilmäinen ja molemmilla pojilla on siniset silmät tai esikolla on nyt siniharmaat =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kirjain molemmilta vanhemmilta, ruskea on vahvempi Joten jos sun perimä on Bb ja miehesi bb niin te voitte saada kumpia vain jos sun perimä on BB ja miehen bb niin lapsista tulee aina ruskea silmäisiä

Juuri näin. Sininet silmät voivat tulla, vaikka toinen vanhemmista olisi ruskeasilmäinen. Jos molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä, lapsesta voi tulla vain sinisilmäinen. Jos molemmat ruskeasilmäisiä Bb ja Bb, lapsi on todennäköisesti ruskeasilmäinen, mutta voi olla myös sinisilmäinen. Vihreistä silmistä en tiedä.

Juuri näin. Sininet silmät voivat tulla, vaikka toinen vanhemmista olisi ruskeasilmäinen. Jos molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä, lapsesta voi tulla vain sinisilmäinen. Jos molemmat ruskeasilmäisiä Bb ja Bb, lapsi on todennäköisesti ruskeasilmäinen, mutta voi olla myös sinisilmäinen. Vihreistä silmistä en tiedä.

No ei se nyt täysin näinkään mene. Kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen, mutta se on hyvin harvinaista.

Mie oon ensimmäistä kertaa jo yläasteella vängätty vastaan tästä. Sitten, kun aikuisena menin lukioon, niin meillä oli oikeasti niin fiksu opettaja, että se ei suostunut opettamaan tuota vanhaa mallia, koska hänen mielestään se teoria oli niin aikansa elänyt :D :flower: Mie jaksan aina nostaa kukkia hälle. Yksi parhaista opettajista ikinä.

Jos miehellä on siniset niin hänellä on molemmat geenit sinisen bb (resesiivinen eli peittyvä) sulla voi olla BB tai Bb ja näin ollen lapsi voi saada joko siniset, ruskeat (tai vihreät). Tämä siis bilsan oppikirjoista, nykyään utta tietoa tästä myös, eli joissakin harvoissa tapauksissa periytyy muullakin tavalla.

Mulla on vihreät (kullanväriä=ruskeaa keskellä lähimpänä mustuaista) ja miehellä siniset, pojalla on siniset, vihertävä rinkula lähinnä mustuaista

On vain sininen ja ei-sininen, eli ruskea. Kaikki muut, kuin taivaansiniset silmät ovat ruskeita, siis harmaa, vihreä jne, noin geneettiseltä kannalta.

Yhteistyössä