Hae Anna.fi-sivustolta

selkäkipu aamuisin

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä au, 12.02.2008.

  1. au Vierailija

    Onko muilla ollut vastaavaa vaivaa ja onko löytynyt hoitoa/syytä vaivaan..
    Minulla on joka aamu kun herään alaselkä kipeä,pikemminkin kova jomotuksen tunne pakaroiden yläpuolella eli alaselässä,tuossa ´notkossa´. Kun käännyn selälleen niin kipu tuntuu kaikista eniten.Kun nousen ylös niin kipu lakkaa muutamassa minuutissa.Mietin että voiko tämä johtua munuaisista,vai onko ne ylempänä? Sänkykin on pari vuotta vanha,hyvälaatuinen sellainen.
     
  2. huoh123 Vierailija

    itseänikin kiinnostaisi tietää. Täsmälleen samat oireet . Tosin pitänee mainita että olen jo 34 vuotias mies . Olen kyllä huomannut että runsaalla liikumisella oireet vähenevät . Mutta kuitenkin pani miettimään että kaikki ihan ok ??
     
  3. Samaa kokemusta Vierailija

    Itse sain diagnoosin välilevyjen rappeumasta jo 36-vuotiaana ja välillä oli ihan ihna vuodepotilaana. Kipu oli niin kovaa. Olen kuitenkin pärjännyt selkäni kanssa jo yli 20 vuotta. Kivut ovat harmina, mutta liikunta auttaa vähän, rentoutuminen, vatsalihasvoimistelu ja nyt kun ei ole tulehdusta, makaan lämpötyynyllä. Ei se siitä koskaan parane, se minulle on sanottu, eikä sitä leikatakaan voi.
    Ihminen alkaa rapistua jo 20-vuotiaana ja varsinkin neljännen ja viidennen nikaman väli on monella se pulmapaikka.Lääkäri sanoi, että kahvihuoneesta tupakalta löydät työpaikan selkäkipuiset.
    Ei voi mitään, särkylääkettä kuluu.
     
  4. au Vierailija

    niin,minä olen 36-vuotias kolmen lapsen äiti.pienin on puoli vuotias.olen miettinyt että onko selkä jotenkin notkollaan kun kannan lasta paljon..ja että auttaisiko asiaan kengät jossa on vähän korkoa.pitänee kokeilla ja yrittää venytellä selkää.kyllä oli tänäkin aamuna taas yhtä tuskaa,kuuden jälkeen heräsin enkä saanut nukuttua kun niin jomotti selkää :(
     
  5. kokenut saman Vierailija

    Mullakin ollut sama vaiva ja juoksin ties millä lääkärillä, kunnes kävin jäsenkorjaajalla. Hän sai luut ja nivelet oikeille paikoilleen, ja sain venyttelyohjeet, ja mun kohdalla noi venyttelyt on ollut se ratkaiseva tekijä. Mulla oli selän lihakset vaan niin jumissa, että herätti kesken unien. Nyt venyttelen joka ilta (ja kyllä, todellakin joka ilta), siihen menee puoli tuntia kun teen kaikki venyttelyliikkeet, mutta on todellakin sen vaivan arvoista. Ei ole selkä vaivannut sen jälkeen.
     
  6. au Vierailija

    minkälaisia venyttelyjä teet? olisiko netissä vastaavia ohjeita?
     
  7. Selkäkipuinen Vierailija

    Samalla tavoin omat vaivani aktivoituivat heti viimeisen synnytyksen jälkeen. Vatsalihaksien kunto on olennaisen tärkeä selkävaivoissa ja synnytyksen ja raskauden yhteydessähän juuri nuo paikat selkälihaksien ohella ovat kovilla.
    Ymmärrän naprapatit yms, muutta on hieman liian kansanomaista kieltä kun sanotaan, että niveliä pannaan paikalleen. Kyse on kuitenkin lähinnä lihaksista koko ajan ja niiden antamasta tuesta.
    Kun epäilet lapsen kantamista hiukan vinossa asennossa, lienet aivan oikeassa. Sinun tulisi monta kertaa päivässä oikeista selkä tasaisella alustalla, rentoutua ja tehdä joitakin vatsalihasliikkeita pikku hiljaa. Niitä nyt voi opetalla vaikka mistä.
    Itse teen pari yksinkertaista harjoitusta heti aamulla. Nojaan selkä seinään ja koukistan polvet, siitä nousen jalat suoraan ottaen tukea seinästä. MAkaan lattialla ja laitan jalkaterät esim. jonkin piirongin tai muun tuen alle ja nousen siitä istumaan, jos voin. Pikkuhiljaa.Jokainen keksii vatsalihasliikkeitä.Kun olen ollut kuntoutuksessa, voin sanoa, että voimistelu on siellä tosi rajua, oli kipua tai ei.Jos ei siellä itse rajojaan tiedä, ei niitä tiedä kukaan muukaan.Joilekin sopii uiminen, minulle ei.Kipeön selän kanssa oppii tulemaan toimeen. Jos et imetä, voisit ottaa Burana-jakson tai vastaavan, että kipu helpottaa ja lihakset rentoutuvat. Kovempiakin lääkkeitä välillä tarvitaan ja minulle ei enää auta kuin panacod. Tämä ei ole Kelan korvattava lääke, mutta ei kovin kalliskaan, mutta vaatii reseptin.
    Usein makaan 10 minuuttia lämpötyynyn päällä kun ei ole tulehdusvaihetta. Se helpottaa.Hankalan selän kanssa oppii tulemaan toimeen, mutta voimia se joskus kysyy.
     
  8. kokenut saman Vierailija

    Selkäkipuisen vastausta kommentoin sen verran, että joo, selkää pitää rentouttaa ja lihaksia pitää kunnossa, mutta venyttelyt on myös todella tärkeitä (muutenkin kuin vain selän kohdalla), ja ne usein tuppaa unohtumaan.

    Luultavasti selän venyttelyohjeita olisi vaikka kuinka paljon, mutta yritän tähän selittää ne, mitkä ohjeet sain jäsenkorjaajalta.

    venytys 1
    asetu joko pöydän ääreen, jalat polvista suorina (ei lukossa) ja ojenna kädet pöydälle, eli sivusta katsottuna olet 90 asteen kulmassa, ja kulma siis lantiossa. Anna pään ja niskan olla rentoina, eli jännitä mutta älä "yliroikota" käsien välissä. Vaihtoehtoisesti tämä sama lattialla (venyttää enemmän): polvi-istunnasta aseta kädet lattialle levälleen kämmenet lattiaan, käsivarret suorina, hilaa takapuolta kohti kantapäitä, kunnes saat kunnon venytyksen, taas pää ja niska rentoina, mutta älä nojaa päätä lattiaan. Eli lopulta olet sammakkomaisessa asennossa :) pylly ehkä hieman pystyssä, riippuen miten selän pitkät lihakset antaa periksi.

    venytys 2: sama kuin edellinen, mutta kämmenet yhdessä, eli käsivarret suoraan ylöspäin pään vierestä.

    venytys 3: edelleen sama asento, mutta nyt venytys sivulle, eli vasen puoli ensin, ojenna vartaloa oikealle, oikea käsi lattiaan ja vasen sen päälle, vasen puoli selästä ja ehkä myös vasen kylki venyy. Ja sitten sama venytys oikealle puolelle, eli vasen käsi lattiaan ja oikea sen päälle.

    näiden lisäksi mulla on ohjelmassa pakaravenytykset ja etureiden ja jalankoukistajien venytykset. Yhdessä venytyksessä pitää olla 3-5 minuuttia, ja minimi on todellakin tuo 3min. jotta siitä on jotain hyötyä.

    Mulla ensimmäinen venytyskerta oli aivan tuskallinen, ensinnäkin pysyä siinä se 3 minuuttia, ja seuraava yö oli paha, mutta kun jaksoin tehdä, niin nyt on niin ihanaa kun voi nukkua koko yön, eikä edes herätessä ole niin jäykkä kuin ennen. Pahimmillaan heräsin 5 tunnin nukkumisen jälkeen, ja sitten joutui tunnin liikkumaan ja venyttelemään (mutta liian lyhyitä kun en silloin tiennyt tuota aikajuttua), ja sitten pystyi harkitsemaan jos voisi nukkua vielä vähän. Nyt siis helposti menee 8 tuntia täydessä unessa. Lisäksi ennen alaselkä oli jumissa pienenkin kävelyn jälkeen, ja kauhea rutina nikamista kun niitä piti nakustella paikoilleen, nyt tämä kaikki on jäänyt, alaselkä kestää pidemmänkin kävelyn ilman oireita.


    au, suosittelen muuten että käyt jäsenkorjaajalla jos vain suinkin pääset, tuo kun kerrot kantavasi lasta toisella puolella kertoisi jo mun mielestä sitä että nivelet ja luusto ei ehkä ole ihan suorassa kun on tottunut vääntymään lasta kantaessa. Jäsenkorjaajien taksat ovat suht järkeviä, eli ei tarvitse sijoittaa omaisuutta, ja yleensä jo muutama käynti auttaa.
     
  9. au Vierailija

    kiitos venyttelyohjeista ja vastauksista.yritin etsiä eilen tietoa netistä ja tosiaan vatsalihaksillakin on iso rooli selkävaivaan! yritän nyt venytellä ja tehdä vatsalihas-,ja selkäliikkeitä. kunhan vielä pääsisin viikonlopun aikana kokeilemaan kevyttä hiihtoa.. minä imetän joten mikään lääkekuuri ei onnistu,mutta kokeillaan näitä!
     
  10. Caktus. Vierailija

    ja muista au sitten venytellä myös ne vatsalihakset, koska jos kireet vatsalihakset vetää kasaan etupuolelta, sekin kuormittaa selkää kun lihastasapaino ei ole kohdallaan :)
     
  11. toholavi Uusi jäsen

    liittynyt:
    28.04.2008
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    mutta mielestäni on tärkeää ottaa rennosti. Se myös lievittää kipua. Netissä paljon apua esim: http://www.kivut.info
     
  12. Elli Vierailija

    Moi

    Kuulkaa ny , katsokaa joku helläkätinen käsittelijä (ei mitään rusauttelijaa)
    Voi vartissa pistää kuntoon pitkäaikaisenkin vaivan.
    Mulle kävi näin kun olin kärsiny vuosia selkävaivoista.
    Työkaverin mies pelkillä peukaloilla paineli (en edes tiedä mitä teki). Siis lääkäreissä oon hypänny
    ja lääkkeitä syöny ja sit tulee tällanen ja sanoo et onhan näitä ennenkin laiteltu.
    Viikko meni pikkasen jäykkänä ja sit alko uus elämä.
     

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti