Selkä meno suuntaan istuin. Mitä suosittelette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen ihan ymmällään näistä istuimista. Nyt kuitenkin tarvittais selkä meno suuntaan istuinta. Mitä merkkiä, mallia suosittelette. Istuin siis tulee vuoden ikäiselle.

Joo on meidän autoissa isofix. Vielä kysyisin, että kannattaako meidän tapauksessa ostaa kaksi istuinta. Minä sekä mieheni vie lasta hoitoon eri autoilla (minä vien aamulla hoitoon omalla autolla ja mies hakee lapsen hoidosta hänen omalla autolla). Eli jos ostetaan yksi istuin, niin istuinta pitää sitten vaihtaa autosta toiseen. Miten te ootta ratkaisseet tän tapasen asian?

Alkuperäinen kirjoittaja ostin juuri:
kiddi infinity pro:n. On kyllä kasvot menosuuntaan, mutta pitäisi olla tosi turvallinen. Ja on ensi kokemusten perusteella tosi hyvä.

Ei ne valitettavasti noin pienelle ole turvallisia, koska noin pienten niskat ei kestä vielä kovin hyvin :( Moni vaihtaa kasvot menosuuntaan liian aikaisin senkin takia, koska jalat on koukussa. Mutta joku asiantuntija sanoi, että jalkojen koukussa oleminen on pienempi paha kuin, että matkustaa kasvot menosuuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo on meidän autoissa isofix. Vielä kysyisin, että kannattaako meidän tapauksessa ostaa kaksi istuinta. Minä sekä mieheni vie lasta hoitoon eri autoilla (minä vien aamulla hoitoon omalla autolla ja mies hakee lapsen hoidosta hänen omalla autolla). Eli jos ostetaan yksi istuin, niin istuinta pitää sitten vaihtaa autosta toiseen. Miten te ootta ratkaisseet tän tapasen asian?

Jos rahaa on, niin kannattaa, koska harvoin niitä penkkejä saa sinne hoitopaikalle jättää. Meillä on lapsi ollut vain satunnaisessa hoidossa ja matka ei ole niin pitkä, että toinen on sitten hakenut pyörällä tai kävellen hoidosta.

missä välissä sä ajattelit vaihtaa sen istuimen sinne toiseen autoon? tuleeko mies sun työpaikalta joka päivä noutaan istuinta ja sitten taas illalla vaihdatte toiseen autoon... helppoo

Yleensä istuinten vaihtaminen autosta toiseen on aika työlästä (ainakin just selkämenosuuntan olevien istuinten, tosin isofix on ehkä helpompi vaihta) ja painavaakin hommaa eikä hoitopaikassa välttämättä pystytä istuinta säilyttämään. Kannattaa hommata yksi kunnollinen istuin ja toinen vaikka naapurilta tai tuttavalta, joka on ns. kakkosistuin.

Meillä kaksi autoa ja ensiksi oli vain yksi istuin. Todella hankalaa oli. Joka reissun jälkeen turvaistuin sisälle ja aina kun lähdettiin jonnekkin autolla, raahattiin turvaistuin sisältä autoon. Vaikka meillä britaxin fixway ja molemmissa autoissa oli telakka, oli se kyllä aika hankalaa. Joten ostimme toiseksi istuimeksi izi combi isofix. Kyllä helpotti paljon tuon toisen istuimen ostamisen jälkeen. Molempiin istuimiin ollaan oltu tosi tyytyväisiä ja molempia voin suositella teille.

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Yleensä istuinten vaihtaminen autosta toiseen on aika työlästä (ainakin just selkämenosuuntan olevien istuinten, tosin isofix on ehkä helpompi vaihta) ja painavaakin hommaa eikä hoitopaikassa välttämättä pystytä istuinta säilyttämään. Kannattaa hommata yksi kunnollinen istuin ja toinen vaikka naapurilta tai tuttavalta, joka on ns. kakkosistuin.

Mä oon miettinyt, että mikä siitä toisesta tekee kakkosistuimen (=huonompi) ? Turvallisuudestahan ei voi tinkiä tai en mä ainakaan osaisi sanoa, että kumpi auto sitten joutuisi kolariin, vaikka lyhyt matka olisikin.

Britax merkkiä minä suosittelen. Meillä multi-tech, secura. Molempiin olemme olleet tosi tyytyväisiä. Tosin kun teillä on ne isofixit, niin suosittelen ostamaan isofix istuimen tai oikeastaan kaksi istuinta. Tuo secura ja fixway on muuten sama, mutta fixwayssa on isofix. Joten fixwayta suosittelen.

Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Mä oon miettinyt, että mikä siitä toisesta tekee kakkosistuimen (=huonompi) ? Turvallisuudestahan ei voi tinkiä tai en mä ainakaan osaisi sanoa, että kumpi auto sitten joutuisi kolariin, vaikka lyhyt matka olisikin.

Minä ajattelen niin, että se auto, jolla lapsi matkustaa enemmän (pidempiä matkoja ja kovemmassa vauhdissa), joutuu todennäköisemmin (ja rajumpaan) kolariin kuin se, jolla lapsi matkustaa vain esim. aamuisin 2 km hoitoon. Siksi on tärkeämpää että siinä "ykkösautossa" on parempi istuin, jos ei ole varaa ostaa kahta kallista istuinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja aino:

Minä ajattelen niin, että se auto, jolla lapsi matkustaa enemmän (pidempiä matkoja ja kovemmassa vauhdissa), joutuu todennäköisemmin (ja rajumpaan) kolariin kuin se, jolla lapsi matkustaa vain esim. aamuisin 2 km hoitoon. Siksi on tärkeämpää että siinä "ykkösautossa" on parempi istuin, jos ei ole varaa ostaa kahta kallista istuinta.

Niin onhan se pääasia, että molemmissa autoissa on edes joku, mutta kyllä taajamanopeuksissakin pahaa jälkeä voi tulla, siksi en itse osaisi tehdä semmoista päätöstä :(

Kiitos vastauksista. Ja lisää kyllä saa tullakki. Tuo polaric ja fixway näytti tosi kivoilta ja hyviltä. Onko muita merkkejä ja malleja mitä suosittelette?

Kun itse etsin kriteereillä isofix ja selkä menosuuntaan, niin en muita löytänytkään kuin nuo kaksi. Olikohan Britax telakkansa ansiosta kalliimpi vai mikä oli, mutta kuitenkin Recaroon kallistuttiin. Lapsi on ainakin tykännyt on vissiin mukava istua, kun oikein uppoaa sinne pehmusteeseen.

At:ssä parasta palvelua. Lastentarvikkeessa huonoa. Lastentarvikkeessa myyjät itsekkäitä ja ajattelevat omaa palkkapussia. Minulle myytiin vaunut, joissa piti olla teleskooppiaisa, mutta eipäs ollukkaan. Tuo kertoo tosi paljon myyjien laadusta. Eli suuntaa lastenturvaa, jos mahdollista. PS. Sielä myydää recaroa ja britaxia.

Lastentarvikkeen jossain liikkeessä tosi hyvää palvelua olen saanut, mutta taas joissain tosi surkeaa. Joissain lastentarvikkeen liikkeessä saattaa olla joku hyvä työntekijä, joka palvelee hyvin ja jotkut taas samassa liikkeessä palvelee tosi huonosti. Tuosta lastentarvikkeesta ei ole kokemuksia, mutta pelkästään positiivista olen sieltä kuullut. Eli jos asut vähänkin pk seudun lähellä, niin varmaan kannattaa mennä sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
At:ssä parasta palvelua. Lastentarvikkeessa huonoa. Lastentarvikkeessa myyjät itsekkäitä ja ajattelevat omaa palkkapussia. Minulle myytiin vaunut, joissa piti olla teleskooppiaisa, mutta eipäs ollukkaan. Tuo kertoo tosi paljon myyjien laadusta. Eli suuntaa lastenturvaa, jos mahdollista. PS. Sielä myydää recaroa ja britaxia.

Täsmälleen sama kokemus lastentarvike-liikkeestä. Erittäin epäystävällisiä myyjiä esim ystävälle suositeltiin VAUVALLE turvaistuinta jossa kasvot menosuuntaan. Täysin vastuuntunnotonta ja ammattitaidotonta!

Pienen lapsen pää muuttuu kymmenien kilojen painoiseksi pienessäkin kolarissa ja niska varmasti katkeaa jos on kasvot menosuuntaan. Ei myöskään rintalasta kestä painoa vaan murskaantuu.

Itse en osta enää mitään kyseisestä liikkeestä, sen verran on ollut asiatonta kohtelu. Pitäisi varmaan antaa omistajalle palautetta.

Yhteistyössä